Jump to content
sillenkillen

Cortland trout boss som en orm.

Recommended Posts

58 minutes ago Henka sa:

Jag har alltid tafsen i början, inte längst ut. Där har jag oftast flugan om jag inte råkat snärta av den.

Eller ska man börja räkna inifrån spolaxeln?
Då har jag tafsen näst sist.

Precis! EXAKT!

• Thanks 1

En undran! Varför skall linorna 2019 helt plötsligt börja orma sig? 2019..pratar vi om...Har som jag skrivit..ALDRIG vart med om det..någon annan i min ålder?...att en lina ormar sig E F T E R ett kast må ju vara..det gör alla.

5 hours ago, Ismo said:

Det är som min Puppa stundtals!..Minnes fr Egde grund..endel sa " För styva ben,Harren får inte in den i KÄFTEN" Tänkte kort.." Hur små Harrar fiskar folk?":wacko:

Allt tar sin tid ..innan en FATTAR!!!.jag har inte behövt be om URSÄKT!!!...om min Puppa. Tids nog faller allt på plats...låtit det hållas. DEt om linor oxå!

Nu gör vi större puppor med grövre spröt, harr under 2 kg får inte in dom i käften.

Man blir nästan glad när man ser att människor bemödar sig om att vara konstruktiva i sina inlägg. Sen blir man lite låg när andra inte ens bemödar sig om att försöka förstå. Nu orkar jag inte läsa om tråden men såvitt jag vet har ingen uttalat sig om hur alla Trutbossar är/ser ut/fungerar. Rätta mig om jag har fel men jag tror att människor bara har talat om sin egen lina eller den lina de har provat. Om nio linor är bra kan ju ändå den tionde vara dålig, på något sätt. Det gäller ju alla linmodeller. Sen kanske vissa, med dåliga erfarenheter, också tror att alla Trutbossar är likadana. Det behöver ju inte vara så. Det kan uppstå skillnader mellan olika batchar och inom samma batchar. Så är det med all tillverkning. Om man slarvar med kontrollen upptäcks inte detta förrän kunden  börjar använda produkten.

Att diskutera hur tafsar och linor fungerar ihop är ju konstruktivt om man gör det på ett bra sätt. Om Ismogubben på 46 år inte har träffat på en lina som inte är bra tror jag att han antingen har den tur han förtjänar eller att han är duktig och vet hur en slipsten ska dras. Andra förklaringar kan också tänkas.

Man ska vara en riktig fiskeentusiast om man ska orka gräva fram meningsfull information, som ju ofta finns, i vissa av de diskussioner som förs på detta forum. Med så många dåliga TV-program som finns kan det ibland ändå vara värt besväret.

• Like 5

1 hour ago, xps said:

Man blir nästan glad när man ser att människor bemödar sig om att vara konstruktiva i sina inlägg. Sen blir man lite låg när andra inte ens bemödar sig om att försöka förstå.

Det blir dessvärre så när vissa besitter en femårings mentala förmåga. 

Men helt allvarligt.. Hur ofta är de fel på en lina utöver dåligt skjut eller lite stel skjutlina om ger sig efter lite nötande....möjligen en knöl i coatinge om man har riktigt otur som jag har aldrig vart med om...kanske nå 2a sorteringslina kan en knöl dyka upp me otur... 

Skulle en minimal ojämnhet sitta i fronttaperingen så skulle jag inte orka reklamera den utan fiska vidare men på skjutlindedelen så blir de nog reklamation.. 

Kan nog lungt säga att mjuk coating o dåligt skjut har vart långt större problem än fenomenet telefonsladd.. 

Tapering har jag nog väldigt svårt o ta som nå fabrikationsfel utan felköp isf.. 

Mjuk o klistrig coating är de värsta som finns,fastnar både i klingan o ringarna 😣😣😣. då tar jag hellre lite stel lina under första fiskepassen o linan kommer framöver fungera bara bättre och bättre... 

Edited by Line-speed

25 minutes ago, Jonas_P said:

Det blir dessvärre så när vissa besitter en femårings mentala förmåga. 

Du menar att lukta o smaka på linan? 

