Hoppa till innehåll

Lättare spön bättre?


Lill-Niklas

Recommended Posts

Känns som det är en ständig jakt på grammen inom flugfiskevärlden. Spöna blir lättare och lättare, nano, grafen med mera för att få ner vikten.  Men ger det nån skillnad. Känns lite som inom kamera världen när tillverkarna tävlade om att ha flest pixlar tills allmänheten började inse att pixlar inte är allt och dessutom kan få omvänd effekt.

Upplever inte själv att man kastar längre med dagens spön än de för tio år sedan. Däremot tycker jag att aktionen på sätt och vis var trevligare i många spön back in the days. Kanske inte fel med lite swing weight!?

  • Like 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig. Lite vikt i klingan skadar inte alltid - det är bra när man har lite lina utanför spötoppen samt vid roll- och olika slags spey- och underhandskast. Till saken hör också att gamla spön inte är helt ovanliga inom casting och flycasting som sport. Jänkarna - som dominerat stort i precisionsgrenarna i flycasting - har de senaste åren ofta använt gamla Fenwick spön med 20-30 år på nacken. Deras argument har bland annat varit att dessa spön ger en bättre känsla för kastet än moderna, lätta, toppiga och styva spön. Detta är ett intressant ämne som jag har funderat mycket på. Får återkomma och skriva lite mer när jag har tid.   

  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade vecka 38 med ett Powell Light Touch Long Reach som är 9'6'' i IM6, avsett för lina 5 eller 6. Det var högt vattenflöde och ganska hård nordvästlig vind. Jag använde en Cortland Peach DT5.  Många strömvirvlar gjorde verksamheten vansklig för en fumlig man. Vinden underlättade inte heller. Trots det har jag aldrig mendat och styrt lina och fluga  bättre. Vikten och viktfördelningen i klingan, tillsammans med längden, tror jag är förklaringen till detta fenomen. Ja, valet av lina ingår ju också, för att inte tala om tafsen; en Quigly furled leader på fem fot (Uni tråd) med ca fem fot tafsspets. Ofta lyckades jag menda linan utan att störa flugan. Sådant är jag inte bortskämd med. Mina tillkortakommanden är annars legio. Det spöet gör mig förvånad varje gång jag använder det. Lätt är det inte, inte särskilt tungt heller. Jag får större och större förståelse för varför Jim Clarkson, Powells 'floor manager' som byggde de flesta spöna, hade det som favorit i Light Touch-serien. Hur bra det är jämfört med moderna spön har jag ingen aning om, ej heller någon ambition att ta reda på. Jämfört med en genomsnittlig flugfiskare är jag högst medioker så mina synpunkter behöver ingen fästa avseende vid. Äckspärrt är jag inte! Men...med ett lätt spö känner jag inte lika väl vad som pågår, vilket gör mig till en ännu sämre kastare.

Dock; jag är minst lika bättre än vem som helst på att njuta av fisket och fiskandet.

Kanske skulle ha talat om att spöet var tillverkat runt -90, -91. Det var strax efter man slutade göra fiskespön av radioantenner från andra världskrigets stridsvagnar.

Redigerad med xps
Lade till viktig information.
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara fördelarna med låg swing weight i förhållande till vad ett spö ska kunna uträtta? Jag tror inte att man kan påstå att Powell Long Reach har låg swing weight och på en gräsmatta förstod jag inte alls hur det kunde vara ett bra spö. Jag provade flera linklasser men fick det inte att lira. När jag sedan fiskade med det första gången gick det upp ett ljus för mig. Det visade sig vara ett fiskespö - inte ett kastspö eller något annat märkligt. Då använde jag en GPX DT5. Det var ännu skönare att fiska det med en rättklassad Peach DT5. Jag tror att man ofta dömer ut spön utan att prova dem för det de är avsedda för. Nu påstår jag inte att detta gäller dig. Jag är bara nyfiken på varför du gör denna prioritering.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Ixoye said:

Låg swing weight prioriterar jag väldigt högt vid spököp, den totala vikten är av mindre betydelse.

