Jump to content
Lill-Niklas

Lättare spön bättre?

Recommended Posts

34 minutes ago, Frank said:

Swingweight, vad fan är det?

Ett hedligt topptungt spö.. 

Edited by Line-speed
  • Like 1

On 10/18/2019 at 10:59 PM, puoltsa19 said:

Swingweightens betydelse är nog lite överdriven. Hade tidigare ett GL Fario 905, i mitt tycke ett bra spö men tydligen var swingweighten lika hög som ett järnspett.

Reklamen för spöt när den kom ut på marknaden var top of the line öring spö och sällan hade världen skådat dess motstycke.

Jag som köpte spöt tyckte oxå att det var bra, men sen läste man på olika forum om hur topptungt det var och att man riskerade förslitningsskador i handled och axel om man fortsatte fiska med det, så jag gav bort spöet till en mindre god vän.

Köpte mig ett Scott Radian och efter ett tag började samma rykten florera om Radian spöt, sålde det för att inte riskera framtida men.

Som den goda konsument man är hant jag köpa på mig lite andra spön innan och efter Radian spöet, alla spön utom ett är så kallade premium spön, men det slank in en katt bland hermelinerna, ett lite billigare Orvis spö.

Mätte för ett tag sen swing weighten på lite olika spön och katten bland hermelinerna (Ovis frequent flyer) hade lägsta swing weighten, lägre än Winston Pure, lägre än Orvis H3D och ett gäng Scott spön.

Det spö som jag tycker är bäst Scott GS 904, var näst sämst, den med lägst swing weight är i mitt tycke mitt sämsta spö.

Sämst av mina spön var Scott GS 906, där hängde jag på en Danielsson L5W 4-7, på så sätt balanserade jag upp ekipaget, spolade på en Cortland trout boss lina och det blev himmelskt.

Swing weight i all ära men för absoluta merparten av fiskare tror jag den är av mindre betydelse.

Håller med! Lätt att glömma att rullen balanserar upp. 

1 hour ago, Lill-Niklas said:

Håller med! Lätt att glömma att rullen balanserar upp. 

Alldeles rätt det är helheten som räknas, inte enstaka delar av en utrustning och när du står där utvadad i älven och försöker få flugan dit du vill är nog swingweihten det sista du tänker på

3 hours ago, puoltsa19 said:

Alldeles rätt det är helheten som räknas, inte enstaka delar av en utrustning och när du står där utvadad i älven och försöker få flugan dit du vill är nog swingweihten det sista du tänker på

Men om man ska vara alldeles rättvis består ju helheten av enstaka delar. Om något inte fungerar som man vill gäller det att fundera ut vilken/vilka av de enstaka delarna som behöver förändras. Jag gissar att det ofta är den egna förmågan men ibland är det kanske en enstaka del som är nyckeln till gåtans lösning. Min gissning är att lägre swingweight sällan löser ett faktiskt problem. Det kan möjligen vara en trivselfaktor på marginalen för den som gillar sådant som låg swingweight. Ett spö som Winston Tom Morgan Favorite anses ju ha god precision (åtminstone ansågs). Hur är swingweighten på det?

Ibland kallades vissa spön förr för välbalanserade. Detta utan att man diskuterade vikten. Undrar hur de skulle benämnas med dagens terminologi.

Somliga anser också att en rulle alltid ska vara så lätt som möjligt, oavsett längd och andra egenskaper hos ett spö. Jag har svårt att förstå om man med den inställningen kan bry sig om helheten. För egen del är det just helheten som avgör.

Helge, är du kvar?

Det där exemplet jag började med - Powell Long Reach 9'6'' #5-6 - fiskade jag alltså med dels en gammal SA GPX DT5, som ju egentligen är en DT5,5 , på en Pflueger Medalist 1494 1/2. Det väger 187 gram. Sedan använde jag en 444 peach DT5 - rättklassad - på en Loop 1,5 original (utan centrumskruv). Det väger 158 gram. Den senare uppsättningen kändes klart bäst. Hur kan det här tänkas relatera till swingweight? Några förslag?

