Hoppa till innehåll

Funderar på flytring eller ska jag köpa en pontonbåt?


hö&gös

Recommended Posts

Första frågan jag är brydd över är just som i rubriken, jag fiskar mest på kusten. Flytring eller pontonbåt?

Antagligen blir det flytring, men vill någon berätta varför jag borde tänka om är jag tacksam!

Om vi fantiserar om flytring... hur långa sträckor paddlar ni i dessa?

Skulle man rent av satsa på en med åror?

Jag har sett att Fishcat meddelar att i deras modeller sitter man så högt att bara underbenen hänger ner i vattnet och det skulle då medge ökad fart och aktionsradie. Kan någon vänlig själ bekräfta eller förkasta detta utifrån egen erfarenhet?

Finns det rentav andra flytetyg i mindre storlek som man kan fundera på istället? (Jag har redan en liten båt, fler blir det inte enligt chefen)

Jag har både ekolod och elmotor så en flytring som man kunde montera dessa på vore ju mumma...

Tacksam för svar,

mvh brydd ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Line-speed said:

Jag har en sån här till salu om de kan va intressant... 

 

https://www.outnorth.se/aqua-marina/drift-board-cooler-box

Tack, egentligen tror jag sup-konceptet är kalas. Det skulle bara finnas fäste för elmotor och ett par sidopontoner så jag kunde känna mig säker? Synd att du bor så ocentralt, annars hade jag gärna svängt förbi och testat.

Men! Jag trivs bäst med ett spö i handen. Lite grejor i fickorna. Sen kör vi. Bära på prylar i samband med fiske är inte riktigt min grej. SUPen är för stor. Men jag har ett öppet sinne. När flyttar du söderut? Båt på EU-trailer har jag redan...blir nog flytring eller inget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Freak said:

Det blev alltså ingen sup..... Jag tror mer på en pontonbåt. Den kan du ro eller sätta dit en elmotor/liten 4taktare, för att enkelt ta dig dit du vill:blink:

Men Magnus! Du använder ju Ismos smiley! Han har patent på den! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, hö&gös said:

Tack, egentligen tror jag sup-konceptet är kalas. Det skulle bara finnas fäste för elmotor och ett par sidopontoner så jag kunde känna mig säker? Synd att du bor så ocentralt, annars hade jag gärna svängt förbi och testat.

Men! Jag trivs bäst med ett spö i handen. Lite grejor i fickorna. Sen kör vi. Bära på prylar i samband med fiske är inte riktigt min grej. SUPen är för stor. Men jag har ett öppet sinne. När flyttar du söderut? Båt på EU-trailer har jag redan...blir nog flytring eller inget.

 

 

Har tänkt montera pontoner men tror den kommer inte fungerar här uppe för de blåser alldeles för mkt o ofta...gillar inte havsströmmarna heller för de är lätt hänt att man dras ut på öppet hav. 

Vet inte när jag flyttar söderut,helst aldrig....fast de blir en tur söderut o fira jul till Västerås...   Tippar att de kan va hårt o paddla vid jul.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, Line-speed said:

 

Har tänkt montera pontoner men tror den kommer inte fungerar här uppe för de blåser alldeles för mkt o ofta...gillar inte havsströmmarna heller för de är lätt hänt att man dras ut på öppet hav. 

Vet inte när jag flyttar söderut,helst aldrig....fast de blir en tur söderut o fira jul till Västerås...   Tippar att de kan va hårt o paddla vid jul.. 

Håller med. Paddla vid jul är för hårda pojkar. Jag är en mjukis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/22/2019 at 12:35 AM, HALster said:

Fishcat Scout.

liten pontonbåt utan ram, lika smidig som en flytring

Kanske en dum fråga, men sjöar som tillåter flytring, är en pontonbåt inkluderad i "flytringssegmentet"?

Jag har en Super Fat Cat idag, men överväger att byta mot pontonbåt (Fish Cat Scout eller Stealth Pro). 
Detta främst för jag tycker att det blir smått osäkert i flytring på kusten, och man är verkligen chanslös i motvind. Tycker även är är oskönt i sjöar när man knappt kan ta sig fram med 5m/s i motvind. Därför är jag sugen på en pontonis ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 22 oktober 2019 at 12:35 AM, HALster said:

Fishcat Scout.

liten pontonbåt utan ram, lika smidig som en flytring

Jag tror du har rätt, men jag är för ekonomiskt för den prislappen. Ska nog fundera på vad man kan hitta med åror. @Kedje meddelar bekymmer vid fem sekundmeter... då får jag tänka mig för innan jag shoppar. Öppen kust här. Fem sekundmeter är snäll vind... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, hö&gös said:

Jag tror du har rätt, men jag är för ekonomiskt för den prislappen. Ska nog fundera på vad man kan hitta med åror. @Kedje meddelar bekymmer vid fem sekundmeter... då får jag tänka mig för innan jag shoppar. Öppen kust här. Fem sekundmeter är snäll vind... 

Jag kör med Outcasts korta och breda fenor, väldigt bra fenor för att ändra riktning osv under själva fisket, men de är destosämre att få upp bra fart med jämfört med andra längre fenor. 

