Hoppa till innehåll

Danielsson Control


Recommended Posts

Hej

Jeg ved at emnet er behandlet før.... ;-)  men jeg søger (un-biased) information omkring 8thirteen Control.

Især vægten tiltaler mig (synes selv at dom andre modeller er for lette til eksempelvis 15' spön).

Rullen skal bruges til juni i Gaula.

Er meget usikker på om control-delen fungere fuldt ud......eller en traditionel rulle er bedst ?

 

Ser frem til at høre fra jer, som HAR rullen (eller har haft den) og anvendt den til tungt fiske efter juni laks.  Fungerer den okay/upåklageligt/fantastisk - eller er det no go !

Fornemmer at der er/har været problemer med funktionen (måske de gamle modeller) …. ?

 

 

Redigerad med Big feet
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan i just den storleken till min 15-fotare. Den tar 300 m backing, 30 m shootingline och klump utan problem. Jag har haft den i några år och jag har inte haft några problem med den. Men jag har heller aldrig fått några monsterlaxar och har aldrig testat den fullt ut. Till min 13'6” och min 12'6" tycker jag den blir för stor. Eftersom jag mest fiskar i mindre älvar är femtonfotaren inte det spö jag fiskar mest med. Jag tycker Danielsson Control är en häftig rulle, även om den till viss del liknar en kaffekvarn. Du får hoppas att du inte träffar på en barrista vid vattnet för då finns det risk att han häller kaffebönor i rullen. ? Du får ställa in en lagom grundbroms på bromsvredet innan du börjar fiska, för till skillnad från vanliga rullar är det svårare att justera bromsen när du fått napp i och med att bromsvredet sitter vid veven. Själv har jag aldrig behövt använda den broms som är ”inbyggd” i veven. Det har funkat bra med grundbromsen. Det är ju lite speciellt med en antireverse, och är man ute efter små lätta rullar ska man titta åt ett annat håll. Själv är jag lite svag för den här typen av ingenjörskonst. Men den hade gärna fått vara svart.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft problem med control rullarna . Det allra bästa är att man behöver inte ”leka”med bromsen under fighten. Pålitlig och stabil rulle!har på  8-13 330m 50lb XTS gelspun backing och 50 m 50lb sawada runningline ..balanserar perfekt en 15’ tycker jag. 

 

Redigerad med Yannis
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...