Jump to content
Erik F

Att lyfta eller inte lyfta fisken, det är frågan...

Recommended Posts

I år var det mycket fokus under laxfiskesäsongen att inte lyfta fisken ur vattnet för fotografering. Detta verkade ge effekt då dom flesta bilder jag sett på återutsatta laxar har faktiskt varit bilder där laxen varit kvar i vattnet. Jag ser att öring- och havsöringfiskare har mycket kvar att lära på denna fronten. Fattas bara ett spö intryckt i käften. Pinsamt!!!

12 hours ago, Erik F said:

I år var det mycket fokus under laxfiskesäsongen att inte lyfta fisken ur vattnet för fotografering. Detta verkade ge effekt då dom flesta bilder jag sett på återutsatta laxar har faktiskt varit bilder där laxen varit kvar i vattnet. Jag ser att öring- och havsöringfiskare har mycket kvar att lära på denna fronten. Fattas bara ett spö intryckt i käften. Pinsamt!!!

2 hours ago, Redtag88 said:

Nu tycker faktiskt jag att du går till överdrift!!

Högst troligt så har dessa fiskar bara varit över ytan i 10-15 sek för ett foto.

Och det DÖR inte fisken av!

Sedan håller jag fullständigt med om att det bästa är att inte ta upp fisken ur vattnet men vet man vad man håller på med så är det ingen fara att ta ett snabbt kort på sin fisk.

Sedan vill jag berätta om en personlig sak som hände mig för typ 20 år sedan.

Precis skaffat mig 2 handsgrejer och var total nybörjare på detta med flugfiske efter lax, åker ner till Mörrum.

Var där i 5 dagar och 90% av alla laxfiskare jag träffa efter älven var totala stroppiga idioter som bara fnös åt en för att man inte visste alla oskrivna regler....... kände mig som en komplett idiot bland alla dessa översittar människor med näsan i vädret som trodde dom var något!

Så ni laxfiskare har mycket att lära av oss Öringfiskare 😊

Pinsamt var ordet!!!!!!!

12 hours ago, Erik F said:

2 hours ago, Lill-Niklas said:

Och hur mycket effekt ger det i överlevnad? 

Ska man inte ens få ta en ordentlig fångstbild kanske man lika gärna kan låta fisken vara helt, för då är ju överlevnaden helt klart störst...  Droppar ju om fiskarna så ser verkligen ut som man snabbt lyft upp fisken tagit en bild och iväg. Tycker din kommentar var pinsam. 

2 hours ago, Redtag88 said:

Nu tycker faktiskt jag att du går till överdrift!!

Högst troligt så har dessa fiskar bara varit över ytan i 10-15 sek för ett foto.

Och det DÖR inte fisken av!

Sedan håller jag fullständigt med om att det bästa är att inte ta upp fisken ur vattnet men vet man vad man håller på med så är det ingen fara att ta ett snabbt kort på sin fisk.

Sedan vill jag berätta om en personlig sak som hände mig för typ 20 år sedan.

Precis skaffat mig 2 handsgrejer och var total nybörjare på detta med flugfiske efter lax, åker ner till Mörrum.

Var där i 5 dagar och 90% av alla laxfiskare jag träffa efter älven var totala stroppiga idioter som bara fnös åt en för att man inte visste alla oskrivna regler....... kände mig som en komplett idiot bland alla dessa översittar människor med näsan i vädret som trodde dom var något!

Så ni laxfiskare har mycket att lära av oss Öringfiskare 😊

Pinsamt var ordet!!!!!!!

Jag lämnar ditt Mörrumäventyr därhän då jag håller med om att laxfiskare i stor utsträckning är idioter...

Men hur kan du veta att fisken inte dör av att vara över ytan 10-15 sek? Kolla bilderna på dom tyngre fiskarna. Hela buken strax bakom huvudet trycks in något enormt.Vilka organ hos fisken sitter där? Känns som ett enormt djurplågeri. Referera gärna till någon källa att det är okej att bedriva c&r fiske på detta sätt. 

För mig känns det som att hos många fiskare är inte det primära att trivas och njuta av sitt fiske utan det är viktigare att stoltsera med fångstbilder på stora fiskar att visa upp på sociala medier. PINSAMT!!!

Egentligen är det väldigt enkelt. Själv tar jag gärna upp fisken (med glädje) om det är en matfisk och slår en sten i skallen eller så lossar jag flugan så snabbt som möjligt och låter fisken simma tillbaka. Oftast utan att röra vid fisken. Minnet om fisken räcker långt...

2 hours ago, Lill-Niklas said:

Och hur mycket effekt ger det i överlevnad? 

