Hoppa till innehåll

Att lyfta eller inte lyfta fisken, det är frågan...


Erik F

Recommended Posts

2 minutes ago, VAK said:

Synd att du sumpar din poäng genom att vara så oskönt, nog mest det som de flesta reagerar på. Annars är det ju fint att du tänker på fiskarna.

Fast å andra sidan tycks min medvetna osköna stil hålla diskussionen vid liv. Bra mycket bättre det än att diskussionen dör ut efter ett par inlägg vilket ofta är fallet annars.

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Medvetet osköna stil? För all del.. Personligen försöker jag medvetet agera på samma sätt här som in "real life". Många tar sig frihet att ta ut svängarna i forumlivet och sen vid vattnet är tonen en annan.. 

Som sagt en legitim fråga som man nödvändigtvis inte måste hålla med om.

 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bakom gälarna, där folk brukar lyfta sina troféer sitter livsviktiga organ för fisken som ni klämmer åt ordentligt... Men vafan, fotot blir väl snyggt och så får ni en måbra-känsla när ni släpper tillbaka fisken. Och skall man nödvändigtvis ta i fisken skall man göra det med våta händer annars skadar man slemhinnan.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago, Sunray said:

Ratimir:

Bara en liten upplysning i all vänlighet: 

All fisk leker. Även öring och havsöring...  Och vid samma årstid som laxen.

Per definition är alltså all fisk lekfisk, oavsett när på året den fångas.

Om du på nåt sätt menar att en öringfiskare som tex besöker en norrländsk jokk eller sjö för lite trevligt torrflugefiske i juli skulle vara moraliskt överlägsen den laxfiskare som besöker en norrländsk laxälv i juli så är din logik något tunn, om jag uttrycker mig väldigt försiktigt...  ?  ?   

Sunray:

Tack för upplysningen..i all vänlighet. Jag är medveten att ALLA fiskar leker men jag är lika medveten att ALLA fiskar simmar inte till älven att bara leka. Det gör laxen och havsöringen. Simmar till sin lilla älv att utföra det moder naturen kräver. Alla vet (tom laxfiskare som du och Erik F) att laxen äter inte under lek tiden och  orsaken att den hugger på betet är att den blir irriterad eller att den blir rädd om ståndplatsen osv. Tänk dig att du fångar en lax och drillar den enligt bokregler , det blir trots allt att laxen förlorar en del energi , bildar mjölk syra osv. Har du tänkt hur laxen ersätter energi förlusten efter drillningen? Hur energi förlusten påverkar leken? Vad händer med laxen som blir fångad flera gånger under laxfiske säsongen? Hur stor energi förlust är där och hur ersätts den ? Vad tycker du om detta ?

Däremot en fångad öring i en norrländsk jokk blir stressad en stund och återhämtar sig med att fortsätta äta och får nyenergi ganska snart. Samma med havsöringen som är fångad i havet. Lite skillnad från en fångad lax i älven ...eller...

Fundera på det och återkom gärna med svaret .

Om du läste hela mitt förra inlägget då skulle du förstå bättre , här handlar det inte om att en är överlägsen andra( det är typiskt många laxfiskare att de snackar bara om överlägsenhet ...tom dig) . Här handlar det om sund förnuft vid fångsthanteringen , en  lax som fotas och släpps tillbaka har större chans att överleva än en lax som får stenen i skalen. Eller...Håller logiken ...???.???

Men jag kan inte dra alla laxfiskare över samma kam ,det finns härliga laxfiskare där ute som uppför sig behjälpligt vid vattnet och som strålar riktig sportfiske anda. Tack gubbar att ni finns !!!

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/10/2019 at 1:33 PM, Erik F said:

Fast å andra sidan tycks min medvetna osköna stil hålla diskussionen vid liv. Bra mycket bättre det än att diskussionen dör ut efter ett par inlägg vilket ofta är fallet annars.

Håll diskussionen vid liv då att svara på mina funderingar...Henka och Sunray får jätte gärna hjälpa dig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt den gamla Sportfiskebalken skulle man ta upp fisken så snabbt som möjligt och omedelbart avliva den. Allt annat var djurplågeri. Man skulle inte ta upp mer fisk än man kunde äta. Och släppte man tillbaka fisk skulle det göras så skonsamt som möjligt.

