Jump to content
Sign in to follow this  
TobiasHaugen

Vänern - Lidköping

Recommended Posts

Är det lönt att åka ut och testa lyckan utanför Lidköping med omnejd? Tänkte främst på öring då. Givetvis flugfiske då.

Edited by TobiasHaugen

Något i mitt teflonminne säger att det ska funka och att Hindens rev och Vänersnäs funkar. Med reservation för teflonet då. ;)

• Like 1

4 hours ago, TobiasHaugen said:

Tackar! Ska undersöka det närmare!

Skitfiske!!! ;)

• Thanks 1

On 11/12/2019 at 7:33 PM, hö&gös said:

Något i mitt teflonminne säger att det ska funka och att Hindens rev och Vänersnäs funkar. Med reservation för teflonet då. ;)

Land eller båt? Traska runt vänersnäs hade ju varit trevligt. 😁

38 minutes ago, SBG said:

Land eller båt? Traska runt vänersnäs hade ju varit trevligt. 😁

Ska funka med vadning vad jag minns. Grejen är att jag är från krokarna och frugan också. Våra släkter är huvudsakligen utspridda från Mellerud till Lidköping ungefär. För några år sedan hade jag planer på detta och beforskade www. Sedan hann jag inte, men det finns rester i teflonet...norra delen på Vänersnäs skulle vara bra...tror jag...

5 hours ago, hö&gös said:

Ska funka med vadning vad jag minns. Grejen är att jag är från krokarna och frugan också. Våra släkter är huvudsakligen utspridda från Mellerud till Lidköping ungefär. För några år sedan hade jag planer på detta och beforskade www. Sedan hann jag inte, men det finns rester i teflonet...norra delen på Vänersnäs skulle vara bra...tror jag...

Samma här, born and raised i kommunen vi talar om. Nu har jag ungefär samma förutsättningar fast i norra änden på sjön. 

De norra ändarna ser åtminstone mest vadningsbara ut. Men höst eller vår, långgrunt eller sluttande botten. Att rota efter öring i Vänern känns ju som att leta efter en nål i en höstack, men man vill ju gärna tro att går att följa någorlunda samma logik som på kusten. 

5 hours ago, SBG said:

De norra ändarna ser åtminstone mest vadningsbara ut. Men höst eller vår, långgrunt eller sluttande botten. Att rota efter öring i Vänern känns ju som att leta efter en nål i en höstack, men man vill ju gärna tro att går att följa någorlunda samma logik som på kusten. 

När du har coachat mig till ett ryck på 100 ska du få en kartnål 😎

44 minutes ago, Henka said:

När du har coachat mig till ett ryck på 100 ska du få en kartnål 😎

Då får det bli en tripp till ett modell mindre rekorderligt etablissemang för inköp av vitaminer. 💉💊 Så länge formen på rycket är valfritt så behöver 100 inte vara så långt bort. 100 i styrkeryck är ju inte tungt vill jag minnas.. 🤔

Både nål och bakomliggande historia tar jag gärna någon gång! Ja, i en distant och hypotetiskt framtid. Förresten så får får vi ta en tur valfri söndag - om du har tid. Jag kan ro, så kanske ryckprocessen går fortare. 

Men ni kör OL! Den mest högtstående idrottsliga kulturyttringen known to man kind. @Henka och @SBG. Berätta mer! :)

1 hour ago, hö&gös said:

Men ni kör OL! Den mest högtstående idrottsliga kulturyttringen known to man kind. @Henka och @SBG. Berätta mer! :)

SBG har nog mer att förtälja än vad jag har. 🏋️‍♀️

Det där med OL är ett "ryck" 🤔🤣🧐 jag fått efter några års styrkelyftande.
Dags att göra nåt nytt. Dags att bli rörlig och explosiv.

