Hoppa till innehåll

Cortland trout boss som en orm.


sillenkillen

Recommended Posts

1 hour ago, tombrozzz said:

Kunde till slut inte avhålla mig att sända kommentar på den här tråden. Tråden är episk.

 Hursomhelst, använde TB en säsong men nu får den ligga. Linan är tjock, ful färg, luktar illa (skämtar inte) och ormar sig som ingen annan lina. Den går inte heller att sträcka. Bad vibes helt enkelt. Använder den nån gång till små streamer nattetid när det är fart på vattnet och grunt. Den är lättkastad.

Använt mest till GL Fario CRS och Sage ONE. Gjorde en jäkla research innan, men går inte på liknande säljargument en gång till...

Så det är inte bara jag som reagerar på lukten (av typ kattpiss)? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, tombrozzz said:

Kunde till slut inte avhålla mig att sända kommentar på den här tråden. Tråden är episk.

 Hursomhelst, använde TB en säsong men nu får den ligga. Linan är tjock, ful färg, luktar illa (skämtar inte) och ormar sig som ingen annan lina. Den går inte heller att sträcka. Bad vibes helt enkelt. Använder den nån gång till små streamer nattetid när det är fart på vattnet och grunt. Den är lättkastad.

Använt mest till GL Fario CRS och Sage ONE. Gjorde en jäkla research innan, men går inte på liknande säljargument en gång till...


Jag kan bara instämma, sen är den tung som fan också. 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte......Varför Cortland?? Ni tar en väldans bra superlina och gör en ny version som uppenbarligen är skit!!!!

Hur tänkte ni nu?? Ni hade ju en lina i Htx version 2 som enligt mig och många andra flugfiskare spöa dom flesta linorna på marknaden!

Hur kunde det bli så fel därefter......

Har själv inte provat nya versionen men efter allt man läst från alla er andra kunniga så tvivlar jag inte en sekund på att den nya är väldans dålig!

Jag har hyllat Cortland Trout Boss Htx version 2 väldans mycket och det står jag fast vid, den linan är grym till merparten av dom spön jag provat linan till men jag fattar inte hur det uppenbarligen kunde bli så fel med nästa version av Bossen för dom!

Är innerligt glad för att jag köpte på mig 3st linor av gamla TB versionen så jag klarar mig ett par år ?

Cortland gör om gör rätt..... för ni kan det har ni visat tidigare!

Ps reklamera en Omni-Verse förra veckan, samma sak där.

Det gick banne mig inte att kasta med eländet för den trassla sig själv på backen/vattnet mer än något jag tidigare varit med om, 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago, Redtag88 said:

Jag förstår inte......Varför Cortland?? Ni tar en väldans bra superlina och gör en ny version som uppenbarligen är skit!!!!

Hur tänkte ni nu?? Ni hade ju en lina i Htx version 2 som enligt mig och många andra flugfiskare spöa dom flesta linorna på marknaden!

Hur kunde det bli så fel därefter......

Har själv inte provat nya versionen men efter allt man läst från alla er andra kunniga så tvivlar jag inte en sekund på att den nya är väldans dålig!

Jag har hyllat Cortland Trout Boss Htx version 2 väldans mycket och det står jag fast vid, den linan är grym till merparten av dom spön jag provat linan till men jag fattar inte hur det uppenbarligen kunde bli så fel med nästa version av Bossen för dom!

Är innerligt glad för att jag köpte på mig 3st linor av gamla TB versionen så jag klarar mig ett par år ?

Cortland gör om gör rätt..... för ni kan det har ni visat tidigare!

Ps reklamera en Omni-Verse förra veckan, samma sak där.

Det gick banne mig inte att kasta med eländet för den trassla sig själv på backen/vattnet mer än något jag tidigare varit med om, 

Jag håller med och det hoppas jag att det framgår från det jag skrivit tidigare; den förra varianten gillade jag verkligen (även om jag som sagt hade velat ha klumpen lite kortare och max en halv klass för tung). Inget minne, fin coating (och ingen kattpisslukt). 

