Hoppa till innehåll

Kola 2020


Bigsalmon

Recommended Posts

Jag är glad att kunna presentera nästa års flugfiskeresa till Kolahalvön, och det blir inte vilken resa som helst! Vi kommer inleda säsongen på min favoritsträcka Wulfs Lear, långt uppe i älven Kharlovkas system. Här tas utan snack de flesta öringarna över fyra kilo! När vi kommer dit har ingen fiskat där på nästan nio månader. Vi ligger på samma ställe hela veckan och är ensamma om flera kilometers älv, både upp- och nedströms från campen, på både öst- och västsidan. Älven är riktigt häftig här med små öar och stora stenbumlingar som skapar en perfekt biotop för öringen.

Vi åker vecka 26, dvs vi fiskar från kvällen 20 till kvällen 26 juni. Det är tidigt på säsongen, så det kan bli en riktig hard core-resa, med tuffa förhållanden, men öringen finns ändå där och har inte sett en fluga på lång tid. Jag ser verkligen fram emot den här resan. Jag har länge försökt få till en hel vecka i Wulfs Lear och när jag äntligen får det är det den första veckan på säsongen!

I år var Kai Finbråten på samma ställe vecka 27. Här ser du några bilder från hans resa. Om inte pulsen ökar av de fiskarna är du ingen riktig öringfiskare…

Jag har fiskat i området flera gånger sedan jag var där första gången 2002. Ni ser också några av mina bilder som visar hur området ser ut.

Kharlovka Company, som arrangerar resan på plats, kommer inför nästa säsong höja priset och ha lite tuffare regler kring anmälan. Bokningsavgiften (800 USD) ska in så fort som möjligt och du är inte garanterad en plats förrän du betalat den. Tidigare år har de stått med tomma platser när säsongen dragit igång, trots att folk stått på kö, och på detta sätt hoppas de kunna undvika det.

Läs allting om resan upplägg på http://bigtrout.se/resor

Resan utgår från Murmansk och kostar 3900 USD och då ingår nästan allt; alla transporter (buss och helikopter), alla fiskelicenser, all mat och alkoholfri dryck, rysk kock som lagar all mat, ett tält per person. Till Murmansk tar deltagarna sig på egen hand. Flyg ToR Murmansk kostar runt 3500 sek om vi bokar i god tid. Utöver det tillkommer kostnad för visum (ca 1000 sek), två hotellnätter (ca 800 sek för ett dubbelrum/natt), obligatorisk dricks till kocken (150 USD/pers) och den alkohol vi ev dricker i campen (alkoholfri dryck ingår i priset).

De senaste åren har efterfrågan efter de här resorna ökat för varje år, så vill du följa med måste du bestämma dig snarast. Det finns plats för 5-6 fiskare och jag har redan fyra bokningar.

Hör av dig om du har frågor.

Johan Nygren
johan@bigtrout.se
070-590 75 70

kai_36.jpg

kola-208.jpg

kola-213.jpg

kola-214.jpg

kola-200.jpg

kai_48_66.jpg

kai_48_66b.jpg

kai_45_66.jpg

kola-255.jpg

kola-248.jpg

kola-243.jpg

  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo... men är det på torrfluga då? ;)

En sån här resa vill jag göra när jag blivit van med tanken på att lägga 50k på att fiska 1v :rolleyes: att det är lite hardcore gör ju nästan bara saken bättre, men samtidigt så har man en kock - så hur hardcore kan det egentligen vara ;)
Har dock haft blickarna på Islands högland i några år så det får nog checkas av först.

Redigerad med Lodjur
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Lodjur said:

Jo... men är det på torrfluga då? ;)

En sån här resa vill jag göra när jag blivit van med tanken på att lägga 50k på att fiska 1v :rolleyes: att det är lite hardcore gör ju nästan bara saken bättre, men samtidigt så har man en kock - så hur hardcore kan det egentligen vara ;)
Har dock haft blickarna på Islands högland i några år så det får nog checkas av först.

Vi tar nästan allt på torrfluga. På senare år har streamers fiskat sämre och sämre. Eller också beror det på att vi nästan bara kör med torrt... ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite för dyrt för endast en vecka. Två veckor och samma pris eller kanske betala lite mer och jag är intresserad.
Gillar inte fiskestress helt enkelt. Fiske är avkoppling och vädrets makter kan ställa till det. Och en del fisketid brukar gå till fotografering för min del.

Sen att hygienen blir sämre på 2veckor i fält är ett sekundärt problem med trevliga iskalla bad!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, SA said:

Lite för dyrt för endast en vecka. Två veckor och samma pris eller kanske betala lite mer och jag är intresserad.
Gillar inte fiskestress helt enkelt. Fiske är avkoppling och vädrets makter kan ställa till det. Och en del fisketid brukar gå till fotografering för min del.

Sen att hygienen blir sämre på 2veckor i fält är ett sekundärt problem med trevliga iskalla bad!

Jag kan bara hålla med. Dollarn ställer till det. "Fiskestressen" är en av anledningarna till att jag vill ligga still på samma ställe hela veckan, och inte behöva lägga en halv dag till förflyttning. Vi hinner lära känna och fiska av området, och får flera chanser på de fiskar vi ev missar i början av veckan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago Ismo sa:

Att du inte Bigsalmon ger/lägger ut vad det kostar att fr. Sverige..rakt av ungf. vad det kostar!..vore ju önskvärt.

Lägg ut priset rakt av...så enkelt.

 

Fina Öringar annars!

Ca 45,845:- SEK om jag har räknat rätt:blink:.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...