Jump to content
Sign in to follow this  
Lodjur

Tipsa om Switch-spö

Recommended Posts

8 hours ago JSC sa:

Håller inte med, switchspö är grymt enkelt och skönt att överhandskasta med bara ett bakkast o skjuta iväg klumpen istället för massa dubbeldrag osv. Körde själv gäddfiske ett tag o då med switchspö o själv föredrar jag alla dagar ett switchspö.

Kolla detta klipp ett exempel på hur man lätt går tillväga med överhandskast tvåhandsfattning. 

Beror väl lite på spölängd, samt vilken lina man kör på! Ett switch spö ska helst inte vara längre än 11ft om man ska kunna göra båda, det blir riktigt jobbigt i handleden efter ett tag! Jag har haft två olika switch spön från Loop. Ett Cross S1 switch 10'7 #7, samt ett Cross S1 travel switch (5-delat) 11' #6. Det förstnämnda gillade jag inte alls och kändes pinnigt, det andra var riktigt härligt och böjde sig djupt ända ner i handtaget (ångrar att jag sålde det). Var mest framgångsrik med Guideline Bullet Evolve #9 och Rio InTouch Switch Chucker på 11ft 6an. Men det är bara min erfarenheter av det hela!

20 hours ago, JSC said:

Håller inte med, switchspö är grymt enkelt och skönt att överhandskasta med bara ett bakkast o skjuta iväg klumpen istället för massa dubbeldrag osv. Körde själv gäddfiske ett tag o då med switchspö o själv föredrar jag alla dagar ett switchspö.

Kolla detta klipp ett exempel på hur man lätt går tillväga med överhandskast tvåhandsfattning. 

Tvåhands överhandskast... jag har utalat mig om enhands. Tyckte det var värdelöst och fick problem med handleden. Tvåhands överhandskast blir ju en annan sak men tycker det är klumpigt speciellt  från båt eller flytring. Att lägga upp kastet som hon gör i filmen förutsätter att man inte fiskar in klumpen vilket missar många meter. Alternativ rulla ut klumpen, byta fattning etcetera vilket blir onödigt plaskade och kan skrämma exempelvis öring i lugnt väder. Med en kort klump på enhandspö tar iallafall inte jag många luftkast och kan fiska ända in. Bättre precision också. Så enhands för mig i stilla vatten. Men detta är min åsikt och respekterar att du har en annan. :)

Edited by Lill-Niklas