Jump to content
Sign in to follow this  
Carpe Diem

Val av lina till nymfspö?

Recommended Posts

Hej,

Har införskaffat ett spö (10', #3) för att testa på tjecknymf, vilket jag inte provat tidigare. Fick då lite funderingar gällande val av lina...

När jag kollat runt lite så har jag sett att man använder ex vanlig WF-lina, specifika nymflinor (tunna, jämntjocka linor utan tapering - level taper) men det finns även en del som inte använder fluglina alls utan kör med bara flätlina/backing/monofilament etc.

När det gäller för- resp nackdelar med WF-lina tänker jag att:
- med den linan kan man även fiska med andra tekniker med sitt spö såsom torrfluga och även nymffiske med lättare indikatorrigg (distance nymphing),
- det är lättare att göra längre kast och menda lina vid behov,
- om WF-linan ligger på vattnet och driver med den snabbare ytströmmen så drar den med sig nymfen onaturligt fort i relation till naturlig föda som driver fram i strömmen, vilket kan få fisken att undvika nymfen pga avvikande hastighet.
- WF-linan ger genom sin tyngd "slack" mellan spötopp och nymf, vilket gör att direktkontakten med nymfen försämras vilket kan påverka möjligheten att känna hugg och att sätta krokningen.

När det gäller för- resp. nackdelar med specifik nymflina eller flätlina/backing/monofilament så blir väl de i princip de motsatta jämfört med WF-linan, dvs:
- begränsar användning av andra fisketekniker såsom torrfluga och lättare indikatorrigg,
- svårare att göra längre kast eller att menda,
- bättre direktkontakt med nymfen (inget "slack") vilket gör att man bättre kan styra nymfen samt enklare kan känna hugg och kroka fisken,
- ingen "tjockare" WF-lina ligger på vattnet och driver med den snabbare ytströmmen vilket gör att nymfen håller samma/liknande hastighet som den naturliga födan.

Jag tänker även att om man inte tävlingsfiskar, då man väl måste förhålla sig till regler kring linor och tafsar (tjocklek på fluglina, tafslängd i relation till spölängd etc), så kan man väl i princip anpassa tafslängden vid tjecknymffiske så att WF-linan i princip inte behöver ligga på vattnet vid fisket, och man undviker då en del av nackdelarna nämnda ovan? Detta talar för att jag ska välja WF-lina på nymfspöt...

Eller ska jag renodla tjecknymfutrustningen och köra på specifik nymflina eller flätlina/backing/monofilament, och köra nymfrigg för distansnymfing enbart på ex ett klass 5 spö istället?

Många funderingar, men jag tar tacksamt emot tankar gällande om jag uppfattat saker helt galet, och hur ni tänker vad gäller val av lina. :) 

Köper du en taperad tafs (eller knyter egen) för ändamålet, så kan du ju känna dig fram både med och utan wf linan. Många taperade tafsar till detta fiske ligger mellan 6-9m. Du kommer inte ha någon användning av wf linan vid tjecknymfandet. Men har du en "vanlig" lina på rullen och en 9m taperad tafs så går det ju väldigt fort att avlägsna den om du skulle vilja slänga en torrfluga eller rigg. Vet inte om det gav någon klarhet i ämnet.. Men mitt tips är iaf en tafs som är designad för ändamålet. Resten ger sig senare. 🍻

Röstar för en rulle/spole  med en riktigt nymflina, kör själv visions nymflina till mitt nymfomaniac klass 4. Med denna lina går det att nymfa långt ifrån sig. En vanlig wf lina tynger ner för mycket och amn tvingas fiska mer rakt under spötoppen. Gör stor skillnad med andra ord. Men skulle säkert gå lika bra med en skjutlina eller en riktig lång tafs, typ 10 meter men nymflinorna är smidiga och inte så dyra. 

Tack för svar! :) Hm, klurigt detta! Precis som du skriver, saftjansson, så tänkte jag att man kanske skulle klara sig med en lång tafs och i princip inte använda WF-linan vid tjecknymf, för att sedan relativt enkelt kunna byta till torris eller lättare nymfrigg. Tänkte också att en WF-lina skulle kunna hjälpa till att underhandskasta ut nymferna kortare sträckor...

Men som Lill-Niklas skriver, så kanske det blir väl mycket kompromiss, och att det kanske är bättre att gå "all in" med specifik nymflina? Lill-Niklas, hur funkar Visions nymflina att kasta med, hur långt ifrån dig funkar det att nymfa? När du kastar, är det mest nymfernas vikt som utgör kastvikten, eller hjälper nymflinan till att ladda spöt?

Skulle säga att man lobbar ut flugorna. Linan hjälper knappast till. Men är helt klart en hyfsad distans ut man kan fiska. Kanske upp mot 10 meter.  

En fördel jag med linan är att den är bekväm att handtvista in etcetera.

Hej,

Varför inte göra som man oftast gör annars - flera rullar per spö optimerade för olika typer fiske/förhållanden?

Till ditt #3 spö - använd t ex två rullar.

Rulle 1:

- Låååång tafs med tafsring optimerat för ”fransk”, ”tjeckisk”, ”spansk”, ”Tight Line” eller vad man nu för tiden väljer att kalla nymffiske där man ej har fluglinan i spöringarna eller utanför toppöglan :-).  

Rulle 2:

- WF eller DT med normal tafs med tafsring.

Anledningen till tafsring är att det går oerhört snabbt att klippa tafsspetsen med flugorna vid ringen och rulla den spetsen med flugorna på en spole och förvara där för sedan att knyta på denna i tafsringen eller annan tafsring igen. 

Av med rulle 1 och på med rulle 2 när du ska fiska med vanlig fluglina. Efter några gånger så kommer du ha ditt egna system som gör det oerhört enkelt att bedriva olika typer flugfiske vid olika förhållanden med samma spö och ett par olika rullar i en ryggsäck. Tar någon minut att rigga om med annan rulle, minst lika snabbt som att hålla på att trixa med byte av hela tafsar på samma lina. Och mycket mer optimerat, effektivt och trevligt att fiska med vid de olika typer av fiske du kommer bedriva med ett #3.

Testa att labba lite så får du se 🙂

Bra tips, tackar! :) Har även några spön i #3 (7,6') och #4 (8,6' och 9') ämnade för torrfluga, så jag skulle faktiskt kunna låta 10-fotaren vara exklusiv för tjecknymf. Men, Guthu, ditt tips med flera rullar är riktigt bra vid vandring etc, när man inte vill bära med sig för många spön men ändå kunna optimera sitt fiske utifrån förutsättningarna (vilka kan ändras fort).

Passar tyvärr inte att använda de #3-rullar jag har för mina andra #3-spön (7,6') som extrarulle på 10-fotaren, då de rullarna är alldeles för lätta för att balansera det längre spöt på ett bra sätt. 10-fotaren tycker jag balanserar bra med en Vision Koma 5/6 som jag just köpt, som egentligen är en lite "tyngre" rulle med sina 177 g till skillnad från de andra rullarna i klass 3 som väger 82 g resp ca 100 g.

Blir att testa lite olika kombinationer när möjlighet ges! :)