Jump to content
Sign in to follow this  
Barkarby

Delaminering av vadare

Recommended Posts

Har en önskan om att vara torr om spirorna när jag vadar. Använder därför vadare. Har kört Patagonia som efter tre år delaminerat så pass att de är oanvändbara. Så jag slänger ut en fråga: Vilka vadare håller bäst NÄR DET GÄLLER DELAMINERING? Är det bara så att man måste köpa Simms eller delaminerar även de? Bättre att köpa Vision och byta var tredje år kanske?

Hoppas på svar...

Skrivet i desperation 😱

Leif

Sedan 2002 har jag haft 2 par Simms G3 varare. Det tredje paret hänger i garderoben och väntar på att tas i bruk. Ett av paren har varit inne för lagning två gånger, byte av gravel guards (någon tun skit som Simms hade på någon årsmodell) och en reva i skrevet efter taggtråd.Jag fiskar 40-80dagar/år lax Öring i snårig skogsmiljöer. Slutsatser om det är prisvärt får du ta själv.

• Like 1

Jag har använt Rapala Pro vadare senaste 8åren som håller än....köpte även deras jeans midjevadare för ca 2år sedan som jag använt nästan uteslutande nu.. 

Finns flera trådar om Rapala vadare här på forumet med nöjda använder.. 

kör med simms G3 nästa år blir 4 året med dom tror jag.

är fortfarande som nya.

kört både åar och havet med dom.

sen om man vill lägga dom pengarna är ju en annan sak.

kolla jul re eller black friday, säkert någon som säljer ut den gamla modellen för en go slant.

7 hours ago, Mr_Tipper said:

kör med simms G3 nästa år blir 4 året med dom tror jag.

är fortfarande som nya.

kört både åar och havet med dom.

sen om man vill lägga dom pengarna är ju en annan sak.

kolla jul re eller black friday, säkert någon som säljer ut den gamla modellen för en go slant.

Ja, klart att det kostar lite om det ska hålla. Det får man ju räkna med, ska hålla ögonen öppna. Tack!

/L

Har du hört vad Patagonia säger om delamineringen? Det frilufts-/fiskeföretag som kanske mest av alla i hela världen profilerat sig med fokus på miljö och återvinning borde ha en produkt som håller mer än tre år. Jag tror att de är rädda om sitt anseende och hittar en lösning. Tror alltså...

Har inte haft problem med just delaminering på mina Patagonia (men ett fabrikationsfel som orsakade läckage) och deras kundservice imponerade då iaf. Lätt att få kontakt med rätt avdelning, snabb feedback och helt nya vadare direkt från Patagonia trots att jag hade köpt dem på rea från återförsäljare.

Tror alla märken har eller har haft problem med det här ibland. det är ett fel i tillverkningsprocessen och ska givetvis åtgärdas då det är ett fabrikationsfel. I alla fall om det är inom ett år eller två kan jag tycka? extremanvändare är däremot en kategori för sig och pratar vi total hållbarhet på en vadare så vet jag inte vad jag ska säga? Allt går sönder efter en tids användare.

Jag kan tycka att vadare från Vision, Orvis, Simms och Patagonia brukar vara ett bra val. de håller generellt bra.

Har även ett helt gäng från Rapala som visat sig ha en väldigt hög kvalitet över tid.

Jag hade ett par Vision som delaminerade efter 5 säsonger, började läcka in överallt och var beyond räddning. Det får väl ändå anses vara med beröm godkänt när vadare håller så länge. Har nu ett par Simms Headwater i trelagers Gore-tex som precis gjort sin sjätte säsong. De håller faktiskt fortfarande tätt även om en jag lagat yttertyget med aquaseal på tre ställen. Ingen tendens till delaminering än. En kompis har ett par midjevadare från rapala som ser ut som ett par "arbetsbyxor", och har funkat i flera år. Det finns således flera märken som gör vadare som funkar.

18 hours ago, Bigsalmon said:

Har du hört vad Patagonia säger om delamineringen? Det frilufts-/fiskeföretag som kanske mest av alla i hela världen profilerat sig med fokus på miljö och återvinning borde ha en produkt som håller mer än tre år. Jag tror att de är rädda om sitt anseende och hittar en lösning. Tror alltså...

För gamla tror jag, sen fick jag såklart paniklaga m aquaseal som jag strök tunt på insidan så det är väl lite svårt att reklamera då. Kollade lite närmre på hur länge jag haft dem, det är nog lite mer än tre år. Men iaf, man kan tycka att det är på gränsen.🙂

Edited by Barkarby

2 hours ago, Barkarby said:

För gamla tror jag, sen fick jag såklart paniklaga m aquaseal som jag strök tunt på insidan så det är väl lite svårt att reklamera då. Kollade lite närmre på hur länge jag haft dem, det är nog lite mer än tre år. Men iaf, man kan tycka att det är på gränsen.🙂

Du kan iaf inte förlora något genom att kontakta dem, och att du lagat vadarna får de ju fatta...

• Like 1

Inne på år 5 med Simms G4, inga tendenser att vika ner sig. Dyra, ja. Bra, ja. Hade 4-5 par Vision innan av deras bästa, mycket bra reklamationspolicy när de började läcka men det hjälper ibland inte på fjället när det händer.

• Like 1

23 hours ago Sverker sa:

Inne på år 5 med Simms G4, inga tendenser att vika ner sig. Dyra, ja. Bra, ja. Hade 4-5 par Vision innan av deras bästa, mycket bra reklamationspolicy när de började läcka men det hjälper ibland inte på fjället när det händer.

Hur många fiskedagar/år har du? Det är intressantare att veta än hur gamla vadarna är..😉

Jag har aldrig haft några vadare som har hållt så länge.