Men det kanske inte är det här tråden handlar om. I så fall är det missuppfattning av ämnet från min sida och jag ber om ursäkt.

2 hours ago, xps said:

Ett spö som Winston Tom Morgan Favorite anses ju ha god precision (åtminstone ansågs). Hur är swingweighten på det?

Den är alldeles utmärkt, det känns faktiskt lättare i handen än mitt kortare Scott GS 7'7'', men det tror jag har att göra med att det är tvådelat och har tyngre rullfäste, TMF spöt balanserar perfekt med en Danielsson Midge och det kortare Scott spöt med en Nymph W.

Det här med swingweight handlar väl mest om känsla, personligen tycker jag spön med låg swingweight är behagligare att fiska med.

Edited by Ixoye

Är då swingweight för dig en fråga om viktfördelning i klingan? Eller viktfördelning i spö och rulle med lina?  Eller .....?

3 hours ago, xps said:

Är då swingweight för dig en fråga om viktfördelning i klingan? Eller viktfördelning i spö och rulle med lina?  Eller .....?

Viktfördelning i klingan, ett spö med lägre swingweight behöver inte lika mycket vikt från rullen för att balansera, man får därmed en lättare kombination utan att spöt dippar i toppen, vilket jag personligen avskyr.

12 minutes ago, Ixoye said:

Viktfördelning i klingan, ett spö med lägre swingweight behöver inte lika mycket vikt från rullen för att balansera, man får därmed en lättare kombination utan att spöt dippar i toppen, vilket jag personligen avskyr.

Men...om det är låg swingweight i klingan får väl rulle med lina knappast väga något alls? Är det inte balansen i hela ekipaget som är relevant? Alltså i första hand balansen och inte den totala vikten. Som tidigare nämndes, det borde väl vara helheten som är relevant och inte enskildheterna? Dvs att en enskildhet i viss mån kan kompensera för en annan enskildhet för att få helheten att fungera optimalt. Vilken komponent är det jag missar att beakta?

Min strävan är alltså att försöka förstå värdet av det hele i praktiken, inte att försöka övertyga någon om något. Mina spön har ingen swingweight och jag har varken mobilt bank-id eller swish. Min mobiltelefon är lika dum som jag själv är.

Jag tror jag förstått vad swingweight är. Det är som man använder ett 14 fot canespö. Man gör en lätt, harmonisk och behaglig rörelse framåt med spöt, inte särskilt lång. Sen gör man ingenting. Strax därpå fortsätter spötoppen framåt liksom av sin egen tyngd och skickar iväg linan över vattnet. Det måste väl ändå vara swingweight in action?

(OBS! Om man gör kaströrelsen alltför lång riskerar man att överrumplas av schwungen i swingweighten och falla framstupa i vattnet. Varning!)

Edited by Frank
  • Haha 1

8 hours ago, Frank said:

Jag tror jag förstått vad swingweight är. Det är som man använder ett 14 fot canespö. Man gör en lätt, harmonisk och behaglig rörelse framåt med spöt, inte särskilt lång. Sen gör man ingenting. Strax därpå fortsätter spötoppen framåt liksom av sin egen tyngd och skickar iväg linan över vattnet. Det måste väl ändå vara swingweight in action?

(OBS! Om man gör kaströrelsen alltför lång riskerar man att överrumplas av schwungen i swingweighten och falla framstupa i vattnet. Varning!)

Du har fattat precis vad det hela handlar om!

11 hours ago, xps said:

Men...om det är låg swingweight i klingan får väl rulle med lina knappast väga något alls? Är det inte balansen i hela ekipaget som är relevant? Alltså i första hand balansen och inte den totala vikten. Som tidigare nämndes, det borde väl vara helheten som är relevant och inte enskildheterna? Dvs att en enskildhet i viss mån kan kompensera för en annan enskildhet för att få helheten att fungera optimalt. Vilken komponent är det jag missar att beakta?

Min strävan är alltså att försöka förstå värdet av det hele i praktiken, inte att försöka övertyga någon om något. Mina spön har ingen swingweight och jag har varken mobilt bank-id eller swish. Min mobiltelefon är lika dum som jag själv är.

