Hoppa till innehåll

Nám eller Hardy


Pruppen

Recommended Posts

Har kört med Hardy Wraith 9' #6 den här säsongen och har bara gott att säga om det. Kör normalt med #5, men gillar Wraith #6 så mycket att det fått ersätta mina femmor. Kastar långt och kontrollerat med god precision. Har kört med Rio Gold och sträckt tafsen på 27 meter, vilket resulterade i 3 kg brunöring. Fick jag önska skulle jag gärna haft en 1" butt.

Å andra sidan provkastade jag Nam #5 på mässan och det gav mersmak. Välbalanserat och responsivt. Svårt dock att lämna ett rättvist omdöme efter 20 minuter.

Båda är utan tvekan väldigt bra spön, men du måste förstås provkasta och skapa dig en egen uppfattning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago, Bigsalmon said:

Har kört med Hardy Wraith 9' #6 den här säsongen och har bara gott att säga om det. Kör normalt med #5, men gillar Wraith #6 så mycket att det fått ersätta mina femmor. Kastar långt och kontrollerat med god precision. Har kört med Rio Gold och sträckt tafsen på 27 meter, vilket resulterade i 3 kg brunöring. Fick jag önska skulle jag gärna haft en 1" butt.

Ååh! Jag håller med på alla punkter. Skaffade mitt Wraith #6 för ca ett år sedan så har kunnat använda det hela säsongen som varit och är så nöjd. Låter intressant med den linan du har då jag känt visst missnöje med min. Värt ett inköp kanske?
Det du säger om butten är precis vad jag har känt, det skulle suttit som pricken över i:t. Skaffade mig ett enhands i tyngre klass nyligen som även har fighting butt, till det lite tyngre fisket. Försökte drilla en lax på ca 6kg nu höstas på mitt Wraith och det kändes lite väl i underarm/handled :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad av ett Hardy Wraith, men är lite osäker på om jag ska satsa på en #5 eller 6, jag kommer nog att använda det mest till Regnbågsfiske med mindre streamers, men även för torrfluga då och då, så jag undrar om ni som har 6'an tycker det funkar bra även för torrflugefisket?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Ixoye said:

Jag är intresserad av ett Hardy Wraith, men är lite osäker på om jag ska satsa på en #5 eller 6, jag kommer nog att använda det mest till Regnbågsfiske med mindre streamers, men även för torrfluga då och då, så jag undrar om ni som har 6'an tycker det funkar bra även för torrflugefisket?

Jag använde det från allt från streamers på kusten till torrfluga i Lappland under året och tycker inte att det har besvikit i något läge. Har tagit regnbåge, harr, brunöring och havsöring på det.
När jag var på gång att inskaffa mitt så pratade jag lite med @Jonas som rekommenderade ett #6 (jag var också inne på ett #5 från början) då det på många sätt känns som ett #5 men har styrkan och "ryggraden" av ett #6 och det håller jag med om.
Ett väldigt bra allround spö med både precision för torrfluga, kraft för kustfiske och bra känsla i handen.

Är glad att jag valde ett #6 då regnbågen i klubbvattnet har växt till sig, blir krampaktigt i underarmen redan som det är ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Ixoye said:

Jag är intresserad av ett Hardy Wraith, men är lite osäker på om jag ska satsa på en #5 eller 6, jag kommer nog att använda det mest till Regnbågsfiske med mindre streamers, men även för torrfluga då och då, så jag undrar om ni som har 6'an tycker det funkar bra även för torrflugefisket?

Utifrån det du skriver skulle jag välja #5. Jag har använt mitt vid kusten och på Kola och inte med tunnare tafsspets än 0,25. Där kan vinden vara stark och fisken väga uppåt sex kilo, och då tycker jag det känns bra med sexan. Skulle jag fiska med tunnare tafsspetsar och småflugor skulle jag definitivt välja femman.

Sorry, nu fick du två olika rekommendationer... ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-11 at 20:35 Pruppen sa:

Är ute efter ett nytt klass 6 på 9 fot. Problemet är att få provkasta spöna, så vad är era erfarenheter av dessa.

Tycker du ska satsa på ett Loop Cross S1 istället! Finns på rea i deras outlet webbshop! Mycket bra spön! Länk:  https://se.looptackle.com/product/cross-s1-medium-fast-action-single-hand/

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du nu känner för välja mellan dessa så ska du givetvis testa bägge. Lyssna på folk som hyllar en det ena men aldrig testat det andra och vice versa är rätt intetsägande för just dej. De görs i samma fabrik. Det ena med vassare material och högre prestanda. Inte sagt att det passar dej bättre. Det måste du känna själv. Vars bor du? Kan nog fixa så du får testa innan du bestämmer dej..

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, salmonmike said:

Om du nu känner för välja mellan dessa så ska du givetvis testa bägge. Lyssna på folk som hyllar en det ena men aldrig testat det andra och vice versa är rätt intetsägande för just dej. De görs i samma fabrik. Det ena med vassare material och högre prestanda. Inte sagt att det passar dej bättre. Det måste du känna själv. Vars bor du? Kan nog fixa så du får testa innan du bestämmer dej..

 

 

Jag ska prova Zephrus och Wraith i klass 6 på söndag. Hör av mig efter det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har under åren fiskat med många spett just för kastlängden, det har jag slutat med eftersom man kastar fullt tillräckligt långt med Medium Fast. Jag har fiskat mycket med Winston senaste 15 åren. Det jag söker är ett spö som är lite "styvare" än Winston. I klass 5 har jag ett Zephrus Ultralite och en FW Zephrus på 9 fot. De komplimenterar varandra helt perfekt. I klass 6 så vill jag ha ett typ "Zephrus Ultralite", det finns inte så något annat måste det bli. Angående Wraith så är det i mitt tycke mer ett kastspö än fiskespö. Om jag var tvungen att välja mellan Wraith & Zephrus så valde jag Zephrus. Man måste prova själv för att få en egen uppfattning om spöna. Provade spöna med en TT 6:a och en Teeny GL 6:a. 

Som det är nu så är Nám & SAGE LL som det står mellan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok.

Jag har Nám i #4 och gillar det skarpt men när jag testade #5 fick jag inte riktigt samma känsla, speciellt inte när jag jämförde sida vid sida med mitt Zephrus. Mitt Zephrus kändes lättare, nättare och mer känsligt. Med det sagt överväger jag ändå att utvärdera ett Nám #5 till nästa säsong men då kanske mer som ett komplement till Zephrus snarare än som ersättare.

Nám #6 har jag bara testat i kraftig blåst med en #5 Rio Perception så där har jag inte mycket vettig input förutom att jag hela tiden tänkte att linan kändes för lätt för spöt....och mycket riktigt var det ett #6 när jag kollade på spöt. Skulle provkasta #5 men hade fått med mig fel spö ut.

Om det inte är helt tvunget att vara Nám eller Hardy skulle jag precis som Linn redan skrivit överväga Loop Cross S1 eller varför inte ett Scott G series om du gillar medium fast?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...