Hoppa till innehåll

Spörekommendation


puoltsa19

Recommended Posts

Nu är läget följande.

Vintern står för dörren och ett tag till Julen, då brukar jag beställa ett nytt flugspö.

I år har jag tänkt köpa en till klass 4 och då är frågan vad, det jag tittar på är

Sage LL

Winston pure

Winston "The Staff of Moses"

Utöver dessa spön vad finns för roligt, Loomis går bort p.g.a. garantier.

Scottt G 904 har jag

Orvis Helios 3D 905 har jag och en 904 känns lite overkill, eller är 4:an någonting utöver det vanliga ?

Det jag kan tänka mig är Hardy HBX, men hur är den 4:an, en fyra ska inte vara ngn toppig sak utan ett spö som lever, krasst det ska vara känsla i spöt.

Nya LOOP spöet 7X, hur är en sån 4:a

Finns det ngt annat jag ska fundera på, alla förslag är välkomna så länge det inte är LOOMIS, princip sak

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, puoltsa19 said:

Nu är läget följande.

Vintern står för dörren och ett tag till Julen, då brukar jag beställa ett nytt flugspö.

I år har jag tänkt köpa en till klass 4 och då är frågan vad, det jag tittar på är

Sage LL

Winston pure

Winston "The Staff of Moses"

Utöver dessa spön vad finns för roligt, Loomis går bort p.g.a. garantier.

Scottt G 904 har jag

Orvis Helios 3D 905 har jag och en 904 känns lite overkill, eller är 4:an någonting utöver det vanliga ?

Det jag kan tänka mig är Hardy HBX, men hur är den 4:an, en fyra ska inte vara ngn toppig sak utan ett spö som lever, krasst det ska vara känsla i spöt.

Nya LOOP spöet 7X, hur är en sån 4:a

Finns det ngt annat jag ska fundera på, alla förslag är välkomna så länge det inte är LOOMIS, princip sak

 

Det beror ju lite på hur man tänkt använda spöet och det är ju ofta hyfsat stor skillnad mellan 8, 8,5 och 9 fot och tänker mer lite eller ingen vind och torrt eller mindre nymfer.

Jag har endast vibbat på Pure i butik och det verkar riktigt fint. Jag tycker ett klass 4 oftast är skönast i 8 eller 8,5 fot och kör Zenith och B3x i 8,5 fot.Det blir inte mycket bättre kontra priset runt 3kkr för ett bättre begagnat tycker jag. Winston är både vackra och sköna att kasta, fiska och drilla fisk med.

 

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, subbuteo said:

Winston Pure, som du funderade på, hamnade i alla fall högt upp på Yellowstone anglers test av spön i klass 4:

https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2019-4-weight-shootout/

Ett Hardy Zephrus 8.6, klass 4 eller Orvis Helios 3F 8.6 klass 4 är nog det som ligger bäst till just nu.

Hardy spöet är klart billigast och enligt Yellowstoneangler det som ska vara bäst.

Orvisspöet har klart bästa garantierna men är 1800 kr dyrare, får suga lite på karamellen :)  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stickman P4 8' är ett av dom skönaste klass 4 spön jag provat, ett annat är Hardy Zephrus 8'6'', är det en torrflugepinne för korta till medium långa kast du söker så rekommenderar jag dig att prova Winston TMF.

Redigerad med Ixoye
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp ett begagnat Hardy-Spö från de senaste 25 åren, Sovereign, Ultralite, Gem, Elite, Origin, Angel, ev.Zenith, etc. Du får så otroligt mycket för dina pengar och underbara spön att fiska med! Tight lines ! // Steen. Ps På bilden finns ett Hardy Origin 8,6" #4 ( endast 2004-2005 ) rullen är en Hardy Golden Sovereign i minsta storleken 3/4/5 ( 1991-1997 )

s-holm 13-6-18 - 1.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Winston TMF kan oxå vara ett alternativ, två delat men i och med att det är fiske i stugan har det ingen betydelse för jag riggar alltid spöna i stuga och ställer dom i spöhållare under båttransporten till fisket.

 Hardy spöet är ju det som kostar minst och fått bäst omdömet men det är ju alltid skoj att köpa ngt som inte är en dussin vara, t.ex. TMF.

Fisket kring stugan min kräver sällan några längre kast, i dom flesta fall väldigt lättvadat, där av kan man satsa på ett spö med känsla.

Men man får fundera en stund sen hugga till?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On ‎11‎/‎1‎/‎2019 at 10:17 PM, Bigsalmon said:

Eller också köper du Kents Hardy. Jag har ingen erfarenhet av #4, men har femman och gillar det skarpt.

 

kan hålla med bigsalmon, väldigt trevligt spö.

har en I klass 5 som ligger där hemma som jag verkligen gillade till torrfluge fisket när jag väl använde det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, puoltsa19 said:

Winston TMF kan oxå vara ett alternativ, två delat men i och med att det är fiske i stugan har det ingen betydelse för jag riggar alltid spöna i stuga och ställer dom i spöhållare under båttransporten till fisket.