Jag har fortfarande en av dem kvar och det är mycket den jag jämfört med och därmed blivit så besviken på den nya. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu luktar o smakar den illa å...plus att den är krokig ??  tror helt bestämt att de är inte linan som är problemet som många av er påstår... 

Asså..... Vadå att? jag menar ??....har man inte kunskap nog att komma fram till linans kast o fiskeegenskaper...  Så de börjas tydligen smaka o lukta på EN LINA??   Förstår jag rätt nu?? ?

Hoppas denna tråd aldrig raderas för tråden kommer gå till världshistorien.. 

This is why aliens haven't blatanly destroyed us yet...   Finns typ inget vettigt intelligens att hämta  ?
 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Line-speed said:

Nu luktar o smakar den illa å...plus att den är krokig ??  tror helt bestämt att de är inte linan som är problemet som många av er påstår... 

Asså..... Vadå att? jag menar ??....har man inte kunskap nog att komma fram till linans kast o fiskeegenskaper...  Så de börjas tydligen smaka o lukta på EN LINA??   Förstår jag rätt nu?? ?

Hoppas denna tråd aldrig raderas för tråden kommer gå till världshistorien.. 

This is why aliens haven't blatanly destroyed us yet...   Finns typ inget vettigt intelligens att hämta  ?
 

Nä, du förstår inte rätt, du verkar ha fullt upp med att försöka vara (din variant) av lustig. 

Gällande lukten så var det svårt att missa eftersom det luktade skarpt så fort jag öppnade kartongen. Har påpekat det för återförsäljare som valt att inte ens svara på det och eftersom att det uppenbarligen är fler som har märkt samma sak är det knappast en inbillningsfråga eller? Påverkar det kastegenskaperna? Nä, det har jag aldrig påstått. 

Om du Line-speed skulle läsa vad jag egentligen har skrivit om linan i den här tråden så skulle du se att jag försökt vara så objektiv som möjligt i mina observationer. T.ex har jag skrivit om att coatingen är bättre än många andra tillverkares. Som sagt, jag har och har haft flera TB och det är bara den sista varianten jag blivit så här besviken på och jag har har varit tydlig med vad jag blivit besviken på och jämfört med andra linor. Fortfarande svårt att förstå? 

Jag har nog fiskat med runt 10-15 olika enhandslinor i år från olika märken och flera av dem (de nya) men inte alla har haft linminne inledningsvis, skillnaden är att samtliga förutom de två nya Cortland-linorna med den nya coatingen har blivit mycket bättre efter några fiskepass. För egen del tröttnade jag på att ställa mig och sträcka ut hela linan (vilket funkar bättre än på vissa andra märkens linor) efter varje paus eller längre förflyttning för att undvika ett stort skatbo i ringarna när man försöker skjuta lina. Beror det på att jag inte förstår linans kastegenskaper? 

Som sagt, jag förstår att du mest försöker plocka billiga lustighetspoänger men nä, det är ingen större vetenskap att förstå hur en fluglina fungerar. 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago, Sahlberg said:

Nä, du förstår inte rätt, du verkar ha fullt upp med att försöka vara (din variant) av lustig. 

Gällande lukten så var det svårt att missa eftersom det luktade skarpt så fort jag öppnade kartongen. Har påpekat det för återförsäljare som valt att inte ens svara på det och eftersom att det uppenbarligen är fler som har märkt samma sak är det knappast en inbillningsfråga eller? Påverkar det kastegenskaperna? Nä, det har jag aldrig påstått. 

Om du Line-speed skulle läsa vad jag egentligen har skrivit om linan i den här tråden så skulle du se att jag försökt vara så objektiv som möjligt i mina observationer. T.ex har jag skrivit om att coatingen är bättre än många andra tillverkares. Som sagt, jag har och har haft flera TB och det är bara den sista varianten jag blivit så här besviken på och jag har har varit tydlig med vad jag blivit besviken på och jämfört med andra linor. Fortfarande svårt att förstå? 

