Jump to content
tombrozzz

Skagit multi densitet klumpar

Recommended Posts

Hej

Nu är det dags att inhandla Skagitklump till vinterns kalla vatten och djupgropar. Men jag funderar på om det ska vara flyt eller sjunkande främre del? Ni som fiskat mycket med skagit, blir det bättre med tex F/I/s3 ? Hur förändras kastegenskaperna, blir det svårare att lyfta med tex 15´ T-14? Eller ska man köra skagitklumpen helflyt och det går ändå på ett bra sätt hänga på en T-tip? Vad funkar?

Avslutningsvis, den eviga frågan, klumpvikten. Ska använda Guideline NT 8 #7/8 12,9´vikt 27-30 gram. Ska jag välja en 30 gram klump eller gå upp några gram?

Hyvens om någon med erfarenhet ville svara

Ja, du får själv bedömma vilken erfarenhet jag har av skagit. Jag är rätt ny på tvåhandsfiske överlag, men har kastat en del skagit med både helflyt och helsjunkande f/i/s3. Framförallt så har jag mina högskolepoäng i fysik och skulle kunna doktorera i Youtube. Vilka erfarenheter du har vet jag inte heller.

Utan att blanda in för mycket fysik så kan vi förenkla det så här: Ett spö är en fjäder (bladfjäder) som lagrar energi, det är det som händer när man "laddar" spöt i ett kast. Den här energin översätts sen till rörelsemängd som är lika med massa gånger hastighet. Precis som hos en pilbåge eller ett gevär. Tyngre kula ger ett långsammare skott, men anslagsenergin är densamma.

Så. Ett skandinaviskt kast förlitar sig mer på hastighet medan en skagit-lina förlitar sig mer på mass-delen av ekvationen. Alltså en tyngre kula. Varför vill man ha en tyngre kula? Man vill kasta större flugor, man är ju trots allt amerikan (och man fiskar på fisk som äter). Också är det mycket lättare att lära sig. Skagit-linorna fungerar bra med flytkropp och precis hur tunga sinktips som helst, det är det dom är gjorda för. De kastar också en del tunga nymf-riggar med dessa linor. En sjunkande lina är precis som med scandi-linorna bra om man vill komma när ännu djupare och sakta ner svingen. Sjunklinorna är väl lite bökigare då man behöver rullkasta upp dom på ytan först i regel, men annars är det ingen skillnad direkt. 

Linvikten då: t.ex. enligt Rios linväljare så börjar skagit-klumparna ungefär där scandi-klumparna slutar. Så en tung scandi är en lätt skagit. Jag kör med tyngst 485gr scandi och som tyngst 550gr skagit. Så ungefär 4g tyngre då. Titta på klippet "ace vs ace skagit" från vision. "Pick heavy enough, a skagit line should be heavy" säger Antti i den. Kastmässigt så blir det lite så att ju tyngre lina du väljer desto långsammare ska din kastteknik vara. En lätt skagit lina är ju egentligen en kort och tung scandi. För nybörjare så är en tung skagit mer lättkastad då man får mer tid på sig. Sen har det ju att göra med spöna också. Skagit-spön ska gärna ha en lite mer medium aktion än vad många vill ha till scandi. 

Jag har en endast provkastad airflo skagit fist, 550gr, F/I/s3 som du kan få provkasta med och köpa om du gillar den. Passar fint på mitt 13' #7 (mer av en 7/8, det är ett amerikanskt spö). Då är den i övre spannet för mitt spö, och ligger antagligen i mellan-övre spannet för ditt.

Hej och tack för svaret!

Fiskar och trivs annars med scandilinor, men har märkt att i januari och februari blir jag ofta utan fisk, men från mars släpper det. Förstått att jag fiskar för högt och snabbt med s6 spets på flytklump. Så nu ska flugan ner. Anti (som faktiskt är jäkligt fin att lyssna till) tycker jag säger i ditt videoklipp att skagitbodyn ska vara flytande för linkontrollen. Men ska det ner och gå långsamt kan det ju inte vara en nackdel om främre delen sjunker. Men 3-4 densiteter på en 7m klump? (RIO Gamechanger) Är det inte bara för att få folk som jag att köpa en lina till?

Jag hade gärna provat din FIST, det hade varit kul, men den kommer att vara för tung. Jag tänker snarare om jag ska ha 480- eller510 grain (31 eller 33 g)?

Jao, det är ju olika som vanligt med vad både lintillverkare och spötillverkare säger, och vad användarna säger. Rio håller t.ex. inte alls med Redington om vad jag ska ha för linor på mitt Redington spö. 

Ja, det är ju givetvis en nackdel att man inte kan menda, om man tycker om sånt. Men ska man ner ytterligare så finns det ju inget annat att göra än att köra helsjunk. Ska man sakta ner svingen utan att menda och så, så måste linan ner en bit i vattenpelaren. 