 Hardy spöet är ju det som kostar minst och fått bäst omdömet men det är ju alltid skoj att köpa ngt som inte är en dussin vara, t.ex. TMF.

Fisket kring stugan min kräver sällan några längre kast, i dom flesta fall väldigt lättvadat, där av kan man satsa på ett spö med känsla.

Men man får fundera en stund sen hugga till?

Äger ett Hardy zenith #4, 8’6” som är underbart att fiska med men som du skriver, det är en dussinvara och väldigt tråkigt att se på.

Väljer därför så gott som alltid något av mina gröna spön istället, visst jag kanske inte kastar lika långt när det blåser men dom gör mej gladare på något sätt..?

Redigerad med Mats.J
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-01 at 16:57 puoltsa19 sa:

Det jag kan tänka mig är Hardy HBX, men hur är den 4:an, en fyra ska inte vara ngn toppig sak utan ett spö som lever, krasst det ska vara känsla i spöt.

4:an HBX är ett fantastiskt spö. Det har en otrolig känsla och det är ett helt annat spö än HBX 5 som är betydligt snabbare. Hardy gör superfina 8'6'' #4-spön och det här tycker jag är den bästa de gjort. Faktum är att det är den bästa 4:an jag testat.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du ha något lite annat än det som finns i butik idag så har du en uppsjö av väl så funktionella men lite charmigare äldre spön på begagnatmarknaden. Jag har ett gammalt tredelat Sage LL 486 som får alldeles för lite tid vid vattnet, det hade varit kul om det kom till mer användning. Hojta om kan vara intressant :) 
 

Du får många fina gamla spön till priset av ett nytt premiumspö för övrigt. :) 

Redigerad med M.Thors
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, M.Thors said:

Vill du ha något lite annat än det som finns i butik idag så har du en uppsjö av väl så funktionella men lite charmigare äldre spön på begagnatmarknaden. Jag har ett gammalt tredelat Sage LL 486 som får alldeles för lite tid vid vattnet, det hade varit kul om det kom till mer användning. Hojta om kan vara intressant :) 
 

Du får många fina gamla spön till priset av ett nytt premiumspö för övrigt. :) 

Klokt. Lyssna på detta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer nog inte köpa ett begagnat spö den här gången.

De som just nu är i blickfånget finns inte till salu på begagnat marknaden bortsett från Hardy Zephrus som dyker upp i bland.

Sage nya Trout LL, Winston TMF, WINSTON BORON IIt 8’6” 4wt, Hardy Zephrus och Orvis 904F, ngt av dessa spön blir det.

Som ngn skrev, ett grönt spö är inte helt fel ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Från 3-8 men till 70% använder jag klass 4 och 5, senare på hösten 6 och 8.

Klass 3 spöt är egentligen ett spö som ytterst sällan luftas, lite i klenaste laget.

Anledningen till att jag ska köpa en till 4a är att jag ofta har två riggade spön med mig när jag har stugan som utgångspunkt, riggar spöna ställer dom i spöhållare och tar båten dit jag tänkt fiska.

Klass 4 tycker jag är perfekt för fiske efter harr i alla storlekar när vädret är någorlunda bra, blåser det lite tar jag 5or i stället.

Klass 6 och 8 använder jag under höstfisket efter storöring, ungefär så ser mitt fiske ut i grova drag.

Liten aptitretare inför nästa års fiske

1A6A9AC5-B7BF-4276-A937-6D52B175A4E8.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt o ha olika flugor på bägge spöna? Typ torrt o nymfer?

På en 4a har man ju inte så mkt nytta av att ha olika linor..

 

 

Jag själv e lite allergisk att bära med mig massa prylar...ett spö!!  ryggsäck på max 25L för att undvika få plats me onödigt bra och ha.....lätt o behaglig att bära så man inte behöver ta av den... 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flugor vått och torrt, i de flesta fallen storlek 12.

Har en våtfluga som är väldigt giftig som jag använder ganska flitigt.

Spö nummer två brukar jag rigga med en Ismopuppa och i bland hänger jag på en förtyngd nymph framför puppan, riktigt bra när det vart varmt en längre tid.

Sen givet brukar det bli fiske med enbart nymph och torrisar, men merparten av fisket sker med 5-6 flugmönster och som sagt 12or är normalstorleken på flugorna.

Till fiske är det båt som gäller under stor del av sommaren, har en egen liten Ö i nedersta källsjön (Kaalasjärvi) i Kalixälven så båttransport är ett måste för mig när jag har stugan som utgångspunkt.

Där av kan man lyxa till det lite med extra spö, kylbag med lite pilsner och korv m.m.? bara lasta båten med spön, vadare och käk.

Annars gör jag som du, så lätt packning som möjligt om man ska gå till och från fisket.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...