Helt enig med dig 👍👍

1 hour ago puoltsa19 sa:

Nu gör vi större puppor med grövre spröt, harr under 2 kg får inte in dom i käften.

EXAKT! PRECIS!

Känner mig lugnare nu... när jag fått vetskap om att min lina INTE luktar kattpiss... och skulle så, mot all empirisk vetenskap, vara fallet gör det bara linan bättre... eller... det spelar lixom ingen roll... förstår nu i efterhand inte varför jag ens nämnde det... i denna tråd som handlar om just denna specifika fluglina... hur som helst, för att lösa alla problem, går det att justera tafslängden... vilket inte 95% av alla flugfiskare, detta degenererade släkte, inte har förstått! Vilken tur att det finns tvärsäkra ...... som kan förklara för oss tvivlande ...... på ett neutralt, erfarenhetsmässigt, konstruktivt och politiskt korrekt sätt... det för ju allt närmare en gemensam lösning... och gemenskap är ju fint!

• Like 2
  • Haha 2

Handlar tråden om en lina lr. en person? Tror personligen att!! ..dom flesta inte kan spola på en lina rätt..lr. kasta rätt..hantera en lina rätt.

SKÄMMES!

7 hours ago, Martinrutger said:

Känner mig lugnare nu... när jag fått vetskap om att min lina INTE luktar kattpiss... och skulle så, mot all empirisk vetenskap, vara fallet gör det bara linan bättre... eller... det spelar lixom ingen roll... förstår nu i efterhand inte varför jag ens nämnde det... i denna tråd som handlar om just denna specifika fluglina... hur som helst, för att lösa alla problem, går det att justera tafslängden... vilket inte 95% av alla flugfiskare, detta degenererade släkte, inte har förstått! Vilken tur att det finns tvärsäkra ...... som kan förklara för oss tvivlande ...... på ett neutralt, erfarenhetsmässigt, konstruktivt och politiskt korrekt sätt... det för ju allt närmare en gemensam lösning... och gemenskap är ju fint!

Tafsdimension i butten 👈.....du "glömde" den som 95% av alla flugfiskare gör eller så förstår du helt enkelt inte att den har mkt större betydelse... 

Kan berätta nu att du ska förstå ...om linan har en tendens att slå över kraftigt PLUS!!! att du eventuellt har snabbare spö o högre linhastigheten så ÄR DE ÄNNU VIKTIGARE tafsen måste ha en högre dimension..  Annars hinner el orkar de hela inte medla över energi. 

0,48 till 0,50 räcker men större steamers så måste man kanske upp till 0,55..

Sen spelar ju även andra faktorer in....de behöver vi inte gå närmare in på just nu för nu gäller de linor...  

Fint att du lyckades ta o lukta på linan iaf efter ett  bra tips som dök upp på i tråden...👍

Edited by Line-speed

Luktar!!??? Köp div. flug.bind-material!! Minns jag köpte J-Cock nackar fr./via EDGE..DOM LUKTADE..å luktar fortfarande..nu snackar vi lukt.

Linor luktar JA! Har alltid gjort det....men att klaga på en lina som LUKTAR!! illa..är ett skämt!..personen måste skoja.

Dummaste jag läst/hört...i HELA MITT LIV...jag har ända hållt på med flugfiske...längre än dom flesta är gammal...ens var gammal nog i pungen.

Du verkar ha lätt för att haka upp dig på saker Ismo. Har du tråkigt idag? 

Och nä, jag skämtar inte om att jag tycker att den luktar kattpiss. Jag har dock aldrig skrivit att det påverkar funktion eller att det var därför jag inte gillade linan. Det var en ren observation. Nöjd så? 

1 minute ago Sahlberg sa:

Du verkar ha lätt för att haka upp dig på saker Ismo. Har du tråkigt idag? 

Och nä, jag skämtar inte om att jag tycker att den luktar kattpiss. Jag har dock aldrig skrivit att det påverkar funktion eller att det var därför jag inte gillade linan. Det var en ren observation. Nöjd så? 

NEJ!

2 hours ago, Ismo said:

Luktar!!??? Köp div. flug.bind-material!! Minns jag köpte J-Cock nackar fr./via EDGE..DOM LUKTADE..å luktar fortfarande..nu snackar vi lukt.

