Hoppa till innehåll

Att lyfta eller inte lyfta fisken, det är frågan...


Erik F

Recommended Posts

På 2019-10-17 at 20:41 Troutman sa:

Mer än en parantes. Plastmaterial i flugor borde vi diskutera om vi inte kunde städa bort. Det går ju åt ett gäng på en säsong, eller? 

Foamen i torrflugor tycker jag det är lugnt med allra oftast. Om man däremot vet att risken finns att sätta en fluga i ett träd så kan man ju köra naturmaterial i de situationerna då. 

I flugor under ytan så kan jag skriva under på att inte använda plastmaterial alls. ?

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/17/2019 at 8:41 PM, Troutman said:

Mer än en parantes. Plastmaterial i flugor borde vi diskutera om vi inte kunde städa bort. Det går ju åt ett gäng på en säsong, eller? 

Ja, har gjort i alla fall. Inte nu längre. Det nappar in mer på plast än naturmaterial. 

Det är samma med fluorcarbon.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja utvecklingen går då i rasande takt. Det var inte länge sedan vi flugfiskare i största vänlighet och välmening inhystade stora applåder och beröm för vår medvetenhet om omgivningen genom att välja BORT naturmaterial och istället endast binda med konstgjort och plast för djurens bästa.

I sanning snabba svängar. Jag börjar fan bli gammal nu känner jag som inte hänger med i vad som är mest korrekt för stunden. Nåja, snart är det nog nåt nytt mode som hjälper oss att inte gå vilse i vår strävan efter maximal välvilja för både djur och  miljö. 

Min största önskan just nu är nog att inte drulla i ån och bli kvar där och skräpa och miljöförstöra med  alla konstfibrer, plaster och hemskheter jag har klätt mig i under fisket. Nakenfiske med täljt träspö, tagellina och en imitation av en dagslända bunden av gräs på en snabbrostande krok borde döva mitt samvete en aning iallafall. Har jag därtill kört dit i en elbil bör jag vara nästan säker tror jag.

?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, jakobj said:

Ja utvecklingen går då i rasande takt. Det var inte länge sedan vi flugfiskare i största vänlighet och välmening inhystade stora applåder och beröm för vår medvetenhet om omgivningen genom att välja BORT naturmaterial och istället endast binda med konstgjort och plast för djurens bästa.

I sanning snabba svängar. Jag börjar fan bli gammal nu känner jag som inte hänger med i vad som är mest korrekt för stunden. Nåja, snart är det nog nåt nytt mode som hjälper oss att inte gå vilse i vår strävan efter maximal välvilja för både djur och  miljö. 

Min största önskan just nu är nog att inte drulla i ån och bli kvar där och skräpa och miljöförstöra med  alla konstfibrer, plaster och hemskheter jag har klätt mig i under fisket. Nakenfiske med täljt träspö, tagellina och en imitation av en dagslända bunden av gräs på en snabbrostande krok borde döva mitt samvete en aning iallafall. Har jag därtill kört dit i en elbil bör jag vara nästan säker tror jag.

?

Vad du än gör, lägg dig inte ner, då riskera du att lämna ett avtryck efter dig i naturen 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/18/2019 at 8:26 AM, Jonas said:

_56V5206.jpg

Det nya är att levitera fisken. Här ser ni glädjen jag känner när jag lyckas första gången. Look no hands?

Aluminiumbåt och motor i fjällmiljö, skulle Greta se detta foto skulle hon gråta och inte nog med det slår nog fisken ihjäl sig i fallet till marken, illa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago puoltsa19 sa:

Aluminiumbåt och motor i fjällmiljö, skulle Greta se detta foto skulle hon gråta och inte nog med det slår nog fisken ihjäl sig i fallet till marken, illa

?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Andreas89 said:

Inte okej. Den miljömedvetne håller nere sin ämnesomsättning till varje pris. Med tanke på yrke och fritidsintressen har nog Jakob lite att jobba på där. 

Du har en poäng men vad gäller Jakob kan jag inte uttala mig. Man förbrukar mycket energi när man tänker och använder hjärnan. Dagens utveckling på det området verkar gynnsam ur förbrukningssynpunkt. Det verkar som om många spar energi där ? .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drilla fisken Alaska-hårt, och sen fota sin trofé-fesk för ett kort ögonblick (lyft, KLICK, ner) och sen låta den återhämta sig länge under vattnet i en  håv, är betydligt mer skonsamt än att sönderdrilla fisk utan håv. Eller att lägga den bland grus å skit..lossa kroken..å sen hiva i den.

Lång drillning, lägga fisken på land å ingen håv tror jag är mer plågsamt för fesken än ett kort foto.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Andreas89 said:

Inte okej. Den miljömedvetne håller nere sin ämnesomsättning till varje pris. Med tanke på yrke och fritidsintressen har nog Jakob lite att jobba på där. 

Ja inte är det många som vräker ut så mycket avgaser i våra fjäll som jag inte. ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...