Balansen i hela ekipaget är relevant, men ett spö med låg swingweight påfrestar inte handleden lika kraftigt, spöt blir mer som en förlängning av armen, om man nu kan utrycka sig så, själv föredrar jag låg swingweight, andra bryr sig inte, det är väl en fråga om tycke och smak, men för mig är det viktigt när jag väljer ett spö då jag tycker dom är skönast att kasta med.

Jag är nog inte rätt person att försöka förklara detta, men när du väl provat ett spö med väldigt låg swingweight, typ Hardy's nyare serier, så förstår du vad jag menar.

Edited by Ixoye

Trådens namn "Lättare spön bättre?" avser kanske spöts totalvikt vilket för mig är ganska ointressant (självklart inom rimliga gränser). Kombons (spö, rulle och lina) totalvikt är inte heller avgörande för mig även om det såklart är skönt med en lätt kombo men spöts resp kombons balans tycker jag däremot är väldigt viktig eftersom jag avskyr topptunga kombos (dvs hellre en tyngre rulle än en för lätt). 

Om man ser endast till spöt borde det väl vara så att lägre swing weight kommer från att det är låg/mindre massa i spöts övre delar vilket också gör att spöt borde ha lite mer tip/fast action (och därmed tvärtom, dvs mer massa i toppen ger högre swing weight och lite mer långsam/djupare aktion). Personligen föredrar jag lite snabbare spön med en tydlig tip flex så brukar jag gilla spön med låg swing weigth eftersom det OFTAST brukar hänga ihop. 

Blir lätta spön eller spön med låg swing weight automatiskt bra? Nä.

Edited by Sahlberg

Nu vill jag nog tillföra i debatten ytterligare ett begrepp och jag väljer att kalla det "swing rate" eller kanske ännu hellre "preferred swingrate" och med det vill jag mena själva intensiviteten/intensiteten i viftandet av spöt. Själv så begagnar jag mig utav både sk,snabba som långsamma spön och då också med förmodat olika swingweight. Det bliver ju till att anpassa rate´n efter weight én då, när man skiftar spö eller linvikt för den delen. Själv så har jag ganska lätt för att anpassa mig till olika spöegenskaper, ja jag tycker nog rent utav om att vara flexibel i mitt kastande, men visst; visst har jag en preferred swingrate , något åt det stoiska hållet.

On ‎10‎/‎15‎/‎2019 at 6:03 PM, Jonas said:

Ligger spöt gött i handen direkt man vibbar på spöt blir i alla fall jag sugen på testa spöt.

Det som är mest övertalande när det gäller nya spön :D
Det är där de borde lägga pengarna om de vill sälja spön: gött vibb.

8 hours ago, Ixoye said:

Balansen i hela ekipaget är relevant, men ett spö med låg swingweight påfrestar inte handleden lika kraftigt, spöt blir mer som en förlängning av armen, om man nu kan utrycka sig så, själv föredrar jag låg swingweight, andra bryr sig inte, det är väl en fråga om tycke och smak, men för mig är det viktigt när jag väljer ett spö då jag tycker dom är skönast att kasta med.

Jag är nog inte rätt person att försöka förklara detta, men när du väl provat ett spö med väldigt låg swingweight, typ Hardy's nyare serier, så förstår du vad jag menar.

Jag får väl tillstå att jag inte är lika dum som jag verkar men ibland får man utförligare svar om man inte framstår som om ens hjärna har för många celler. Måste ändå erkänna att det ibland är glapp emellan de jag har.

För mig fungerar det så att om jag har lagom mycket vikt i toppen på spöet har jag lättare att känna vad spöet gör. Visst är mitt TMF ett skönt och välbalanserat spö även om det nu har låg svängvikt men det här Long Reach kommunicerar bättre och uppför sig i kastet mera som Frank beskriver. Dessutom tror jag att fördelningen av massa i klingan gör det lättare att menda när linan väl ligger på vattnet. Nu har jag inte fiskat tillräckligt mycket med det för att kunna säga med säkerhet men det är intrycket jag har. Min gissning är att ett lika långt spö med låg svängvikt inte mendar lika bra för en gubbe med mina begränsningar. Ni som är skickliga kanske klarar det lika bra ändå och sparar era späda handleder tills ni kommer upp i min ålder eller blir ännu äldre. Ergonomi och en skön känsla ska inte underskattas.

