Jump to content
Erik F

Att lyfta eller inte lyfta fisken, det är frågan...

Recommended Posts

Ska en nu vara strikt! ..behålla fisken?..lyft! ..icke?..släpp den i vattnet. Men vi är trots allt "bara" människor..vi gör vardagen att förnöja oss.

Kan ju ba säga Freak!..han drog en rejäl Harr när det begavsig..han ville ha RÖKT Harr. Den hamnade i röken innan jag ens hade visat HöGös ett stället vi skulle fiska på.:lol:

Ta det du vill ha ..med måtta!..klarar inte vattnet inte av det! ..så skippa det. Upp till var & en & ens samvete. Lyfta lr inte lyfta...lyft efter  sans!

20 hours ago, Frank said:

Djurplågeri satt i system alltså. Hur roligt kan det vara att fiska medvetet på samma fisk? Flera gånger under en dag???

Sen, att lyfta små öringar ur vattnet är väl en sak, men en lax på 10kg tror jag absolut inte mår bra. Fiskkroppen är inte gjord för att klara av gravitationen.

Vänta lite här nu... Exakt var skrev jag att vi fiskade medvetet efter samma fisk? Precis, ingenstans, för det gjorde vi inte. 

Och det är klart att det är utstuderat djurplågeri vi håller på med. Ingen kan säga något annat. Jag drabbas ganska ofta av moraliska grubblerier kring mitt fiske. Vi jublar när en stor fisk kämpar för sitt liv. Djurplågeri är ordet. Moraliskt tveksamt, men jääävligt kul! :D

• Like 2

2 hours ago, Bigsalmon said:

Vänta lite här nu... Exakt var skrev jag att vi fiskade medvetet efter samma fisk? Precis, ingenstans, för det gjorde vi inte. 

Och det är klart att det är utstuderat djurplågeri vi håller på med. Ingen kan säga något annat. Jag drabbas ganska ofta av moraliska grubblerier kring mitt fiske. Vi jublar när en stor fisk kämpar för sitt liv. Djurplågeri är ordet. Moraliskt tveksamt, men jääävligt kul! :D

Ja, egentligen borde man taga dem av daga och äta upp dem, så som jägare gör, men vi har få vatten som skulle klara det.   Har vi egentligen några?

Ett alternativ är att sluta fiska men det är knappast ett alternativ, eller...?

Ett annat alternativ är att begränsa sitt fiskande. Hur många fiskar behöver man egentligen fånga för att vara nöjd? Svaret på den frågan är ju individuellt. Det är lättare för den som har ett långt fiskeliv bakom sig att hålla igen än det är för 'snorvalpar' på sjutton eller tjugosex (bara ett exempel, Helge). Somliga fiskar bara på 'svåra' fiskar eller svåra ställen. John Betts, amerikanen bakom många syntetmaterial, band flugor utan krokböj men med en garnögla istället. Hans mål var att lura fisken att ta, inte att drilla och landa den. Den satt fast med tänderna i garnöglan en stund och lossnade när han gav löslina. Men för många av oss är kampen lika viktig som nappet.

Jag tror att det här är ett olösligt moraliskt problem i så måtto att det inte finns en lösning som passar alla, eller kanske ingen lösning alls. Och även om vi fiskar med avsikt att äta är ju fiskereglerna sådana att vi måste sätta tillbaka vissa fiskar vi fångar. Jag brottas med de här frågorna och kommer inte fram till något svar som jag är nöjd med. Jag brukar tänka att 'jag är inte bättre än så här'. Jag gillar inte läget men accepterar det. I det här fallet är jag en smitare. Men jag strävar efter att fiska så ansvarsfullt som möjligt. Inte ens det lyckas jag alltid med.

När det gäller vad andra gör skulle jag åtminstone önska att de nöjde sig med att fotografera fisken i vattnet. Om man vet hur mycket det kan förbättra fiskens överlevnadschanser tycker jag att man bör ha den respekten och ansvarskänslan. Alla vet förmodligen inte detta. Jag vill inte döma för hårt. I de flesta fall tror jag att man inte tänker längre än till att man vill dela med sig av glädjen men somliga är mera cyniska än så.

Några funderingar bara...