Jag har testat ringen på kusten några gånger, men alltid med pålandsvind. Skulle säga att det är direkt farligt att fiska i flytring i frånlandsvind mot öppet hav. Jag har testat några gånger att plaska på mot motvind i ca 7-8m/s och det är knappt så man kommer framåt skulle jag säga. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago, spawn said:

Sjöarna jag brukar fiska i är det tillåtet med pontonbåt om det är tillåtet med båt, i sjöarna där endast land/flytring är tillåtet är pontonbåt förbjudet. Tror att det skiljer sig lite mellan olika fvo'n. 

Skulle vara intressant vad de säger om frameless pontonbåt utan åror i de sjöar som endast har flytring? Scouten är ju mer som en större flytring med åror ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, hö&gös said:

Jag tror du har rätt, men jag är för ekonomiskt för den prislappen. Ska nog fundera på vad man kan hitta med åror. @Kedje meddelar bekymmer vid fem sekundmeter... då får jag tänka mig för innan jag shoppar. Öppen kust här. Fem sekundmeter är snäll vind... 

Savage Gear High Rider 170 har åror och är en vanlig flytring. Jag har själv funderat på den, inte minst för att den är 4000 kr billigare än Scout. Den ser bra ut på många sätt men är rätt tung och är ganska spartanskt designat. Det ser inte ut att finnas många fästpunkter för saker, till exempel.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Kedje said:

Skulle vara intressant vad de säger om frameless pontonbåt utan åror i de sjöar som endast har flytring? Scouten är ju mer som en större flytring med åror ?

Det vore oerhört konstigt om det gick en skiljelinje mellan pontonbåt och flytring. Var går isåfall gränsen? Årorrna?
Om så vore fallet så är det väl bara att lämna årorna på land i en sån sjö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Kinetic Admiral med åror, väldigt prisvärd och stabil.

Jag köpte den på rea för 2700:- förra hösten och använt den vid typ 20 tillfällen iår, är väldigt nöjd än så länge.

Redigerad med Mats.J
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Mats.J said:

Jag har en Kinetic Admiral med åror, väldigt prisvärd och stabil.

Jag köpte den på rea för 2700:- förra hösten och använt den vid typ 20 tillfällen iår, är väldigt nöjd än så länge.

Den har jag också kollat på. Det skulle vara intressant att veta mer om hur du klarar vågor och vind och vilken aktionsradie du har i lugnt väder. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Mats.J sa:

Jag har en Kinetic Admiral med åror, väldigt prisvärd och stabil.

Jag köpte den på rea för 2700:- förra hösten och använt den vid typ 20 tillfällen iår, är väldigt nöjd än så länge.

 

25 minutes ago hö&gös sa:

Den har jag också kollat på. Det skulle vara intressant att veta mer om hur du klarar vågor och vind och vilken aktionsradie du har i lugnt väder. 

Nu får du visa vad du går för Mats. Ska vi boka in en helg när stormarna har kommit å surfa lite vågor å fiska? Niclas, jag håller koll på han så han inte maskar?

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, Freak said:

 

Nu får du visa vad du går för Mats. Ska vi boka in en helg när stormarna har kommit å surfa lite vågor å fiska? Niclas, jag håller koll på han så han inte maskar?

Host,host...

Jag blir ju tyvärr lätt sjösjuk så jag måste nog avstå..?

Annars hade jag lätt hängt på..?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, hö&gös said:

Den har jag också kollat på. Det skulle vara intressant att veta mer om hur du klarar vågor och vind och vilken aktionsradie du har i lugnt väder. 

Ingen aning eftersom jag bara är ute med den vid vulgatan och oftast blåser det inte mycket alls vid dom tillfällena..

Aktionsradien är bättre än med min fishcat men inte är den så lättrodd som en pontonbåt är.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack till er alla som skrivit i tråden. Det hade varit väldigt intressant att få veta mer om era aktionsradier med flytringarna ni har och hur ni tycker att ni klarar olika vindar och vågor. Jag tänker att om några vill dela med sig av detta blir det nog ganska olika svar men det är ju det som är intressant! En del har åror, andra inte. Vissa är lite mer våghalsiga kanske, en del fiskar där det är lätt att gå iland om det blir tufft på sjön osv. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/21/2019 at 6:59 PM, hö&gös said:

Första frågan jag är brydd över är just som i rubriken, jag fiskar mest på kusten. Flytring eller pontonbåt?

Antagligen blir det flytring, men vill någon berätta varför jag borde tänka om är jag tacksam!

Om vi fantiserar om flytring... hur långa sträckor paddlar ni i dessa?

Skulle man rent av satsa på en med åror?

Jag har sett att Fishcat meddelar att i deras modeller sitter man så högt att bara underbenen hänger ner i vattnet och det skulle då medge ökad fart och aktionsradie. Kan någon vänlig själ bekräfta eller förkasta detta utifrån egen erfarenhet?

Finns det rentav andra flytetyg i mindre storlek som man kan fundera på istället? (Jag har redan en liten båt, fler blir det inte enligt chefen)

Jag har både ekolod och elmotor så en flytring som man kunde montera dessa på vore ju mumma...

Tacksam för svar,

mvh brydd ?

 

Jag har haft pontonbåt och det är kass om det blåser och man vill fiska ifrån den, varför? Den bara snurrar på vattnet.

Jag personligen tror mer på flytring med åror där man parerar och korrigerar med fenorna men använder årorna för förflyttning. Med vänlig hälsning, Bratteus.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...