Men det är ju andra tider nu förstår jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/10/2019 at 5:24 PM, ratimir said:

Tack för upplysningen..i all vänlighet. Jag är medveten att ALLA fiskar leker men jag är lika medveten att ALLA fiskar simmar inte till älven att bara leka. Det gör laxen och havsöringen. Simmar till sin lilla älv att utföra det moder naturen kräver.

Bara för att krångla till det så simmar havsöringen även till älven för att käka, inte BARA för att leka... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On ‎10‎/‎10‎/‎2019 at 9:04 AM, Bigsalmon said:

Det viktigaste är att

  • inte ta i fisken med torra händer
  • ha fisken ovanför vattnet så kort stund som möjligt
  • inte lägga den på torrt underlag
  • hålla fisken ovanför vattnet, så att den inte hamnar på stenar e.d. om du tappar den

Uppfyller man de kriterierna tror jag påverkan är väldigt liten.

Vi har också fångat samma öring flera gånger. En gång fick vi samma fisk med 10 timmars mellanrum. En annan gång fångade vi samma fisk en gång om dagen tre dagar efter varandra.

JA, det låter ju vettigt. Tilläggas kan ju också att hullinglöst är bra. Faktum är att vi gör detta för vårt nöjes skull så redan från början är vi snett på det. Vi leker med maten kan man väl säga. varit med om samma som du under en säsong . Fiskade stationär öring och fångade samma öring flera gånger under en sommar. Kände lätt igen den eftersom den var gulfläckig (piggmentfel gissar jag)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Ola Mörrum said:

Vi har också fångat samma öring flera gånger. En gång fick vi samma fisk med 10 timmars mellanrum. En annan gång fångade vi samma fisk en gång om dagen tre dagar efter varandra.

Djurplågeri satt i system alltså. Hur roligt kan det vara att fiska medvetet på samma fisk? Flera gånger under en dag???

Sen, att lyfta små öringar ur vattnet är väl en sak, men en lax på 10kg tror jag absolut inte mår bra. Fiskkroppen är inte gjord för att klara av gravitationen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Frank said:

Djurplågeri satt i system alltså. Hur roligt kan det vara att fiska medvetet på samma fisk? Flera gånger under en dag???

Sen, att lyfta små öringar ur vattnet är väl en sak, men en lax på 10kg tror jag absolut inte mår bra. Fiskkroppen är inte gjord för att klara av gravitationen.

Du har en poäng där faktiskt.

Men som jag skrev innan så är vi som fiskar för nöjes skull snett på det från början.

Frank du fiskar misstänker jag eftersom du är här?

Då tycker jag du har en intressant åsikt när du hävdar djurplågeri eller så är det god självinsikt.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här nedan ett par utklippta resonemang ur en sammanställning av forskning om hur fisken reagerar av att exponeras för luft. Hela texten finns här: http://www.fecpl.ca/wp-content/uploads/2014/12/AirExp.pdf

Att notera är att många faktorer utöver exponering ovanför ytan spelar in för fiskens eventuella överlevnad, t.ex. vatten- och lufttemperatur och andra stressfaktorer fisken långsiktigt eller kortsiktigt varit utsatt för. Det föreligger också skillnad i känslighet mellan olika arter. En av dessa faktorer är hur mycket mjölksyra fisken bygger upp under kampen. Att en fisk snabbt simmar iväg efter frisläppandet säger ganska lite om skicket den är i en timma senare...

Såg ett påstående om att undersökningar visat att en fisk lättare gör sig av med en krok (om nu kroken är svår att få ut) ifall man inte kapar tafsen kort utan låter en lite längre bit hänga utanför munnen.

 

Quote

454Fisheries | Vol. 40 No. 9 September 2015

Exposing fish to air following capture influences postrelease survival and behavior. Air exposure causes acute hypoxia and physical damage to the gill lamellae, resulting in physiological stress and physical damage that increases with air exposure duration. Air exposure duration is a relevant and easily quantified metric for both fishers and managers and can therefore provide a definitive benchmark for improving postrelease survival. Yet, fishers are rarely provided with specific recommendations other than simply to “minimize” air exposure. This is a subjective recommendation, potentially causing confusion and noncompliance. Here we discuss and summarize the literature regarding air exposure thresholds in both commercial and recreational fisheries, the factors influencing these thresholds, and identify knowledge gaps limiting our understanding of tolerance to air exposure in captured fish.