Flugbindningsmateeial luktar JA! Har alltid gjort det....men att klaga på ett material som LUKTAR!! illa..är ett skämt!..personen måste skoja.

Dummaste jag läst/hört...i HELA MITT LIV...jag har ända hållt på med flugfiske...längre än dom flesta är gammal...ens var gammal nog i pungen.

• Thanks 1

Det verkar som om en hoppar på person nu!

Tråden handlar i grunden om "orm-liknande" lina...har ALDRIG!!! märkväl ALDRIG!!! råkat ur för en sådan... har DU?

Jag är är äldre än dig ...LÄTT! ..VARFÖR har jag inte råkat ut för en sådan lina?..i mina dagar...har dagens linor helt plötsligt blivit sämre?

Svara på detta! ..om du kan

Edited by Ismo

Dålig dag? ..har jag ALDRIG...den dagen blir när jag dör!...Lr. kanske den bästa!---INGEN har klagat än!..lr?

8 minutes ago, Ismo said:

Det verkar som om en hoppar på person nu!

Tråden handlar i grunden om "orm-liknande" lina...har ALDRIG!!! märkväl ALDRIG!!! råkat ur för en sådan... har DU?

Jag är är äldre än dig ...LÄTT! ..VARFÖR har jag inte råkat ut för en sådan lina?..i mina dagar...har dagens linor helt plötsligt blivit sämre?

Svara på detta! ..om du kan

Om du aldrig har råkat ut för en lina med linminne har du antingen en väldigt hög toleransnivå eller haft en jävla tur skulle jag vilja påstå.

Jag tycker att de flesta linor med stum kärna brukar vara rätt dryga inledningsvis men som jag skrivit, de flesta ger sig ganska snabbt,det har mina tidigare Cortland (även TB) gjort men inte denna. Eftersom flera andra upplever samma sak har jag lite svårt att förstå varför du och andra måste envisas med att tala om att vi har fel. Är det så svårt att tänka sig att det faktiskt kan vara variationer i produktion etc? 

Och när det gäller "påhopp" så kanske man får räkna med att folk svarar tillbaka när man skriver att åsikter/inlägg är det dummaste man läst. Håller du inte med? 

• Like 3

2 minutes ago Sahlberg sa:

Om du aldrig har råkat ut för en lina med linminne har du antingen en väldigt hög toleransnivå eller haft en jävla tur skulle jag vilja påstå.

Jag tycker att de flesta linor med stum kärna brukar vara rätt dryga inledningsvis men som jag skrivit, de flesta ger sig ganska snabbt,det har mina tidigare Cortland (även TB) gjort men inte denna. Eftersom flera andra upplever samma sak har jag lite svårt att förstå varför du och andra måste envisas med att tala om att vi har fel. Är det så svårt att tänka sig att det faktiskt kan vara variationer i produktion etc? 

Och när det gäller "påhopp" så kanske man får räkna med att folk svarar tillbaka när man skriver att åsikter/inlägg är det dummaste man läst. Håller du inte med? 

NEJ ang. 2 st ..har aldrig upplevt en " skev" lina/TUR? ..möjligt....åsså läser jag vad som är intressant!

Cortland linor!!!..det var det jag började min karriär med...har inte kunnat klagat...dom har sköt sig...men alla! ..kan bli bättre..även dom.

Vad är en ute efter?..PESONLIGEN!!!...så skall det vara så lätt-kastat som möjligt ..efter min teknik...ENKELT! Frågor?

Om 100 år så är det inte en jävel som bryr sig!:lol:

2 hours ago, Ismo said:

Om 100 år så är det inte en jävel som bryr sig!:lol:

Med tanke på dina monologer är det nog inte alltför många som bryr sig nu heller... 

Edited by Jonas_P
  • Like 1

10 minutes ago Jonas_P sa:

Med tanke på dina monologer är det nog inte alltför många som bryr sig nu heller... 

EXAKT! PRECIS!

1 hour ago, Jonas_P said:

De när nog snarare att han har rätt o ingen har något annat att komma med..