• Like 2

On 10/13/2019 at 9:02 PM, Legobiten said:

Precis så är det ju. Jag har tänkt mycket på hur jag rättfärdigar mitt eget nöjesfiskande (som det för det mesta är även om jag tar matfisk då och då) och det är inte alltid okomplicerat tycker jag.
Nöjesfiskande är ju djurplågeri satt i system även om det tar emot att säga det. Jag försöker ibland se det i ett större sammanhang för att  rättfärdiga det. Utan sportfiske skulle få bry sig om huruvida vi har bra vattendrag och vattenmiljöer där öring, harr, lax och annat frodas och trivs. Sportfisket med sitt C&R har ju onekligen bidragit till att många fler älvar har fått friare flöden och där bestånden är hållbara för att inte alla fyller frysen varje säsong. 
En ökad biologisk mångfald helt enkelt där vi värnar om att ta hand om vår natur och de ekosystem som är viktiga för så många. 
Det gör också att mindre orter kan överleva och tjäna pengar på en förhoppningsvis hållbar fisketurism och det tycker jag också är enormt viktigt i sammanhanget. Så ja, på det stor hela tror jag att vi alla (även fisken) vinner på ett schysst sportfiske!

Med det sagt ska vi självklart göra djurplågeriet så litet som möjligt när vi väl får en fisk på kroken som vi inte tänkt oss att äta.
Så fiskar som uppenbarligen tagits upp flera gånger är såklart systematiskt djurplågeri om man vill dra det till sin spets men det är också ett bevis på att schysst hantering av fisken fungerar och gör det bättre för alla. 

Så tänker jag.

Jag kunde inte skrivit det bättre själv. 

Nu är detta utanför tråden men samma fråga kan ställas Ang det material vi använder i vissa av våra flugor?

Vi ska rapportera, inte kasta plast omkring oss. Men vi sportfiskare gör flugor av olika plastmaterial som en och annan blir kvar i vattnet. 

Som sagt, bara en parantes men tål att tänkas på.

• Like 1

On 10/13/2019 at 10:11 PM, Line-speed said:

Snart kommer väl feministerna på att fiska utan krok 🙈

Det är redan påtänkt. Men jag är väldigt skeptisk till att det har något som helst med feminism att göra. 

Själv brukar jag praktisera att fiska torrfluga med kroken avbruten. Väldigt utvecklande för fokus och teknik i krokningen. (det har dock aldrig varit ett planerat val, rätt frustrerande när den insikten kommer)

On 10/15/2019 at 7:34 AM, Ola Mörrum said:

Nu är detta utanför tråden men samma fråga kan ställas Ang det material vi använder i vissa av våra flugor?

Vi ska rapportera, inte kasta plast omkring oss. Men vi sportfiskare gör flugor av olika plastmaterial som en och annan blir kvar i vattnet. 

Som sagt, bara en parantes men tål att tänkas på.

Mer än en parantes. Plastmaterial i flugor borde vi diskutera om vi inte kunde städa bort. Det går ju åt ett gäng på en säsong, eller? 

_56V5206.jpg

Det nya är att levitera fisken. Här ser ni glädjen jag känner när jag lyckas första gången. Look no hands😂

• Haha 5

På 2019-10-17 at 20:41 Troutman sa:

Mer än en parantes. Plastmaterial i flugor borde vi diskutera om vi inte kunde städa bort. Det går ju åt ett gäng på en säsong, eller? 

Foamen i torrflugor tycker jag det är lugnt med allra oftast. Om man däremot vet att risken finns att sätta en fluga i ett träd så kan man ju köra naturmaterial i de situationerna då. 

I flugor under ytan så kan jag skriva under på att inte använda plastmaterial alls. 🙂

• Like 2

On 10/17/2019 at 8:41 PM, Troutman said:

Ja, har gjort i alla fall. Inte nu längre. Det nappar in mer på plast än naturmaterial. 

Det är samma med fluorcarbon.

• Thanks 1

13 hours ago, Jonas said:

_56V5206.jpg

Det nya är att levitera fisken. Här ser ni glädjen jag känner när jag lyckas första gången. Look no hands😂

Det får man lära sej. Håller du kurs 😁

• Haha 1

1 hour ago Ola Mörrum sa:

Det får man lära sej. Håller du kurs 😁

Egentligen inte men Sky Bar Gothia Tower hade varit en intressant kursmiljö 😂🥂

Ja utvecklingen går då i rasande takt. Det var inte länge sedan vi flugfiskare i största vänlighet och välmening inhystade stora applåder och beröm för vår medvetenhet om omgivningen genom att välja BORT naturmaterial och istället endast binda med konstgjort och plast för djurens bästa.