----------------------------------------------

SIDEBAR: GUIDELINES FOR REDUCING AIR EXPOSURE IN CAPTURED FISH

Recreational Fisheries

With responsible fishing practices and the appropriate tools, there is rarely a need for air exposure durations to exceed 10 s. Lack of investment in the stewardship of fishery resources can be major contributors to mortality and poor handling in recrea-tional fisheries. Thus, education plays an important role. Fish capture resulting in limited handling and no air exposure require that fish are hooked superficially (i.e., in the jaw), played for appropriate lengths of time (i.e., not to or beyond exhaustion), and unhooked while submerged in water. For the general welfare of the fish and to reduce air exposure, anglers should always use lines of appropriate breaking strength that will not extend fight durations and excessively exhaust fish (Landsman et al. 2011). Extensive air exposure can occur when removing deeply lodged hooks (Fobert et al. 2009), which can be avoided if appropriate tackle is used (Bartholomew and Bohnsack 2005) and hooks are set in a timely manner (Schisler and Bergeson 1996). The appro-priate bait and hook types depend on the target species, but single barbless circle hooks (if using organic bait) and artificial lures, especially artificial flies, typically result in superficial hooking, short handling times, and limited tissue damage (Bartholomew and Bohnsack 2005). When landing a fish, although nets can cause damage and abrasion, cradles or knotless mesh nets are neces-sary for some fish and enable unhooking to occur while the fish is in water (Barthel et al. 2003). When fishers wish to photograph or measure their catch, underwater cameras and measuring tapes are essential tools. If these are not available, air exposure should still not exceed 10 s. After hook removal underwater, anglers can secure and support a fish’s body with wet hands and gently lift the individual out of the water in time for an instant photograph, as shown in Figure 2A.

-----------------------------------------------

The consequences of air exposure for fish in terms of sur-vival and reproductive capacity can violate the core assumptions upholding the management strategy of releasing fish. Given currently available literature, we recommend less than 10 s of cumulative air exposure for captured fish to be released as a cau-tious target. As detailed previously, a difference of just 10 s air exposure was indeed sufficient to reduce fecundity in Atlantic Salmon (Richard et al. 2013). Although other research has found resiliency to longer durations in some species, in the interest of fish welfare, the goal should be to reduce air exposure as much as possible, thus aiming for no more than 10 s. In fisheries where this is not possible, a similarly cautious target needs to be set. A 10 s limit is attainable in recreational fisheries, where with access to appropriate tools there is little need for air exposure for unhooking, measuring, or photographing fish (appropriate pho-tographing technique shown in Figure 2). Extreme care should especially be taken to reduce air exposure when the landed fish is exhausted, water temperatures are beyond the normal range, or with known sensitive species.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För några år sedan fiskade jag en bit nedströms ett livligt gäng framgångsrika fiskare i Laisälven. Livligheten framhävdes av ett ivrigt tjoande, kanske framgången också. Så småningom bröt de upp och strax efteråt började jag se harrar komma flytande med buken upp i strömmen. Jag fick tag i en för att ge första hjälpen men det var verkningslöst. Då började jag fundera över hur det ser ut nedströms mig.

De kanske fick både fin fisk och fina bilder...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, xps said:

Här nedan ett par utklippta resonemang ur en sammanställning av forskning om hur fisken reagerar av att exponeras för luft. Hela texten finns här: http://www.fecpl.ca/wp-content/uploads/2014/12/AirExp.pdf

Att notera är att många faktorer utöver exponering ovanför ytan spelar in för fiskens eventuella överlevnad, t.ex. vatten- och lufttemperatur och andra stressfaktorer fisken långsiktigt eller kortsiktigt varit utsatt för. Det föreligger också skillnad i känslighet mellan olika arter. En av dessa faktorer är hur mycket mjölksyra fisken bygger upp under kampen. Att en fisk snabbt simmar iväg efter frisläppandet säger ganska lite om skicket den är i en timma senare...

Såg ett påstående om att undersökningar visat att en fisk lättare gör sig av med en krok (om nu kroken är svår att få ut) ifall man inte kapar tafsen kort utan låter en lite längre bit hänga utanför munnen.