Jag har nog fiskat med runt 10-15 olika enhandslinor i år från olika märken och flera av dem (de nya) men inte alla har haft linminne inledningsvis, skillnaden är att samtliga förutom de två nya Cortland-linorna med den nya coatingen har blivit mycket bättre efter några fiskepass. För egen del tröttnade jag på att ställa mig och sträcka ut hela linan (vilket funkar bättre än på vissa andra märkens linor) efter varje paus eller längre förflyttning för att undvika ett stort skatbo i ringarna när man försöker skjuta lina. Beror det på att jag inte förstår linans kastegenskaper? 

Som sagt, jag förstår att du mest försöker plocka billiga lustighetspoänger men nä, det är ingen större vetenskap att förstå hur en fluglina fungerar. 

De går tyvärr inte att ta de här på annat sätt än lustig humor.. 

Nu har nivån för för flugfiskande kamrater o dess okunskap höjts till ca 95% ? helt allvarligt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, Line-speed said:

De går tyvärr inte att ta de här på annat sätt än lustig humor.. 

Nu har nivån för för flugfiskande kamrater o dess okunskap höjts till ca 95% ? helt allvarligt. 

Men upplys oss med din visdom då!

Jag har visserligen inte sett så mycket av den eller några konstruktiva inlägg från dig men jag är uppriktig; om du tycker att samtliga som klagar på en specifik linas egenskaper har fel eller inte har kunskaper nog att bedöma en lina så borde du ju ha öppet mål eller? 

"Ni kommer ändå inte att förstå" osv brukar ofta vara en desperat utväg i brist på argument så återigen, gör ditt bästa för att förklara för oss varför våra intryck av linan är felaktiga och vad det vi inte förstår. 

Jag ser fram emot svaret och hoppas att det blir bättre än sist när du pudlade i ett likande fall. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Sahlberg said:

Men upplys oss med din visdom då!

Jag har visserligen inte sett så mycket av den eller några konstruktiva inlägg från dig men jag är uppriktig; om du tycker att samtliga som klagar på en specifik linas egenskaper har fel eller inte har kunskaper nog att bedöma en lina så borde du ju ha öppet mål eller? 

"Ni kommer ändå inte att förstå" osv brukar ofta vara en desperat utväg i brist på argument så återigen, gör ditt bästa för att förklara för oss varför våra intryck av linan är felaktiga och vad det vi inte förstår. 

Jag ser fram emot svaret och hoppas att det blir bättre än sist när du pudlade i ett likande fall. 

Nu äger jag inte mer en troutboss för den passade inte mitt fiske pga att den vände över flugorna för kraftigt och där av fiskar jag med en omni-verse som är mer liknar 444 men ändå lite mer kraft o vända över flugor.. 

Både troutboss o omni-verse kräver en lite kraftigare buttdel på tafsen typ 0,48 el 0,50...Ibland mer om linan är snabb i luften med tight linbåge o den kan lungt va över en halv spölängd...jag har den första buttbiten kanske 1,3 till 1,6m lång...för att de hela fungera bra...dessutom en tafs som är en bra bit över en spö längd för att lugna ner linan... 

När man är ute o fiskar så ser man ofta att folk fiskar med tok för kort tafs för att en lina ska fungera bra.. 

Folk bryr sig inte el så vet dom inte bättre o kanske inte ens klarar hantera en tillräckligt lång tafs... sen tror dom att de är fel på linan där själva verket är felet bakom spakarna.. 

De där me att linan ligger krokigt på ytan har jag inte ens tänkt på tidigare o de hela har nog flera faktorer som spelar in än linminnet...  

Iaf när jag fiskar torrfluga så vill jag absolut inte ha en helt spikrak lina utan försöker släppa efter lite lina efter kastet för att undvika att flugan draggar på ytan.. 

Fast jag e långtifrån som alla andra... 

Jag tar ingen upplevelse ifrån en o alla får ju tycka som dom vill.....men när man märker att folk vet inte vad dom pratar om så blir man fundersam.. 

Alla linor är olika o man måste anpassa tafsen lika mkt till lina som till fluga så den ska funkar bra...just därför knyter jag egna taperingar på tafsarna.. 

Där finns inget standard att en tafs fungerar till alla linor....läst trådar där folk vill få recept på tafsar men buttdelen är lika viktig att få rätt till olika linor.... Dagens sanning o tips ?