Varför? Tycker du att du kastar bättre? Är det skönare att drilla fisk på? 

Inget ironisk från min sida utan verkligen undrar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med ang swingweight. Det är där det sitter. Och att hitta någorlunda rätt rulle och lina. En för tung rulle dödar ofta känslan precis som en för tung topp sänker ett spö. 
 

Tror faktiskt inte ens jag brytt mig om att kolla vad mina sista fem-sex spön har vägt? Spövikten är över lag bra numera så det har blivit en förväntat bra och numera rätt ointressant faktor. Bra swingweight är däremot ett tydligt försäljningsargument som säljer spön. Ligger spöt gött i handen direkt man vibbar på spöt blir i alla fall jag sugen på testa spöt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/14/2019 at 3:08 PM, Lill-Niklas said:

Varför? Tycker du att du kastar bättre? Är det skönare att drilla fisk på? 

Inget ironisk från min sida utan verkligen undrar?

Balans och respons i klingan. Upplever att man kastar bättre, mer avslappnat och mer precist. 

Tycker också att en lättare klinga påverkar krokning vid torrflugefisket positivt.

Skönare att drilla fisk på - njaaee - tror inte det ligger i swing-weighten precis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, Troutman said:

Balans och respons i klingan. Upplever att man kastar bättre, mer avslappnat och mer precist. 

Tycker också att en lättare klinga påverkar krokning vid torrflugefisket positivt.

Skönare att drilla fisk på - njaaee - tror inte det ligger i swing-weighten precis.

Viktigast e att spöt ser snyggt ut o utrustat me blingbling detaljer.. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Troutman håller med om att det blir en mer direkt känsla i ett lättare spö. Jag justerar min åsikt. Jag föredrar nog alltid ett så lätt spö som möjligt, så länge det håller lika bra som allt annat och har en fantastiskt spänst i klingan. Det här är ungefär det som kännetecknar flera av marknadens bästa spön just nu *vilken skräll*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Jonas said:

@Troutman håller med om att det blir en mer direkt känsla i ett lättare spö. Jag justerar min åsikt. Jag föredrar nog alltid ett så lätt spö som möjligt, så länge det håller lika bra som allt annat och har en fantastiskt spänst i klingan. Det här är ungefär det som kännetecknar flera av marknadens bästa spön just nu *vilken skräll*

Bäst för dig, bäst för många eller bäst för alla? Jag vet att du har stor erfarenhet av att prova spön och av att bedöma spön och ifrågasätter egentligen inte dina slutsatser men de kan kanske behöva nyanseras eller förtydligas. Mina taniga armar borde föredra ett lätt spö men så fungerar det inte i praktiken, för mig. Jag skulle kunna lägga ut texten men det överlåter jag till dig - om du vill ? .

(Om min kastteknik förbättrades skulle jag kanske komma upp till nivån medioker).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/14/2019 at 12:44 PM, xps said:

Kan du förklara fördelarna med låg swing weight i förhållande till vad ett spö ska kunna uträtta? Jag tror inte att man kan påstå att Powell Long Reach har låg swing weight och på en gräsmatta förstod jag inte alls hur det kunde vara ett bra spö. Jag provade flera linklasser men fick det inte att lira. När jag sedan fiskade med det första gången gick det upp ett ljus för mig. Det visade sig vara ett fiskespö - inte ett kastspö eller något annat märkligt. Då använde jag en GPX DT5. Det var ännu skönare att fiska det med en rättklassad Peach DT5. Jag tror att man ofta dömer ut spön utan att prova dem för det de är avsedda för. Nu påstår jag inte att detta gäller dig. Jag är bara nyfiken på varför du gör denna prioritering.