Hej.. Det är den första träffen som jag hänvisade till. Observera att skribenterna rekommenderar en TOTALT ACKUMULERAD LUFTEXPONERING på TIO sekunder för atlantlax, pga minskad fertilitet. Tio sekunder. Vad säger att samma tid inte gäller för andra arter inom Salmosläktet? Vad är viktigast, fejsbookandet eller fiskens välmående? Hur jävla svårt kan det vara??     borano20     

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Ola Mörrum said:

Faktum är att vi gör detta för vårt nöjes skull så redan från början är vi snett på det. Vi leker med maten kan man väl säga. varit med om samma som du under en säsong . 

Precis så är det ju. Jag har tänkt mycket på hur jag rättfärdigar mitt eget nöjesfiskande (som det för det mesta är även om jag tar matfisk då och då) och det är inte alltid okomplicerat tycker jag.
Nöjesfiskande är ju djurplågeri satt i system även om det tar emot att säga det. Jag försöker ibland se det i ett större sammanhang för att  rättfärdiga det. Utan sportfiske skulle få bry sig om huruvida vi har bra vattendrag och vattenmiljöer där öring, harr, lax och annat frodas och trivs. Sportfisket med sitt C&R har ju onekligen bidragit till att många fler älvar har fått friare flöden och där bestånden är hållbara för att inte alla fyller frysen varje säsong. 
En ökad biologisk mångfald helt enkelt där vi värnar om att ta hand om vår natur och de ekosystem som är viktiga för så många. 
Det gör också att mindre orter kan överleva och tjäna pengar på en förhoppningsvis hållbar fisketurism och det tycker jag också är enormt viktigt i sammanhanget. Så ja, på det stor hela tror jag att vi alla (även fisken) vinner på ett schysst sportfiske!

Med det sagt ska vi självklart göra djurplågeriet så litet som möjligt när vi väl får en fisk på kroken som vi inte tänkt oss att äta.
Så fiskar som uppenbarligen tagits upp flera gånger är såklart systematiskt djurplågeri om man vill dra det till sin spets men det är också ett bevis på att schysst hantering av fisken fungerar och gör det bättre för alla. 

Så tänker jag.

  • Like 1
  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago, Frank said:

Djurplågeri satt i system alltså. Hur roligt kan det vara att fiska medvetet på samma fisk? Flera gånger under en dag???

Sen, att lyfta små öringar ur vattnet är väl en sak, men en lax på 10kg tror jag absolut inte mår bra. Fiskkroppen är inte gjord för att klara av gravitationen.

Vänta lite här nu... Exakt var skrev jag att vi fiskade medvetet efter samma fisk? Precis, ingenstans, för det gjorde vi inte. 

Och det är klart att det är utstuderat djurplågeri vi håller på med. Ingen kan säga något annat. Jag drabbas ganska ofta av moraliska grubblerier kring mitt fiske. Vi jublar när en stor fisk kämpar för sitt liv. Djurplågeri är ordet. Moraliskt tveksamt, men jääävligt kul! :D

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Bigsalmon said:

Vänta lite här nu... Exakt var skrev jag att vi fiskade medvetet efter samma fisk? Precis, ingenstans, för det gjorde vi inte. 

Och det är klart att det är utstuderat djurplågeri vi håller på med. Ingen kan säga något annat. Jag drabbas ganska ofta av moraliska grubblerier kring mitt fiske. Vi jublar när en stor fisk kämpar för sitt liv. Djurplågeri är ordet. Moraliskt tveksamt, men jääävligt kul! :D

Ja, egentligen borde man taga dem av daga och äta upp dem, så som jägare gör, men vi har få vatten som skulle klara det.   Har vi egentligen några?

Ett alternativ är att sluta fiska men det är knappast ett alternativ, eller...?

Ett annat alternativ är att begränsa sitt fiskande. Hur många fiskar behöver man egentligen fånga för att vara nöjd? Svaret på den frågan är ju individuellt. Det är lättare för den som har ett långt fiskeliv bakom sig att hålla igen än det är för 'snorvalpar' på sjutton eller tjugosex (bara ett exempel, Helge). Somliga fiskar bara på 'svåra' fiskar eller svåra ställen. John Betts, amerikanen bakom många syntetmaterial, band flugor utan krokböj men med en garnögla istället. Hans mål var att lura fisken att ta, inte att drilla och landa den. Den satt fast med tänderna i garnöglan en stund och lossnade när han gav löslina. Men för många av oss är kampen lika viktig som nappet.