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago, MathiasL said:

Okej, så du har pratat om tafslängder hela tiden. Jaaahhhaaaa. Åh vad dum jag känner mig. Inte. 

Försöker bara finna ut varför folk tror att en lina inte fungerar... 

Ni hittar ju bara på saker från luften som helt enkelt inte stämmer...  

De där me linminnet har jag inte upplevt mer än kanske 3-4 fisketillfällen....cortland linorna upplever jag att de blir bara bättre skjut o mer följsamma efter lite inkastande.. 

De jag "Vill"säga e att rätt tafs både längdmäsdigt, rätt dimension i butten  o kasta in linan så finns de inge problem med linan... 

Antingen så är de brutalt tragiskt okunskap bakom de hela eller så ligger de något annat negativt bakom de här som egentligen inte har med linan o göra... 

En känsla jag får bra.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Line-speed said:

Nu äger jag inte mer en troutboss för den passade inte mitt fiske pga att den vände över flugorna för kraftigt och där av fiskar jag med en omni-verse som är mer liknar 444 men ändå lite mer kraft o vända över flugor.. 

Både troutboss o omni-verse kräver en lite kraftigare buttdel på tafsen typ 0,48 el 0,50...Ibland mer om linan är snabb i luften med tight linbåge o den kan lungt va över en halv spölängd...jag har den första buttbiten kanske 1,3 till 1,6m lång...för att de hela fungera bra...dessutom en tafs som är en bra bit över en spö längd för att lugna ner linan... 

När man är ute o fiskar så ser man ofta att folk fiskar med tok för kort tafs för att en lina ska fungera bra.. 

Folk bryr sig inte el så vet dom inte bättre o kanske inte ens klarar hantera en tillräckligt lång tafs... sen tror dom att de är fel på linan där själva verket är felet bakom spakarna.. 

De där me att linan ligger krokigt på ytan har jag inte ens tänkt på tidigare o de hela har nog flera faktorer som spelar in än linminnet...  

Iaf när jag fiskar torrfluga så vill jag absolut inte ha en helt spikrak lina utan försöker släppa efter lite lina efter kastet för att undvika att flugan draggar på ytan.. 

Fast jag e långtifrån som alla andra... 

Jag tar ingen upplevelse ifrån en o alla får ju tycka som dom vill.....men när man märker att folk vet inte vad dom pratar om så blir man fundersam.. 

Alla linor är olika o man måste anpassa tafsen lika mkt till lina som till fluga så den ska funkar bra...just därför knyter jag egna taperingar på tafsarna.. 

Där finns inget standard att en tafs fungerar till alla linor....läst trådar där folk vill få recept på tafsar men buttdelen är lika viktig att få rätt till olika linor.... Dagens sanning o tips ?

Tack.

Håller med om mycket och som jag skrivit tidigare sålde jag den nya TB eftersom jag tyckte att den var för tung för mina #5 och ja, den vänder över kraftigt men det är jag ganska van med eftersom jag ganska ofta fiskar med Rio Perception som också slår över kraftigt om man inte lugnar ner kastningen. Jag brukar lösa det genom att lugna ner utlägget och precis som du, minska "problemet" med tafsjusteringar (min standard brukar vara Stroft 12 fots 3X med lång och kraftig butt (0,54) och sen runt 3 fot tafsmaterial, dvs någonstans runt 15 fot totalt).

På motsvarande sätt justerar jag tafsarna till mer nätta linor t.ex. SA VPT, Rio Trout LT mfl, dvs mindre behov av minska "problemet" genom tjocka och långa tafsar för att ta hand om rörelseenergin vilket gör att jag ofta fiskar med något kortare och nättare tafsar till de linorna, rätt eller fel.

Som sagt, tack för svaret.

Med det sagt/skrivet så var den delen inte något större problem för mig, inte heller övervikten (den är vad den är och det visste jag om från början) gällande just den versionen av TB, det var som sagt linans tendens att dra ihop sig och kräva sträckning titt som tätt som irriterade mig. Skatbo i ringarna kan ingen tafs i världen bota tyvärr.