Ska man inte ens få ta en ordentlig fångstbild kanske man lika gärna kan låta fisken vara helt, för då är ju överlevnaden helt klart störst...  Droppar ju om fiskarna så ser verkligen ut som man snabbt lyft upp fisken tagit en bild och iväg. Tycker din kommentar var pinsam. 

Haha... Jag tänkte direkt att du måste vara en Stockholmare. Jag tolkar det du skrev som att det viktigaste för dig är att få ta en bild av din fångst. Stämmer det? Jag har många bilder på fiskar jag fångat, men alla dessa fiskar har fått en sten i huvudet varvid jag därefter har fotat fisken. 

• Like 4

Den här tråden är en avknoppning från en annan. Frågan är värd att lyftas, så låt höra vad ni tycker.

MVH, Johan

Fan också. Jag trodde det handlade om styrkelyft. 😑

• Haha 1

15 minutes ago, Bigsalmon said:

Den här tråden är en avknoppning från en annan. Frågan är värd att lyftas, så låt höra vad ni tycker.

MVH, Johan

Jättebra att frågan lyftes ut till en egen tråd. Men det har blivit något fel med citeringen. Nu är jag helt plötsligt någon annan vilket kanske kan vara till min fördel men jag vill ändå att det skall vara rätt. 

21 minutes ago, jakobj said:

Styrkelyft är bara sååå 2018.

I år är tyngdlyftningens år! 🏋️‍♀️

39 minutes ago, Bigsalmon said:

MVH, Johan

Visst är det okej att jag använder dina bilder från den andra tråden? Utan bilder är ju denna tråd värdelös. Se det som reklam för ditt arrangemang.

MVH, Erik

40 minutes ago, jakobj said:

18 minutes ago, Henka said:

Styrkelyft är bara sååå 2018.

I år är tyngdlyftningens år! 🏋️‍♀️

Finns inget mer gayigt än styrkelyft! Känns så 80-tal över det hela.

8 minutes ago, Erik F said:

Visst är det okej att jag använder dina bilder från den andra tråden? Utan bilder är ju denna tråd värdelös. Se det som reklam för ditt arrangemang.

MVH, Erik

Jag har fått lov av Kai att använda bilderna för att visa upp hur bra området är. Jag har inte befogenhet att lova någon annan att använda dem.

• Like 1

34 minutes ago, Erik F said:

Jättebra att frågan lyftes ut till en egen tråd. Men det har blivit något fel med citeringen. Nu är jag helt plötsligt någon annan vilket kanske kan vara till min fördel men jag vill ändå att det skall vara rätt. 

Tyvärr går det inte att dela upp de överflyttade inläggen. Jag håller med dig om att det blir otydligt vem som skrivit vad. 

1 hour ago jakobj sa:

Det kan det göra! ..du måste bara ändra strl. på dina fiskar..satsa på REJÄLA Hälleflundror t ex. minst 200kg..hög reling på båten du fiskar fr. & ..du skall ta upp den ensam...Black Marlin,Blue Marlin..listan kan göras lång...

1 minute ago, Ismo said:

Det kan det göra! ..du måste bara ändra strl. på dina fiskar..satsa på REJÄLA Hälleflundror t ex. minst 200kg..hög reling på båten du fiskar fr. & ..du skall ta upp den ensam...Black Marlin,Blue Marlin..listan kan göras lång...

Tror du verkligen att det är lämpligt att köra marklyft med en hälleflundra?
Hur tror du att hälleflundrans lyftergonomi är relativt en skivstång? 🤓🤔

48 minutes ago Henka sa:

Tror du verkligen att det är lämpligt att köra marklyft med en hälleflundra?
Hur tror du att hälleflundrans lyftergonomi är relativt en skivstång? 🤓🤔

Att det inte är en skivstång är ännu bättre..än svårare att hantera å lyfta..;)

2 minutes ago, Ismo said:

Att det inte är en skivstång är ännu bättre..än svårare att hantera å lyfta..;)

Jaha, jag trodde du tyckte att man inte skulle lyfta tungt? 🏋️‍♀️

Fast det är klart, 200 är väl ingen match 🏋️‍♀️

Vilket lyft det vart i denna tråd, nu när den blev en egen tråd för att lyfta problemet med att lyfta eller inte:blink:

17 minutes ago, Freak said:

Vilket lyft det vart i denna tråd, nu när den blev en egen tråd för att lyfta problemet med att lyfta eller inte:blink:

