Hoppa till innehåll

Tält under 2 kilo


Hi-Lo

Recommended Posts

Hej,

Någon som har ett bra och stabilt 1-2 mans tält att rekommendera?
Ska palla riktigt skitväder, norr om Kiruna, sommartid. Vikt max 2 kilo.

Har kikat på Hilleberg Akto och Enan. Men finns det billigare alternativ som håller måttet?

Då det verkar bli en bra vandring till basecamp nästa sommar får Keron 3GT stanna hemma!?


Hälsn/Hi-Lo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, MarcusWike said:

Nä, det sjunker nog ihop bra om man sitter på det:/

Tror tanken är att ligga I tält..

Jag e helt säker på att den dagen eller DAGARNA de regnar så kommer nog förstå de hela..

Hoppas de blir oväder några dagar ?

Nu vet jag ju inte vart den kommer användas....står den under köksfönstret så klarar du nog dig hyfsat bra på dina äventyr... ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Line-speed said:

Jag e helt säker på att den dagen eller DAGARNA de regnar så kommer nog förstå de hela..

Hoppas de blir oväder några dagar ?

Nu vet jag ju inte vart den kommer användas....står den under köksfönstret så klarar du nog dig hyfsat bra på dina äventyr... ?

Ooops!

Nu när du gjort regndansen för mig är det lika bra att köpa en sydväst.

Hade redan på din inrådan angående sitthöjd klippt ett fint runt hål i tälttaket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

expeed venus 2ul väger bara dryga två kilo med 20denier ytterdyk. Har själv ett venus extreme 2mans med 40denier ytterduk som väger strax över 3kilo. Mycket rymligt efter vikt, god komfort och hög säkerhet men inget för everest.

Har numera flera tält bland annat ett Hilleberg Nammatj 3gt som håller högsta kvalite men dom har inga riktigt ultralätta tält av en orsak, säkerhet.

Att tänka på är att tunna ytterdukar i ripstopnylon får ett stort häng när det regnar. Sen livslängden blir kortare och solen värmer mer på morgonen. Tältpinnar bågar och linor väger vilket finnes olika val av fabrikanten.

Redigerad med SA
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som lättviktare kör jag ett vaude power lizard sul sedan två år. Mycket nöjd med det. Väger in på precis över kilot och är ganska rymligt faktiskt.

Fixar hyfsat jävligt väder och överlevde en morgon på fjället med orkanstyrka och regn förra året. Visst slog det droppar genom tältduken och det pressade på då vinden slog mot långsidan men det höll och jag höll mig trots allt hyfsat torr.

Så som ren lättviktare så kan jag rekommendera den serien.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago, Morgan said:

Jag har ett Nallo2 i garderoben. Kommer förmodligen aldrig mer att använda det.(suck). Uppsatt fyra gånger, max 20 nätter i det. Kan det va nåt?

Nallo 2 kan inte vara fel.

Har själv ett Nammatj 2 som är snart 30 år gammalt.

Flitigt använt, solblekt men helt och tätt och nu även ny impregnerat.

Efter mycket bollande fram å tillbaka blev det Nammatj 2, som egentligen är ett EX, där man kunde köpa till en mellandel och göra om det till ett GT. En extra del och tältstång fanns som ett kit. Ser inte ut som det finns det alternativet längre.

Har aldrig ångrat köpet. År det busväder och ösregn, är det skönt med det extra utrymmet även om man tältar ensam.

Vikt sparar jag in på något annat,......eller så får man ta i lite extra.

Vikten uppges på dagens Nammatj till 3kg.........runt 2,6 när jag köpte. ....tror dom har lite grövre tältstänger nu.

Nallo2 uppges till 2,4kg. och är ju en enklare variant av Nammatj.

/M.?

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.. Har använt Nallo2 som lättålitet tält sen 1994. Inne på mitt andra, köpt 08. Det blev mycket bättre sen man kunde höja/dela fotgaveln för ventilationens skull. Den här halvtäta duken som satt längst ner på långsidorna klarar man sig utan, köp inga äldre Nallo alltså. Hör efter med Morgan härovanför om hans tält har två olika långa bågar, och höj/delbar fotände. Är det så, så är du i hamn. Om du använder det mycket, jag har sällan under 40 tältnätter om året, så räkna i servicemöjligheten i priset.   mvh  borano20     

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...