Som jag skrivit ett gäng gånger har inte mina andra TB samma "defekt" och t.ex. så har mina Rio Perception blivit raka och följsamma  efter några fiskepass (trots att de till en början var stelare, gick inte att sträcka och hade än mer telefonsladdsliknande utseende än Cortland TB).

 

Redigerad med Sahlberg
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago, Ismo said:

Förresten! Har nyligt inköpt Cortland Compact Float en 5/6 + en 7/8..tror jag kommer att omptimera mitt fiske å fångst!!! ..med Puppans hjälp...Gu vad bra jag kommer att bli..bara Vintern tar slut.

Måste dock införskaffa nya rullar...linorna fick inte plats!..>Dagens rullar är ett skämt.

Ta inte ut linorna till vattnet bara....lukta o smaka på dom istället, efter lite tips i tråden ?

Bajsfilibabba?

Undra hur många meter cortland man kan få i käften? om man håller för näsan? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Ismo said:

Det är som min Puppa stundtals!..Minnes fr Egde grund..endel sa " För styva ben,Harren får inte in den i KÄFTEN" Tänkte kort.." Hur små Harrar fiskar folk?":wacko:

Allt tar sin tid ..innan en FATTAR!!!.jag har inte behövt be om URSÄKT!!!...om min Puppa. Tids nog faller allt på plats...låtit det hållas. DEt om linor oxå!

Handlar det du säger egentligen om tafsar? Svårt att veta numera. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago, Ismo said:

Nej!  ..men när hamnade vi där?...i slutet!

Kan bara referara till mig själv.....ALDRIG haft en skruvad lina..det med 46 år på nacken.

Jag har alltid tafsen i början, inte längst ut. Där har jag oftast flugan om jag inte råkat snärta av den.

Eller ska man börja räkna inifrån spolaxeln?
Då har jag tafsen näst sist.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Ismo said:

Det är som min Puppa stundtals!..Minnes fr Egde grund..endel sa " För styva ben,Harren får inte in den i KÄFTEN" Tänkte kort.." Hur små Harrar fiskar folk?":wacko:

Allt tar sin tid ..innan en FATTAR!!!.jag har inte behövt be om URSÄKT!!!...om min Puppa. Tids nog faller allt på plats...låtit det hållas. DEt om linor oxå!

Nu gör vi större puppor med grövre spröt, harr under 2 kg får inte in dom i käften.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man blir nästan glad när man ser att människor bemödar sig om att vara konstruktiva i sina inlägg. Sen blir man lite låg när andra inte ens bemödar sig om att försöka förstå. Nu orkar jag inte läsa om tråden men såvitt jag vet har ingen uttalat sig om hur alla Trutbossar är/ser ut/fungerar. Rätta mig om jag har fel men jag tror att människor bara har talat om sin egen lina eller den lina de har provat. Om nio linor är bra kan ju ändå den tionde vara dålig, på något sätt. Det gäller ju alla linmodeller. Sen kanske vissa, med dåliga erfarenheter, också tror att alla Trutbossar är likadana. Det behöver ju inte vara så. Det kan uppstå skillnader mellan olika batchar och inom samma batchar. Så är det med all tillverkning. Om man slarvar med kontrollen upptäcks inte detta förrän kunden  börjar använda produkten.

Att diskutera hur tafsar och linor fungerar ihop är ju konstruktivt om man gör det på ett bra sätt. Om Ismogubben på 46 år inte har träffat på en lina som inte är bra tror jag att han antingen har den tur han förtjänar eller att han är duktig och vet hur en slipsten ska dras. Andra förklaringar kan också tänkas.

Man ska vara en riktig fiskeentusiast om man ska orka gräva fram meningsfull information, som ju ofta finns, i vissa av de diskussioner som förs på detta forum. Med så många dåliga TV-program som finns kan det ibland ändå vara värt besväret.

 

  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men helt allvarligt.. Hur ofta är de fel på en lina utöver dåligt skjut eller lite stel skjutlina om ger sig efter lite nötande....möjligen en knöl i coatinge om man har riktigt otur som jag har aldrig vart med om...kanske nå 2a sorteringslina kan en knöl dyka upp me otur... 