Jonas förklarade det bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vikten på ett spö är inget självändamål och säljargument kring detta är i mina ögon löjligt sedan grafiten introducerades 1973 av Fenwick (HMG). Lika tröttsamt varje gång man läser en recension i stil med "the first thing i noticed is how light the rod feels". Recensenter är antingen sällsynt klena eller så kanske det ligger i deras intresse att producera reviews som stämmer med tillverkarnas förväntningar (om spöet är kass se lätt).

Om vi sen vill kalla spöets egenskaper "swing weight", "flex" eller aktion, vem bryr sig!

Redigerad med VAK
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/10/2019 at 1:19 PM, Lill-Niklas said:

Upplever inte själv att man kastar längre med dagens spön än de för tio år sedan. Däremot tycker jag att aktionen på sätt och vis var trevligare i många spön back in the days. Kanske inte fel med lite swing weight!?

Håller helt med i ditt första påstående och jag har fortfarande favoritspön från way back in the days som fiskas med glädje. Men jag är böjd att hålla med Jonas,  swing weight vill man hålla ner om man kan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Swingweightens betydelse är nog lite överdriven. Hade tidigare ett GL Fario 905, i mitt tycke ett bra spö men tydligen var swingweighten lika hög som ett järnspett.

Reklamen för spöt när den kom ut på marknaden var top of the line öring spö och sällan hade världen skådat dess motstycke.

Jag som köpte spöt tyckte oxå att det var bra, men sen läste man på olika forum om hur topptungt det var och att man riskerade förslitningsskador i handled och axel om man fortsatte fiska med det, så jag gav bort spöet till en mindre god vän.

Köpte mig ett Scott Radian och efter ett tag började samma rykten florera om Radian spöt, sålde det för att inte riskera framtida men.

Som den goda konsument man är hant jag köpa på mig lite andra spön innan och efter Radian spöet, alla spön utom ett är så kallade premium spön, men det slank in en katt bland hermelinerna, ett lite billigare Orvis spö.

Mätte för ett tag sen swing weighten på lite olika spön och katten bland hermelinerna (Ovis frequent flyer) hade lägsta swing weighten, lägre än Winston Pure, lägre än Orvis H3D och ett gäng Scott spön.

Det spö som jag tycker är bäst Scott GS 904, var näst sämst, den med lägst swing weight är i mitt tycke mitt sämsta spö.

Sämst av mina spön var Scott GS 906, där hängde jag på en Danielsson L5W 4-7, på så sätt balanserade jag upp ekipaget, spolade på en Cortland trout boss lina och det blev himmelskt.

Swing weight i all ära men för absoluta merparten av fiskare tror jag den är av mindre betydelse.

 

Redigerad med puoltsa19
.
  • Like 4
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett spös "swing weight" beror på ett antal olika saker. Material är naturligtvis viktigt men aktionen (hur spöt böjer sig) spelar också roll. De spön som har lättast "swing weight" är byggda i lätta material och har toppaktion. Det betyder att toppen är förhållandevis mjuk (och att den därför är byggd med lite material). Vill man ha djupare aktion och en förhållandevis styvare topp (mer material i toppen) så får man tyngre "swing weight". Så är det bara.

Det finns situationer då jag föredrar spön med djupare aktion - vid fiske med stora tunga flugor (t.ex. gäddfiske) samt vid roll- spey och underhandskast. Många föredrar också högre "swing weight" i korta spön för fiske på närdistans. Klingans egenvikt hjälper till vid kast då endast mycket lite fluglina är utanför spötoppen. Detta är anledningen till att glasfiber är så populärt i spön i korta längder för närdistansfisket.

Sedan så finns det ju skäl att välja ett spö med högre ""swing weight" som bara har med känsla att göra och det är ju naturligtvis helt subjektivt. Klassisk grafit, glas och bambu känns alla annorlunda är modern grafit vid kast och fiske och det är en känsla som i alla fall jag gillar ibland. Omväxling förnöjer helt enkelt.