Jag tror att det här är ett olösligt moraliskt problem i så måtto att det inte finns en lösning som passar alla, eller kanske ingen lösning alls. Och även om vi fiskar med avsikt att äta är ju fiskereglerna sådana att vi måste sätta tillbaka vissa fiskar vi fångar. Jag brottas med de här frågorna och kommer inte fram till något svar som jag är nöjd med. Jag brukar tänka att 'jag är inte bättre än så här'. Jag gillar inte läget men accepterar det. I det här fallet är jag en smitare. Men jag strävar efter att fiska så ansvarsfullt som möjligt. Inte ens det lyckas jag alltid med.

När det gäller vad andra gör skulle jag åtminstone önska att de nöjde sig med att fotografera fisken i vattnet. Om man vet hur mycket det kan förbättra fiskens överlevnadschanser tycker jag att man bör ha den respekten och ansvarskänslan. Alla vet förmodligen inte detta. Jag vill inte döma för hårt. I de flesta fall tror jag att man inte tänker längre än till att man vill dela med sig av glädjen men somliga är mera cyniska än så.

Några funderingar bara...

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/13/2019 at 9:02 PM, Legobiten said:

Precis så är det ju. Jag har tänkt mycket på hur jag rättfärdigar mitt eget nöjesfiskande (som det för det mesta är även om jag tar matfisk då och då) och det är inte alltid okomplicerat tycker jag.
Nöjesfiskande är ju djurplågeri satt i system även om det tar emot att säga det. Jag försöker ibland se det i ett större sammanhang för att  rättfärdiga det. Utan sportfiske skulle få bry sig om huruvida vi har bra vattendrag och vattenmiljöer där öring, harr, lax och annat frodas och trivs. Sportfisket med sitt C&R har ju onekligen bidragit till att många fler älvar har fått friare flöden och där bestånden är hållbara för att inte alla fyller frysen varje säsong. 
En ökad biologisk mångfald helt enkelt där vi värnar om att ta hand om vår natur och de ekosystem som är viktiga för så många. 
Det gör också att mindre orter kan överleva och tjäna pengar på en förhoppningsvis hållbar fisketurism och det tycker jag också är enormt viktigt i sammanhanget. Så ja, på det stor hela tror jag att vi alla (även fisken) vinner på ett schysst sportfiske!

Med det sagt ska vi självklart göra djurplågeriet så litet som möjligt när vi väl får en fisk på kroken som vi inte tänkt oss att äta.
Så fiskar som uppenbarligen tagits upp flera gånger är såklart systematiskt djurplågeri om man vill dra det till sin spets men det är också ett bevis på att schysst hantering av fisken fungerar och gör det bättre för alla. 

Så tänker jag.

Jag kunde inte skrivit det bättre själv. 

Nu är detta utanför tråden men samma fråga kan ställas Ang det material vi använder i vissa av våra flugor?

Vi ska rapportera, inte kasta plast omkring oss. Men vi sportfiskare gör flugor av olika plastmaterial som en och annan blir kvar i vattnet. 

Som sagt, bara en parantes men tål att tänkas på.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/13/2019 at 10:11 PM, Line-speed said:

Snart kommer väl feministerna på att fiska utan krok ?

Det är redan påtänkt. Men jag är väldigt skeptisk till att det har något som helst med feminism att göra. 

Själv brukar jag praktisera att fiska torrfluga med kroken avbruten. Väldigt utvecklande för fokus och teknik i krokningen. (det har dock aldrig varit ett planerat val, rätt frustrerande när den insikten kommer)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/15/2019 at 7:34 AM, Ola Mörrum said:

Nu är detta utanför tråden men samma fråga kan ställas Ang det material vi använder i vissa av våra flugor?

Vi ska rapportera, inte kasta plast omkring oss. Men vi sportfiskare gör flugor av olika plastmaterial som en och annan blir kvar i vattnet. 

Som sagt, bara en parantes men tål att tänkas på.

Mer än en parantes. Plastmaterial i flugor borde vi diskutera om vi inte kunde städa bort. Det går ju åt ett gäng på en säsong, eller? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...