Jump to content
Jonas

Säsongens sista dag 2019 - Daftön/Strömstad

Recommended Posts

_Z3B4048.jpg

Norra Bohuslän har varit lite av ett blankt kort för mig under lång tid men sakta men säkert har jag börjat beta av intressanta platser. Till gårdagen, Säsongsfinalen 2019, hade jag sparat Daftön strax innan Strömstad. Min guidekollega, Dan Calderon, hängde på och tillsammans bestämde vi oss för att lägga en dag på att utforska området. Jag hade en teori om att det var grunda icke strömsatta vikar som skulle leverera och Dan, som hade studerat ute vid Kärnö, hade hyfsad koll och hade flera idéer på tänkbara områden. Vi starta fisket utan för Lagunens Camping då det visade sig vara omöjligt att inte börja med att fiska av det strömsatta sundet, Trälsundet, mot Daftö Resort till. För er som varit där behöver jag inte nämna att det är en fantastiskt fin plats med underbar botten och bra genomströmning. Vi gjorde en drift men den var fruktlös.

Direkt det öppna upp efter sundet fick vi flera valmöjligheter och redan i första grundviken fick vi kontakt med öring. Den första var strax under måttet och i samband med att jag släpper i den så säger Dan till mig att kolla bakom båten. Jag ser en and eller något som betar tång... nej jag ser en Säl som inte kan svälja en plattfisk!! Det ser man inte varje dag så jag fattar snabbt kameran och lyckas få några bilder på när den kämpar i sig flundran. tippar fisken vägde strax under kilot så det var lite av en bedrift att lyckas få i sig den. 

Vi följde landet mot mot Daftö Resort och kontakterna fortsatte. Jag landa en till som var en halv centimeter från godkänd och även Dan brände en direkt vi kom in i nästa vik. Dan började förövrigt med spinnspö med upphängare men det var tydligt att det var effektivare med flugspö den här dagen så efter att ha landat en makrill under en kortare förflyttning så bytte även han till flugspö. Samtliga öringkontakter hade vi på grunt vatten med mycket vegetation. Vi fortsatte bortöver och fiskade flera fina grundvikar och till slut lyckades jag dra en riktigt fin öringhanne på knädjupt vatten. Underbar känsla och en perfekt avslutning på årets säsong.

Min känsla är att det är väldigt mycket öring och bra medelstorlek på fisken i det här området. Norra Bohuslän har en enorm potential och det är få fiskare att trängas med där uppe. Är man sugen på boende så kan jag exempelvis rekommendera Lagunens Camping eller Daftö Resort som båda ligger på gångavstånd från riktigt bra fiskevatten. Väljer man att komma dit i början eller slutet på säsongen är det bra priser på boende också. Har ni båt med er så finns det en riktigt fin öppen ramp nån kilometer från Lagunen Camping som vi valde att utgå ifrån. Jag tror att båda anläggningarna har egna gästbryggor man kan låna om man väljer att bo där.

Tycker även att skärgården är väldigt speciell jämfört med södra bohuslän. Det är lite norrland eller i alla fall norr om stockholm över terrängen och vattnet är superklart med väldigt fräscha alger och mängder med ostron och musslor på sina ställen. 

_Z3B3884.jpg

_Z3B3902.jpg

_56V8267.jpg

_56V8270.jpg

_56V8326.jpg

_Z3B3907.jpg

_Z3B3930.jpg

_Z3B3955.jpg

_Z3B4003.jpg

_Z3B4014.jpg

_Z3B4056.jpg

_Z3B4077.jpg

• Like 5

Kolla in bilderna på sälen... helt sjukt flyt att få se det där och ha kameran med sig. Det intressantaste var att han poppa upp längst inne i viken vi fiskat, typ 10 meter från båten så han måste simmat under oss och jagat grunt och sen lyckats fånga flundran precis där vi fiskat av.

• Like 1

Bilderna på sälen var ju för sköna :lol: fotade en skäggdopping i somras när den dök runt och så kom den plötsligt upp med en mört som var så stor att det det tog 5 minuter att klämma ner den.

18 hours ago Sunray sa:

Mina gamla hemmavatten. Blir nästan nostalgisk.  🙂

Det är fantastiskt fint där uppe, antar att du haft många obeskrivligt bra fisketillfällen? Har du koll på ån som rinner genom strömstad? Det känns ju som att man borde kunna ha ett ruggigt fint fiske mitt i stan vid rätt tillfälle? Finns det möjlighet att köpa kort där?

55 minutes ago, Jonas said:

Det är fantastiskt fint där uppe, antar att du haft många obeskrivligt bra fisketillfällen? Har du koll på ån som rinner genom strömstad? Det känns ju som att man borde kunna ha ett ruggigt fint fiske mitt i stan vid rätt tillfälle? Finns det möjlighet att köpa kort där?

Jag skickar dig ett PM Jonas! Vill kanske inte skylta med allt... 😉  ( lite upptagen just nu men det kommer! )

• Like 1

Fisket i Strömstad ån var riktigt trevligt när jag var yngre och fiska där ( ca 15 år sedan ). Jag fiskade ofta i ån och minns att en man som heter Lars fiska där ofta också. Han visa mig en vit plyfa skiva i ån som var perfekt att spana efter öring på. Sedan finns det vissa hålor som alltid höll fisk på den tiden i alla fall. Undra om sportfiskeklubben finns kvar? Var många trevliga vuxna i den som hjälpe mig i alla fall

• Like 1