I sanning snabba svängar. Jag börjar fan bli gammal nu känner jag som inte hänger med i vad som är mest korrekt för stunden. Nåja, snart är det nog nåt nytt mode som hjälper oss att inte gå vilse i vår strävan efter maximal välvilja för både djur och  miljö. 

Min största önskan just nu är nog att inte drulla i ån och bli kvar där och skräpa och miljöförstöra med  alla konstfibrer, plaster och hemskheter jag har klätt mig i under fisket. Nakenfiske med täljt träspö, tagellina och en imitation av en dagslända bunden av gräs på en snabbrostande krok borde döva mitt samvete en aning iallafall. Har jag därtill kört dit i en elbil bör jag vara nästan säker tror jag.

😊

• Like 2

9 hours ago, jakobj said:

Ja utvecklingen går då i rasande takt. Det var inte länge sedan vi flugfiskare i största vänlighet och välmening inhystade stora applåder och beröm för vår medvetenhet om omgivningen genom att välja BORT naturmaterial och istället endast binda med konstgjort och plast för djurens bästa.

I sanning snabba svängar. Jag börjar fan bli gammal nu känner jag som inte hänger med i vad som är mest korrekt för stunden. Nåja, snart är det nog nåt nytt mode som hjälper oss att inte gå vilse i vår strävan efter maximal välvilja för både djur och  miljö. 

Min största önskan just nu är nog att inte drulla i ån och bli kvar där och skräpa och miljöförstöra med  alla konstfibrer, plaster och hemskheter jag har klätt mig i under fisket. Nakenfiske med täljt träspö, tagellina och en imitation av en dagslända bunden av gräs på en snabbrostande krok borde döva mitt samvete en aning iallafall. Har jag därtill kört dit i en elbil bör jag vara nästan säker tror jag.

😊

Vad du än gör, lägg dig inte ner, då riskera du att lämna ett avtryck efter dig i naturen 

On 10/18/2019 at 8:26 AM, Jonas said:

_56V5206.jpg

Aluminiumbåt och motor i fjällmiljö, skulle Greta se detta foto skulle hon gråta och inte nog med det slår nog fisken ihjäl sig i fallet till marken, illa

1 hour ago puoltsa19 sa:

Aluminiumbåt och motor i fjällmiljö, skulle Greta se detta foto skulle hon gråta och inte nog med det slår nog fisken ihjäl sig i fallet till marken, illa

😘

13 hours ago, Jonas said:

Egentligen inte men Sky Bar Gothia Tower hade varit en intressant kursmiljö 😂🥂

Absolut, dom har fina räkmackor 😁

• Haha 1

13 hours ago, xps said:

Du ska gå dit. Powerwalking.

Inte okej. Den miljömedvetne håller nere sin ämnesomsättning till varje pris. Med tanke på yrke och fritidsintressen har nog Jakob lite att jobba på där. 

2 hours ago, Andreas89 said:

Inte okej. Den miljömedvetne håller nere sin ämnesomsättning till varje pris. Med tanke på yrke och fritidsintressen har nog Jakob lite att jobba på där. 

Du har en poäng men vad gäller Jakob kan jag inte uttala mig. Man förbrukar mycket energi när man tänker och använder hjärnan. Dagens utveckling på det området verkar gynnsam ur förbrukningssynpunkt. Det verkar som om många spar energi där 🤔 .

Drilla fisken Alaska-hårt, och sen fota sin trofé-fesk för ett kort ögonblick (lyft, KLICK, ner) och sen låta den återhämta sig länge under vattnet i en  håv, är betydligt mer skonsamt än att sönderdrilla fisk utan håv. Eller att lägga den bland grus å skit..lossa kroken..å sen hiva i den.

Lång drillning, lägga fisken på land å ingen håv tror jag är mer plågsamt för fesken än ett kort foto.

5 hours ago, Andreas89 said:

Ja inte är det många som vräker ut så mycket avgaser i våra fjäll som jag inte. 😍