Hoppa till innehåll

Professor Bengtsson är inte ensam.


xps

Recommended Posts

30 minutes ago, jakobj said:

Här kan man testa sig. Vore kul att höra var en genomsnittlig edgare hamnar faktiskt. Flugfiskare är ju ofta värmare av naturen men frågan är var vi hamnar mtp vårat resande osv. 

 

https://www.wwf.se/klimat/klimatkalkylatorn/

Hamnade på 3,9, då tycker jag ändå att vi i familjen verkligen försöker.

Misstänker att det beror på att vi måste ha två bilar, varav en är en stor dieselbil.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3,9 för oss också trots att vi låg lägre än genomsvensken. Samma bilpark som Ulf W och det ställer nog till det som sagt.

Tur att jag inte skulle räkna med tjänsteresor. Även om jag inte alls flyger som tidigare år  (Kina/USA flera gånger om året) känns det fruktansvärt onödigt att t.ex. flyga Arlanda-Tallinn för 1-2 dagars möten ett gäng gånger varje år.

Redigerad med Sahlberg
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, Jonas said:

Räkna på 3000mil per bil för oss... och dieseln tog jag en pers på?

Detta var mina värden i klimatkalkylatorn:

  • Bostaden 1,33
  • Biffen - Mat 1,27
  • Bilen - Resor 5,69
  • Butiken - Prylar och aktiviteter 1,6
  • Samhället 2,16

Du lever som om vi hade 4,2 jordklot

  • Dina utsläpp i ton CO2e/år 12,05
  • Globalt snitt 6,4
  • Mål 2020 7
  • Svenskens snitt 10,7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2,5 jordklot men det kritiska är väl att jag just nu varken har bil eller pendlingsbehov. Två vuxna i lägenhet. Prylar köps, men då beg. Äter kött. Inga flygresor. Snåljåp vad gäller allt som kan klassas som förbrukningsvaror men det är inte ideologiskt utan någon hjärnskada jag ärvt från min far. 

På sikt bor jag gärna 2+2 pers i lagom stort hus nån mil eller två ut på landet. Den dagen blir det meckigare att komma under 3 jordklot.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago subbuteo sa:

Detta var mina värden i klimatkalkylatorn:

  • Bostaden 1,33
  • Biffen - Mat 1,27
  • Bilen - Resor 5,69
  • Butiken - Prylar och aktiviteter 1,6
  • Samhället 2,16

Du lever som om vi hade 4,2 jordklot

  • Dina utsläpp i ton CO2e/år 12,05
  • Globalt snitt 6,4
  • Mål 2020 7
  • Svenskens snitt 10,7

Det blir 1500 mil per person hos oss med. Jag räknade på fyra pers i hushållet.

Skärmavbild 2019-10-31 kl. 16.48.35.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago, Jonas said:

Det blir 1500 mil per person hos oss med. Jag räknade på fyra pers i hushållet.

Skärmavbild 2019-10-31 kl. 16.48.35.png

Jag hade en flygresa tur och retur till Tallinn och sen åker jag även mycket kollektivt. Det måste vara det som spelar in också. Det är antagligen häst och vagn som gäller. Alternativt bosätta mig vid en laxälv där jag även kan arrendera en jaktmark och dessutom gå till jobbet.?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago subbuteo sa:

Jag hade en flygresa tur och retur till Tallinn och sen åker jag även mycket kollektivt. Det måste vara det som spelar in också. Det är antagligen häst och vagn som gäller. Alternativt bosätta mig vid en laxälv där jag även kan arrendera en jaktmark och dessutom gå till jobbet.?

Mm, det är nog flygresan. Jag hade inga privata flygresor i år. Det gör så klart stor skillnad då de bedöms påverka så stort tänker jag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3,8 fick jag men då är det inga frågor ställda kring fritidshus, båtar, skotrar, med fritidsintressen inräknat stiger nog det talet med en 50% kan jag tänka mig.

