Jump to content
sillenkillen

Cortland trout boss som en orm.

Recommended Posts

OM!! ..en lina landar krumbuktig!..så finnes endast 2st allternativ....dålig kastare lr. dålig lina...mest troligt dålig kastare. 99% av fallen.

7 hours ago, puoltsa19 said:

Den linan är historia nu, påväg för destruktion i ngt värmeverk

Haha, ok.

Fick linan reklamerad.All heder till företaget som jag köpte den på.gött att det finns butiker som man kan ha en dialog med.Med vänlig hälsning, Magnus

• Like 1

1 hour ago, sillenkillen said:

Fick linan reklamerad.All heder till företaget som jag köpte den på.gött att det finns butiker som man kan ha en dialog med.Med vänlig hälsning, Magnus

Du kommer nog få reklamera alla linor framöver för jag har väldigt svårt o tro att de va fel på linan.. 

Har redan linor som ligger rakare än den gjorde, visst är coatingen mjukare och håller kanske inte lika bra. Det är ju personligt var man tycker. Inte ens du ville ju köpa den. Med vänlig hälsning, Magnus

• Like 1

1 hour ago, Line-speed said:

Du kommer nog få reklamera alla linor framöver för jag har väldigt svårt o tro att de va fel på linan.. 

Min Trout boss var också väldigt lik en telefonsladd, så det kanske skiljer mellan olika batchar eller så..

Fick sträcka den flera ggr per fiskepass och jag har ägt väldigt många fluglinor under mina 33 år jag flugfiskat.

Masterline chalkstream och chancellor. Hård yta och mindre minne än silkelinor. Tunna i diameter. En Dt sköt som en WF. Absolut inte highfloat men de flöt. Knottriga och lät som en silkelina i ringarna. Lång hållbarhet. Tyvärr försvann tillverkningen för 30 år sedan. Lyckades få tag på några för tio år sedan från någon som köpt ett restlager i USA.

En modern lina som är fin att kasta med och med relativt lite minne är SA sharkwave.

Har"ägt" en massa linor genom åren..att en lina skulle vara orm.likt..är mig ett skämt! Har ägt 2:a sorterings linor genom åren..ingen!!!..har gett mig en orm-likt kast..förrutom att jag själv misslyckats i mitt kast!:lol:..Henka får förklara kastet..när det hände.

Enda förklaringen enl. mig ...är!..en drar in linan FEL!..vid t ex. Streamer fiske/nymf...den spö hållande handen..oxå var linan löper igenom/fingrar..så stryper en för hårt..linans löp!..samt att en..med dragande hand dra snett utåt..en skall dra linan rakt emot ens kropp..inte snett....& spö/lina handen..bör släppa lina lätt!...ingen broms.

DET!!.är gjort att linan blir tvinnad...samt! SPOLA på linan rätt....smooodi.

8 hours ago, Ismo said:

Har"ägt" en massa linor genom åren..att en lina skulle vara orm.likt..är mig ett skämt! Har ägt 2:a sorterings linor genom åren..ingen!!!..har gett mig en orm-likt kast..förrutom att jag själv misslyckats i mitt kast!:lol:..Henka får förklara kastet..när det hände.

Enda förklaringen enl. mig ...är!..en drar in linan FEL!..vid t ex. Streamer fiske/nymf...den spö hållande handen..oxå var linan löper igenom/fingrar..så stryper en för hårt..linans löp!..samt att en..med dragande hand dra snett utåt..en skall dra linan rakt emot ens kropp..inte snett....& spö/lina handen..bör släppa lina lätt!...ingen broms.

DET!!.är gjort att linan blir tvinnad...samt! SPOLA på linan rätt....smooodi.

Ingen idé att förklara..  Klart de finns linor som e omöjliga att fiska med ibland.

Sen har temperatur en effekt på linan.. 

Använder nästan uteslutande Guideline taperade TSL Evolve skjutlinor och dom fungerar riktigt bra på sommaren med hård o fin coating med där av bra skjut.. 

Men när de blir närmare nollgrader som nu på hösten o vintern så blir linan grymt stel..  Fiskade 3tim igår men de va inte knappast njutbart när linan va som ståltråd.. 

Men njöt av naturen iaf! 

IMG_20191013_165529.jpg

IMG_20191013_152010.jpg

1 hour ago Line-speed sa:

Ingen idé att förklara..  Klart de finns linor som e omöjliga att fiska med ibland.

Sen har temperatur en effekt på linan.. 

Använder nästan uteslutande Guideline taperade TSL Evolve skjutlinor och dom fungerar riktigt bra på sommaren med hård o fin coating med där av bra skjut.. 

Men när de blir närmare nollgrader som nu på hösten o vintern så blir linan grymt stel..  Fiskade 3tim igår men de va inte knappast njutbart när linan va som ståltråd.. 

Men njöt av naturen iaf! 

IMG_20191013_165529.jpg

IMG_20191013_152010.jpg

Klart en kan ha OTUR!! ..men jag har fiskat sen jag var 11-12år gammal med flugspö/lina..runt 46 år nu....ALDRIG! ..upplevt en ormande lina..märkligt!..att nu linan skall ha orm-likt utseende redan vid nedslag?????? är mig en gåta. ..vet bara att en kompis nu tror jag förra året hade problem med just Trout B..men "IDIOTEN"..spolade på den fel....:lol:..skällde ut han.