Skulle en minimal ojämnhet sitta i fronttaperingen så skulle jag inte orka reklamera den utan fiska vidare men på skjutlindedelen så blir de nog reklamation.. 

Kan nog lungt säga att mjuk coating o dåligt skjut har vart långt större problem än fenomenet telefonsladd.. 

Tapering har jag nog väldigt svårt o ta som nå fabrikationsfel utan felköp isf.. 

Mjuk o klistrig coating är de värsta som finns,fastnar både i klingan o ringarna ???. då tar jag hellre lite stel lina under första fiskepassen o linan kommer framöver fungera bara bättre och bättre... 

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner mig lugnare nu... när jag fått vetskap om att min lina INTE luktar kattpiss... och skulle så, mot all empirisk vetenskap, vara fallet gör det bara linan bättre... eller... det spelar lixom ingen roll... förstår nu i efterhand inte varför jag ens nämnde det... i denna tråd som handlar om just denna specifika fluglina... hur som helst, för att lösa alla problem, går det att justera tafslängden... vilket inte 95% av alla flugfiskare, detta degenererade släkte, inte har förstått! Vilken tur att det finns tvärsäkra ...... som kan förklara för oss tvivlande ...... på ett neutralt, erfarenhetsmässigt, konstruktivt och politiskt korrekt sätt... det för ju allt närmare en gemensam lösning... och gemenskap är ju fint!