Bara till att bli vegan, sälja huset, cykla till stugan och fisket, ro över till stugan när man väl är framme i en gisten träbåt. Att ens tordas tänka aluminiumbåt med utombordare, förpassar en direkt, till den svaveldoftande världen.

När vår solen värmer är det bara ta skidorna i stället för skotern och hasa över påskmaten i en pulka, nå fläsket kommer i alla fall försvinna?

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag försökte göra den där kollen men gick bet. Kan inte svara på hur mycket jag lägger på mat och annat. Har inte detaljkoll på ekonomin på det viset. Märker när pengarna börjar ta slut. Slösar inte. Gör mitt bästa för att vara miljösnål men det är nog inte på individnivå vi löser problemen i stort. Ändå behöver vi som individer göra det vi kan. Jag flög till Paris 1975, till Kiruna 2006. Den där turen till Kiruna kändes fel för att det gick för fort att ta sig dit. Jag var inte med mentalt när jag var framme. Köpte några puppor i en butik där. Det var väl slösaktigt av mig. Det mest vidlyftiga jag gör är att lyssna på musik via rörförstärkare. Det drar lite extra ström. Jag snålar in på annat istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
On 10/31/2019 at 12:45 PM, jakobj said:

Här kan man testa sig. Vore kul att höra var en genomsnittlig edgare hamnar faktiskt. Flugfiskare är ju ofta värmare av naturen men frågan är var vi hamnar mtp vårat resande osv. 

 

https://www.wwf.se/klimat/klimatkalkylatorn/

Bluffsida. Jag gjorde ett litet test hur man uppfyller propagandakalkylatorns önskemål.

Skrev in en postadress ute i skogen.

Klicka i Inget på allt, ingen bil ingenting. Satte i buss 2km per vecka bara för att.

Jordvärme.

Liten bostad på 50kvm byggd innan 1960.

Aldrig renoverat.

Inga resor.

Nästan allt second hand.

Fyllde i att jag återvinner nästan allt.

Skrev in att jag kastar nästan ingen mat alls.

Köpt 1 hushållsaparat annars ingenting bara för att jag tyckte det lät kul.

Resultatet blev att jag lever för 2.4 jordklot.  För att jag äter lokalproducerat KÖTT hahaha vilket skit. :D

Klickade i en ny likadan att jag äter veganskt och då jävlar blev jag godkänd. Så att frakta en paprika med diselbåt från spanien och äta den här ute i skogen tillsammans med ett lass soyabönor från smutsiga Asien är det bästa för klimatet, då vet vi!

Redigerad med Myggan som flög till månen
  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, Myggan som flög till månen said:

Bluffsida. Jag gjorde ett litet test hur man uppfyller propagandakalkylatorns önskemål.

Skrev in en postadress ute i skogen.

Klicka i Inget på allt, ingen bil ingenting. Satte i buss 2km per vecka bara för att.

Jordvärme.

Liten bostad på 50kvm byggd innan 1960.

Aldrig renoverat.

Inga resor.

Nästan allt second hand.

Fyllde i att jag återvinner nästan allt.

Skrev in att jag kastar nästan ingen mat alls.

Köpt 1 hushållsaparat annars ingenting bara för att jag tyckte det lät kul.

Resultatet blev att jag lever för 2.4 jordklot.  För att jag äter lokalproducerat KÖTT hahaha vilket skit. :D

Klickade i en ny likadan att jag äter veganskt och då jävlar blev jag godkänd. Så att frakta en paprika med diselbåt från spanien och äta den här ute i skogen tillsammans med ett lass soyabönor från smutsiga Asien är det bästa för klimatet, då vet vi!

Du kan ju inte bo i skogen....de har du ingen mänsklig rättighet til...meningen är att du ska bo i stan o bli torterad o våldtagen så välfärden har något att göra..  ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Line-speed said:

Du kan ju inte bo i skogen....de har du ingen mänsklig rättighet til...meningen är att du ska bo i stan o bli torterad o våldtagen så välfärden har något att göra..  ?

Så nära alla giftiga utsläpp och djur+växtfria zoner som möjligt, där får man mest miljöpoäng enligt kalkylatorn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...