54 minutes ago, Ismo said:

Klart en kan ha OTUR!! ..men jag har fiskat sen jag var 11-12år gammal med flugspö/lina..runt 46 år nu....ALDRIG! ..upplevt en ormande lina..märkligt!..att nu linan skall ha orm-likt utseende redan vid nedslag?????? är mig en gåta. ..vet bara att en kompis nu tror jag förra året hade problem med just Trout B..men "IDIOTEN"..spolade på den fel....:lol:..skällde ut han.

Jo de är som du säger...  När man tänker efter så har jag inte upplevt krokig lina vid torrflugefiske utan bara under kastmomentet jag haft problem me trasslig lina ibland men de är bara o räta ut linan på gräsmattan..  De hjälper inte att bara sträcka linan utan man måste dra igenom hela linan flera ggr typ som vid rengöring så allt twinn försvinner o linan blir rak.. 

Minnes när jag förbannade linan att krumbukta..en tid!...Var mitt eget fel. Jag(som skrivet)..drog in linan felaktigt..sent skall syndarn lära sig....vid streamer-fiske/nymf. JAG TVINNADE LINAN.

Har även funderat genom åren om man fiskar i kraftig ström så kan nog kanske linan rotera el snurra 🤔

1 minute ago Line-speed sa:

Har även funderat genom åren om man fiskar i kraftig ström så kan nog kanske linan rotera el snurra 🤔

DETTA! ..har jag föreslagit åt dom som haft problem med linan. Ställa sig på en bro...låt linan löpa ut i sin helhet...låt den ligga där i 15 min....Funkar inte DET!..DÅ!!!..är det verkligen fel på linan.

Hej Ismogubben,

Hade du ingen Sue Burgess-lina från Karpengrabbarna? Den var fel från början, åtminstone de exemplar jag stötte på. Men stumma var de. De sa inte ett knyst. Hur rättade man till en sådan?

(Kommer inte ihåg ifall de hette Airflo redan då).

17 minutes ago xps sa:

Hej Ismogubben,

Hade du ingen Sue Burgess-lina från Karpengrabbarna? Den var fel från början, åtminstone de exemplar jag stötte på. Men stumma var de. De sa inte ett knyst. Hur rättade man till en sådan?

(Kommer inte ihåg ifall de hette Airflo redan då).

Tja Gubben här!...enda jag minns ang. Loop/Karpens  i tiden är...dras linor under en viss till..runt 2000.tal VART TYNGRE ..vid fiske. Dom sög åt sig vatten likt en svamp. Men NEJ!..har aldrig haft en lina som ormar sig..efter lagt kast..kort efter.....en tid JA!..men det gör alla linor.

Alla stumma linor ormar sig som en svamp, sedan sjunker dom. Har jag förstått dig rätt?

Och lösningen är att man kastar dom.

Nu börjar vi komma någonstans.

Äntligen, som Gert Fylking brukade säga.

Trout Boss utan tvekan mitt sämsta köp. Helt ok på gräsmattan, men ta inte med ut till vattnet. Nån som vill prova själv kan köpa min #5 billigt.

1571057009444288705535.jpg

40 minutes ago tombrozzz sa:

Trout Boss utan tvekan mitt sämsta köp. Helt ok på gräsmattan, men ta inte med ut till vattnet. Nån som vill prova själv kan köpa min #5 billigt.

Det var inte lite ..dåliga linor du köpt!..kanske dags för en kast-träning...på GRÄSMATTA!

3 hours ago, tombrozzz said:

Förklara gärna hur du upplever den dålig? 

37 minutes ago, Line-speed said:

Förklara gärna hur du upplever den dålig? 

Kunde till slut inte avhålla mig att sända kommentar på den här tråden. Tråden är episk.

Hursomhelst, använde TB en säsong men nu får den ligga. Linan är tjock, ful färg, luktar illa (skämtar inte) och ormar sig som ingen annan lina. Den går inte heller att sträcka. Bad vibes helt enkelt. Använder den nån gång till små streamer nattetid när det är fart på vattnet och grunt. Den är lättkastad.

Använt mest till GL Fario CRS och Sage ONE. Gjorde en jäkla research innan, men går inte på liknande säljargument en gång till...

• Like 2

3 hours ago, Ismo said:

Det var inte lite ..dåliga linor du köpt!..kanske dags för en kast-träning...på GRÄSMATTA!

:D Det är bara några, har fler.

12 minutes ago tombrozzz sa:

Kunde till slut inte avhålla mig att sända kommentar på den här tråden. Tråden är episk.

Hursomhelst, använde TB en säsong men nu får den ligga. Linan är tjock, ful färg, luktar illa (skämtar inte) och ormar sig som ingen annan lina. Den går inte heller att sträcka. Bad vibes helt enkelt. Använder den nån gång till små streamer nattetid när det är fart på vattnet och grunt. Den är lättkastad.

Använt mest till GL Fario CRS och Sage ONE. Gjorde en jäkla research innan, men går inte på liknande säljargument en gång till...

GRÄSMATTA!! ..även om det tar emot.

1 hour ago, tombrozzz said:

Så det är inte bara jag som reagerar på lukten (av typ kattpiss)? 

2 hours ago, tombrozzz said:

Jag kan bara instämma, sen är den tung som fan också.