Vilken tur att du är med och lyfter den till oanade höjder! 🏋️‍♀️

Att överhuvudtaget fånga och drilla fisken innebär ju ett hot mot dess överlevnad. Det är en risk som vi som fiskare är beredda att ta för att vi inte är bättre än så. Om vi dessutom är ansvarsfulla fiskare som vill göra så lite skada som möjligt borde vi hantera fisken så lite som möjligt i samband med att vi återutsätter den. (Åsikt). Ofta kan det nog vara bra att kroka loss den utan annan kontakt med den. (Åsikt). Ibland är den så utmattad att den behöver stöd och hjälp i livet innan den är redo att klara sig på egen fena. Som jag har förstått det sker detta säkrast i en håv med knutlöst nät där man kan hjälpa fisken att hålla sig på rät köl medan den syresätter sig. (Educated guess). Att lyfta den över ytan över huvud taget kan knappast gagna dess överlevnadschanser. Hur mycket det försämrar kan jag inte bedöma men jag tycker att det är dumt att ta onödiga risker. (Övertygelse).

• Like 2

1 hour ago Henka sa:

Jaha, jag trodde du tyckte att man inte skulle lyfta tungt? 🏋️‍♀️

Fast det är klart, 200 är väl ingen match 🏋️‍♀️

Jag svarar bara Jakob! Han ärju van träna sönder dig..lika bra han gör det ordentligt

:lol:

13 minutes ago, Ismo said:

Jag svarar bara Jakob! Han ärju van träna sönder dig..lika bra han gör det ordentligt

:lol:

Tränar han sönder mig? 🤔

Och räknar du verkligen skotervältning som en träningsform? 🤸‍♀️

Det måste vara med skräckblandad förtjusning som forumets medlemmar mottar aviseringar om att jag, ismo eller jakob har svarat på ett inlägg.

99% är ju ren skit. Minst.

Resten däremot vill jag påstå är riktigt bra 🤓

• Like 1
  • Haha 1

48 minutes ago Henka sa:

Tränar han sönder mig? 🤔

Och räknar du verkligen skotervältning som en träningsform? 🤸‍♀️

Ni "tävlar" ju nästan mot varandra..i era träningstrådar. Skadade titt som tätt :lol:

Just now, Ismo said:

Ni "tävlar" ju nästan mot varandra..i era träningstrådar. Skadade titt som tätt :lol:

Du borde söka hjälp, eller skaffa större huvud.
Det börjar bli trångt åt dina hjärnspöken 🤣

Erik F:

"I år var det mycket fokus under laxfiskesäsongen att inte lyfta fisken ur vattnet för fotografering. Detta verkade ge effekt då dom flesta bilder jag sett på återutsatta laxar har faktiskt varit bilder där laxen varit kvar i vattnet. Jag ser att öring- och havsöringfiskare har mycket kvar att lära på denna fronten. Fattas bara ett spö intryckt i käften. Pinsamt!!!"

Ratimir:

Erik , du är precis en sådan laxfiskare som alla nybörjare inom lax fiske borde inte möta vid vattnet.Självutnämnd moral fiskepolis! Du säger "Jag ser att öring- och havsöringfiskare har mycket kvar att lära på denna fronten. Fattas bara ett spö intryckt i käften. Pinsamt!!!" 

Jag vet att det jag ska skriva nu ska vecka känslor ,men du irriterade mig så mycket att jag måste säga det :

Jag är en sporadisk laxfiskare och tycker det är roligt då och då att  fiska lax, men jag kan inte fastna i laxfiske...inte än.

Men på grund av sådana som dig då ska jag troligen aldrig bli laxfiskare.

Vi öring och havsöring fiskare riktar inte vårat fiske mot fisk som har simmat i älven för att leka. Att störa fisk som ska leka är PINSAMT .Ni laxfiskare fiskar på lekande fisk och snarare ska du/ni börja tänka hur mycket   erat fiske påverkar laxbeståndet istället för att klaga på någon som tar en bild på fisken. Vad tror du? Är det OK att fiska på fisk som kommit till älven att leka???

Kanske ni laxfiskare har någonting att lära sig av öring/havsöring fiskare!!!

Vi kan moralisera hur mycket vi vill ,men ingen av oss har mer eller mindre rätt att sätta sig över någon annan och säga att det jag gör är ett enda rätta.

Edited by ratimir

Ratimir:

Bara en liten upplysning i all vänlighet: 

All fisk leker. Även öring och havsöring...  Och vid samma årstid som laxen.

Per definition är alltså all fisk lekfisk, oavsett när på året den fångas.

Om du på nåt sätt menar att en öringfiskare som tex besöker en norrländsk jokk eller sjö för lite trevligt torrflugefiske i juli skulle vara moraliskt överlägsen den laxfiskare som besöker en norrländsk laxälv i juli så är din logik något tunn, om jag uttrycker mig väldigt försiktigt...  😄  😄   

Edited by Sunray
  • Thanks 3