Multidensitetslinor är bra skit. Värt att köpa nya linor för? Jag vet inte, jag har aldrig kastat en gammal lina där hela linan är sjunk 3 t.ex. poängen med flera olika densiteter är att linan ligger rakt ner, och det är mycket lättare att dra upp linan ur vattnet. Du drar dessutom inte med skjutlinan ner i vattnet. 

33 gram tror jag definitivt, om du kastar typ 30g scandi linor.

Återigen tack för svar. Blir en extra trip till Älvkarleby innan dom stänger för att testa när grejorna kommer. Väntar annars på nyårslaget då vi har premiär i Nyköpingsån.

21 hours ago, SBG said:

Ja, du får själv bedömma vilken erfarenhet jag har av skagit. Jag är rätt ny på tvåhandsfiske överlag, men har kastat en del skagit med både helflyt och helsjunkande f/i/s3. Framförallt så har jag mina högskolepoäng i fysik och skulle kunna doktorera i Youtube. Vilka erfarenheter du har vet jag inte heller.

Utan att blanda in för mycket fysik så kan vi förenkla det så här: Ett spö är en fjäder (bladfjäder) som lagrar energi, det är det som händer när man "laddar" spöt i ett kast. Den här energin översätts sen till rörelsemängd som är lika med massa gånger hastighet. Precis som hos en pilbåge eller ett gevär. Tyngre kula ger ett långsammare skott, men anslagsenergin är densamma.

Så. Ett skandinaviskt kast förlitar sig mer på hastighet medan en skagit-lina förlitar sig mer på mass-delen av ekvationen. Alltså en tyngre kula. Varför vill man ha en tyngre kula? Man vill kasta större flugor, man är ju trots allt amerikan (och man fiskar på fisk som äter). Också är det mycket lättare att lära sig. Skagit-linorna fungerar bra med flytkropp och precis hur tunga sinktips som helst, det är det dom är gjorda för. De kastar också en del tunga nymf-riggar med dessa linor. En sjunkande lina är precis som med scandi-linorna bra om man vill komma när ännu djupare och sakta ner svingen. Sjunklinorna är väl lite bökigare då man behöver rullkasta upp dom på ytan först i regel, men annars är det ingen skillnad direkt. 

Linvikten då: t.ex. enligt Rios linväljare så börjar skagit-klumparna ungefär där scandi-klumparna slutar. Så en tung scandi är en lätt skagit. Jag kör med tyngst 485gr scandi och som tyngst 550gr skagit. Så ungefär 4g tyngre då. Titta på klippet "ace vs ace skagit" från vision. "Pick heavy enough, a skagit line should be heavy" säger Antti i den. Kastmässigt så blir det lite så att ju tyngre lina du väljer desto långsammare ska din kastteknik vara. En lätt skagit lina är ju egentligen en kort och tung scandi. För nybörjare så är en tung skagit mer lättkastad då man får mer tid på sig. Sen har det ju att göra med spöna också. Skagit-spön ska gärna ha en lite mer medium aktion än vad många vill ha till scandi. 

Jag har en endast provkastad airflo skagit fist, 550gr, F/I/s3 som du kan få provkasta med och köpa om du gillar den. Passar fint på mitt 13' #7 (mer av en 7/8, det är ett amerikanskt spö). Då är den i övre spannet för mitt spö, och ligger antagligen i mellan-övre spannet för ditt.

Hej.. Jag tror att du missuppfattat relationen mellan kropp och spets. Du kan inte kasta hur TUNGA spetsar som helst, däremot kan DENSITETEN skifta. Jag använder 600grains kroppar och sätter lätt på spetsar som VÄGER uppemot 260grains. Oavsett DENSITET, allt från 15fot T17 till 15 fot S2. Relationen spets-kropp är alltså 40% spetsvikt mot kroppsvikt, vilket är mycket. Sätter jag på en 15 fots T20 så blir den för TUNG, DENSITETEN är dock samma som T17.  Ända skillnaden när du skiftar densiteten blir vid ankringen, dvs kasttekniskt. Sen är inte den ursprungliga grejen med skagitlinor inte primärt att fiska stora/tunga flugor, utan att fiska flugan på ett BESTÄMT djup. Steelhead fiskar man på halva vattendjupet, spetsen ska dra ner flugan till ditt valda djup och den grova flytlinan ska förhindra att flugan fiskar FÖR djupt. Det är anledningen till att amerikanska marknaden är såå trög för sjunkande skagitlinor, de har ingen/liten användning för dom. Dom fiskar inte som vi gör, helt enkelt...   mvh  borano20    

Edited by borano20

3 hours ago, borano20 said:

Hej.. Jag tror att du missuppfattat relationen mellan kropp och spets. Du kan inte kasta hur TUNGA spetsar som helst, däremot kan DENSITETEN skifta. 

Nejdå, det har jag inte, men jag for med lite osanning: man kan givetvis inte kasta hur tunga spetsar som helst. Inom rimlighet. 

Hej.. "Rimligheten" säger ungefär 30%, spetsvikt mot kroppsvikt. Sen börjar kasten fladdra, pga framvikten. Jag kör över det med mina spetsar och försöker få till det i alla fall.. mvh   borano20