Jag har ett Hardy Classic Lightweight Featherweight 7' #3 som sannolikt har en låg svängvikt. Det är trevligt att kasta med. Jag fiskar nog bättre med mitt splitcane 6'6'' #4-5 som har en topp som sköter en hel del på egen hand utan att jag behöver blanda mig i så mycket. Det är helt välsignat.

Kontentan är att man behöver många olika spön som man gillar och som det svänger om. Hur svårt kan det va när det är lätt?

• Like 1

Jag vet inte om det bidrar i diskussionen, men Charles Ritz utvecklade på 70-talet en serie rörbyggda glasfiberspön med en klinga som var homogen de yttersta ca 20 cm. En förstyvning av toppen alltså. Detta var innan kolfibern kom. Den tidens experimenterande...

6 hours ago, xps said:

Min gissning är att ett lika långt spö med låg svängvikt inte mendar lika bra för en gubbe med mina begränsningar.

Jag kan tänka mig att du har rätt när det gäller att menda linan, personligen trivs jag inte med topptunga spön, men det beror nog mest på att jag är vänsterhänt och lärde mig kasta med höger arm från början när jag var barn, jag är väl lite klenare i höger arm helt enkelt 😀

Jag gillar inte heller spön som jag uppfattar som topptunga. Det kan tänkas att du och jag har lite olika definition av vad som är topptungt. Jag provkastade ett extremt paraboliskt spö en gång som var riktigt topptungt. Det var avskyvärt för mig att hantera. Jag var tvungen att jobba mot det hela tiden och klarade inte av det. Å andra sidan klarar jag heller inte av att hantera riktigt snabba spön. Min timing räcker inte till. De och jag är en usel kombination. Ibland hittar man nog ett spö som man är en bra helhet tillsammans med. Sedan kanske man säljer det spöet med förhoppningen att hitta något ännu bättre och så får man gå där och ångra sig. Jag sålde mitt Powell Silver Creek och det tog tio år innan jag lyckades köpa tillbaka det.

Min vän var vänsterhänt men kastade ungefär lika bra med båda. Det gav honom enorma fördelar i svåra lägen. Jag var väldigt avundsjuk.

Jag tror att längden på ett spö accentuerar svårigheten med en svängvikt man inte gillar. Jag provade mitt 6'6'' splitcane med ett antal olika linor på olika rullar med olika vikt, alltifrån Hardy Featherweight med DT3 (119 gram) till Allcocks Gilmour med DT5 (209 gram). Skillnaden i balans var väldigt liten jämfört med längre spön och samma övning.

231058-0249-510x510.jpg

Jag har modifierat min Gilmour till vänstervevning och monterat en rullfot från en Looprulle. Den har dessutom linförare av wire till skillnad från det här exemplaret. Bra att ha en lite tyngre rulle när man behöver ändra balansen på ett spö. Veven är ergonomiskt behaglig.

För att gå tillbaka mera till ämnet. Man fiskar olika. Jag fiskar i strömmande vatten och oftast korta kast, inte särskilt många heller. Om man fiskar med många och långa kast blir förmodligen skillnaden mellan spön med olika egenskaper större. Det bör man nog ta med i beräkningen i sådana här diskussioner.

• Like 2

Bra kommentar @xps. En intressant faktor i den här typen av diskussioner är att man/branschen ständigt hittar på nya utryck. Plötsligt har någon ett nytt ord för något som någorlunda upplysta fiskare redan har koll på, man har bara inte koll på den nya termen och exakt vad den står för. I företagens marknadsföring och bland deras profiler blir det snabbt vedertaget att använda uttrycken och vips har man skapat en marknadsfördel genom att man är med i matchen med det senaste, exempelvis en låg swingweight, som inte är annat än ett välbalanserat spö, ett spö med lätt topp, ett spö som ligger gött i handen eller helt enkelt ett lätt spö...