Avslutningsvis så är det också mycket intressant att många inom flycasting och casting uppenbarligen tycker att många moderna spön har blivit för lätta i toppen för optimal precision. Jänkarna har jag redan nämnt men jag har också läst om ett par mycket duktiga tyska kastare som byggde egna tävlingsspön med solida toppar. Hur som helst, jag tränar, och har tränat, på mina kast i många år och ska experimentera lite nu i höst och vinter på precisionsbanor med olika sorters spön. Det ska bli kul att se hur det går.   

Redigerad med ThomasG
  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago, ThomasG said:

Hur som helst, jag tränar, och har tränat, på mina kast i många år och ska experimentera lite nu i höst och vinter på precisionsbanor med olika sorters spön. Det ska bli kul att se hur det går.   

Kul Thomas! Du får säga till om du vill låna nåt spö att testa med. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst! Det låter som en kul grej :) Skriv en rad när det drar ihop sig. Vi får kolla med Joakim också!

Har slimmat flugspögarderoben lite sen sist och gjort plats för några haspelspön. Fiskar ju ändå nästan bara med tre spön (Sage SP 590, Xi3 589 och Greyline 696). 
 

För övrigt undrar jag om inte tillverkarna idag tar bort vikt där den märks som minst (ja, kanske tillochmed där den balanserar upp spöt), alltså nere kring rullfäste och handtag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, puoltsa19 said:

Swingweightens betydelse är nog lite överdriven. Hade tidigare ett GL Fario 905, i mitt tycke ett bra spö men tydligen var swingweighten lika hög som ett järnspett.

Reklamen för spöt när den kom ut på marknaden var top of the line öring spö och sällan hade världen skådat dess motstycke.

Jag som köpte spöt tyckte oxå att det var bra, men sen läste man på olika forum om hur topptungt det var och att man riskerade förslitningsskador i handled och axel om man fortsatte fiska med det, så jag gav bort spöet till en mindre god vän.

Köpte mig ett Scott Radian och efter ett tag började samma rykten florera om Radian spöt, sålde det för att inte riskera framtida men.

Som den goda konsument man är hant jag köpa på mig lite andra spön innan och efter Radian spöet, alla spön utom ett är så kallade premium spön, men det slank in en katt bland hermelinerna, ett lite billigare Orvis spö.

Mätte för ett tag sen swing weighten på lite olika spön och katten bland hermelinerna (Ovis frequent flyer) hade lägsta swing weighten, lägre än Winston Pure, lägre än Orvis H3D och ett gäng Scott spön.

Det spö som jag tycker är bäst Scott GS 904, var näst sämst, den med lägst swing weight är i mitt tycke mitt sämsta spö.

Sämst av mina spön var Scott GS 906, där hängde jag på en Danielsson L5W 4-7, på så sätt balanserade jag upp ekipaget, spolade på en Cortland trout boss lina och det blev himmelskt.

Swing weight i all ära men för absoluta merparten av fiskare tror jag den är av mindre betydelse.

 

Nu ska jag göra en replik på mig själv, men jag bor ju i Kiruna så då är det inget konstigt.

När jag skriver bästa spöet blir det fel, i motvind och distans är Orvis H3D ljusår före GS 904, med större flugor är GS 906 givetvis bättre, som allround är både Winston Pure och Orvis H3D bättre, men inge av nämnda spön ger samma känsla som GS 904 gör. När du fiskar  med mindre flugor, torrisar, puppor, nympher och små streamers i bra väder då är GS 904 överlägsen alla ovan nämnda spön

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådana här förtydliganden är alltid bra. När uppfann man swingweighten, vet du det? Det måste väl i alla fall ha varit efter högmodulgrafiten och de moderna bindemedlen? Jag begriper inte hur folk klarade av att fiska förr.

Var jag för seriös nu? Eller kanske tvärtom? Jag gillar i alla fall dina och VAK:s omoderna åsikter. Inte för att andras är fel utan för att det finns många sanningar. Man kan välja sin egen och var och en blir lycklig på sin fason.

Jag tycker att det är intressant att få veta vad folk tycker och varför de tycker som de tycker. Det minskar min egen okunnighet och inskränkthet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...