  • Like 2
  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Vänligen ta alla frågor via PM, som jag skrev i mitt inlägg. Upptäckte din fråga nu av ren slump. Jag PM:ar dig.
    • Hardy kasettrulle vilken som. Pris efter skick. Stl 4000 5000 6000 Allt av intresse.
    • Bägge är slow intermediate (jag hade väl inte erbjudit en flytis om du frågar efter intermediate... ;)). Minns inte om Rion har intermediate running line eller inte, Sonar har flytande running line. Bägge är också 'halvklass upp'. Vad har du tänkt kasta flugmässigt och med vilket/vilka spön (jag fiskar själv mer intermediate än flyt) så ska vi se vad vi kan hitta för passande lina i gömmorna (håller som bäst på att städa;))?  Bägge linorna är aldelles ypperliga för streamerfiske - jag hade dock satsat på en Sonar. Har varit min standardlina för havsöring i snart 10 år.
    • Där kan det kanske finnas något, ja. Men du får hjälpa mig med vilka som är intermediate. Jag har inte den kollen...
    • A. Nej korrekt. Men det finns taperingar som är förbannat bra, år ut och år in. SA GPX som sedan blev MPX är ett exempel. Upplever dessutom att SA förefaller ha väldigt god kvalitetskontroll. Se även Wullf TT, TT+ och Joan Wulff sig. De har funnits i rätt många år vid det här laget... Om de är magiska eller inte ska jag låta vara osagt. Men Wullf gör förbenat trevliga torrfluglinor. B. Duh! Men ja - det är därför jag föredrar SA framför RIO. Materialet brukar vara bättre. RIO är dessutom generellt tyngre än SA (se nedan). Jag gillar Gold, men upplever RIOs linor som... ja... formlösa på något sätt - coatingen är trevligare på SA och Wulff. Mindre 'smetig'. De överlever dessutom längre (baserat på RIO Perception 7wt, Gold 6/7wt, Outbound Short 6/7wt, Outbound Long 5/6 wt, Seatrout 6wt och säkert någon annan jag glömt/förträngt). C. Ja, det är det som är ett 'western style head' - en halvklass upp för att kunna handskas med vind (sedan sisådär 80 år tillbaks... https://flylifemagazine.com/part-i-history-of-us-shooting-heads/). Måna tillverkare överviktar linorna till förbannelse (läs RIO) andra mer måttligt (SA) eller fullständigt obetydligt (Wulff). Wulffs halvklassade linor är precis det. Vill man inte ha en halvklassad lina väljer man en helklassad lina... Med det sagt - jag skaffade förra året SA Sonar Emerger tip samt en Infinity - bägge 6wt, bägge väger som en 7wt (alltså inte 6,5 wt) enligt tillverkaren. Detta är då för att kunna handskas med tunga/vindfångande riggar med multipla flugor, att kasta indikatorer och annat skit. Vill man ha en smidig torrfluglina väljer man inte dessa - då de helt sonika är skapade för långa kast med knixiga riggar . Vill man kasta långa krångliga riggar väljer man sannolikt inte en smidig presentationslina. Samtidigt - moderna spön är snabba och laddar (som regel) bättre med en något tyngre linor. Så även där fyller vikten en funktion. Och - då jag i dagarna börjat bryta in mitt G Series 6wt 8'8" (det blir inte mer 'western style' än så...) kan jag konstatera att trots att det är ett utpräglat torrflugspö så kastar det enkelt en Infinty 6:a eller sagda Emerger tip med 15' tafs med en #6 foam-gammarus. Jag väljer helklassat för fint presentationsfiske och halv-/helklass upp om jag fiskar i förhållanden/med riggar som kräver det - oavsett om det är ett Radian, ett Meridian eller mitt GS (Radian 6wt kastar lika bra med en ren sexa som en ren sjua - sweet spot på 6,5wt, Radian 7wt kastar lika bra med en 6,5 wt som en 7.5 wt - jag föredrar att underlina sjuan så oftast blir det en 6,5 wt, Meridian 6wt kastar lika enkelt en ren sexa som en 6,5:a som en sjua som en sju & en halva). -- SA levererar numer sina linor (eller en del av dem) i papperskartong spolade på en engångs pappersspole... Det är dock inte därför jag väljer dem... Enhands spey, i den mån man vill använda det finns (eller fanns för några år sedan) hos SA. Ska man dock inte fiska lax/öring/steelhead utan mer torrflugeorienterat väljer man med fördel en Triangle taper - nära nog oändligt lång klump med väldigt nim tapering, eller SA Expert distance/Trout. Men det är inte det jag plockar fram om det blåser mer än någon meter per sekund... Man kan ju också köpa en DT, dela den på mitten och sätta ihop med skjutlina...
    • OK. Idag blev det najs förhållanden med 2-4 m/s. Med vinden 45 grader från vänster var det lekande lätt att skicka ut infinityklumpen + ett par meter running line + en RIO Bonefish + 2 meter Stroft 0.35 skarvat i 3mm tafsring. Kastade en popper med märla som dropper, samt singelmärla. Fungerade perfekt. Det enda som inte samarbetade var fisken. Men det är så förbannat kul att kasta med ett klassiskt men ändå uppdaterat western style torrflugspö så det gjorde inget... För den som har läst (eller sett) 'A river runs through it' bör referensen till metronom vara uppenbar. Men - ett canespö går i fjärdedelstakt (tick-tock-tock-tock, tick-tock-tock-tock), det här går i halvtakt (tick-tock, tick-tock). Måhända får jag också hia mig lite i kastandet. Efter 20+ år med RPLXi 7wt, Loop Greenline 7wt, One 5w/6wt, Meridian 6wt samt då Radian 6/7wt är jag lite förstörd i timingen... Upplevde f.ö. samma sak när jag gick från One till Radian att det tog några pass att känna in det nya tempot. Att gå tillbaks till kortare <9 fot är dock en märklig men trevlig upplevelse. Makalöst energisnålt kastande - så pass att jag helt sonika bytte jag mitt Meridian mot ett Excocett 250 grain 8'8". Ska bli spännande att se hur det beter sig - och kul att testa ngt annat än Scott...
    • Se min annons. Finns använda SA Sonar 6wt (GPX/MPX-tapering/klumplängd - 12-isch meter) och Rio Seatrout 6wt (har för mig att den är tio, på ett ungefär).
    • Nån som har en liggande? Jag kommer använda den sällan, så inget dyrt. Hellre lite sliten och billig. Fabrikat och klumplängd tar jag ställning till när (om) det blir aktuellt. Tack!
    • Fantastiskt fint spö. Löp å köp om ni vill ha ett grymt havsöringsspö. Kombinera med Lajnelinan så blir det en magisk kombo👌
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...