Har så dålig rörlighet att jag håller på att gå sönder när jag försöker.
Är rätt säker på att jag har styrkan som behövs, men tekniken ser ut som något som mest påminner om ett frysskåp.
Men jag är dålig på att ge upp. Så det kommer att gå när jag får ordning på en (eller kanske två) axlar med väl
utvecklad impingementproblematik.

Är helt enkelt för feg för att kasta upp vikter över huvudet som jag inte vet om jag klarar att hålla kvar om axeln viker 🤓

• Like 1

13 hours ago, SBG said:

Då får det bli en tripp till ett modell mindre rekorderligt etablissemang för inköp av vitaminer. 💉💊 Så länge formen på rycket är valfritt så behöver 100 inte vara så långt bort. 100 i styrkeryck är ju inte tungt vill jag minnas.. 🤔

Både nål och bakomliggande historia tar jag gärna någon gång! Ja, i en distant och hypotetiskt framtid. Förresten så får får vi ta en tur valfri söndag - om du har tid. Jag kan ro, så kanske ryckprocessen går fortare. 

Ah, kosttillskott 😍💣💉

Söndag kanske kan vara ett alternativ, men det får beslutas på lördag med kort varsel.
Beror på vad familjen har bestämt att jag vill göra i helgen ☣️

• Thanks 1

29 minutes ago, Henka said:

SBG har nog mer att förtälja än vad jag har. 🏋️‍♀️

Det där med OL är ett "ryck" 🤔🤣🧐 jag fått efter några års styrkelyftande.
Dags att göra nåt nytt. Dags att bli rörlig och explosiv.

Har så dålig rörlighet att jag håller på att gå sönder när jag försöker.
Är rätt säker på att jag har styrkan som behövs, men tekniken ser ut som något som mest påminner om ett frysskåp.
Men jag är dålig på att ge upp. Så det kommer att gå när jag får ordning på en (eller kanske två) axlar med väl
utvecklad impingementproblematik.

Är helt enkelt för feg för att kasta upp vikter över huvudet som jag inte vet om jag klarar att hålla kvar om axeln viker 🤓

Kusligt likt min resa, men har bara "besvär" i kastaxeln. Härligt att du kör OL! 👍 Axlar... ska man vara rädd om... Jag är 55 fyllda och nu läker skador så sakta att all träning sker med inriktning att jag inte ska skada mig så jag får träna mesigt men snart igen. Kastaxeln är jag jävligt rädd om. Kör rotatorkuffar för sällan men det händer. Det finns väldigt bra instruktioner på youtube, kolla kanalen California Strength, tex clean part 1 eller snatch part 1 etc... Legendaren Glenn Pendlay är en av gubbarna bakom kanalen... Kan också rekommendera overhead squats och frontsquats förutom hängande ryck och frivändning. Lycka till med axlar och allt annat! 👍😊🎣

• Like 2

2 hours ago, hö&gös said:

Praktisk fysik i praktformat, både högst kraft och effektutveckling bland alla idrotter. Jag har pysslat med det tillräckligt för att ha lite sm-medaljer och dylikt i en låda någonstans. Tyvärr satte en ryggskada käppar i hjulet, och nu är jag mest coach åt Henka som är en lika dålig OL-elev som jag är lax-elev åt honom. Det var dessutom en livstid sedan, säkert 5 år. Axelskador besvärade mig länge, men OL rådde faktiskt bot på alltihop med lite smart vägledning.

Jag säger som jag säger till Henka - lyssna aldrig på amerikaner när det gäller styrkesport. Otroligt dålig lyftteknik och träningsmetodik existerar inte - förutom att ta fler piller. Donny Shankle är dock underhållande. 😁 Bengt-ove(?) Som äger rygg och ledkliniken är aldrig fel att besöka om man bor runt spetsen på vänern. 

1 hour ago, Henka said:

Ah, kosttillskott 😍💣💉

Söndag kanske kan vara ett alternativ, men det får beslutas på lördag med kort varsel.
Beror på vad familjen har bestämt att jag vill göra i helgen ☣️

Hör av dig när domen har fallit! Jag kommer gärna ut en sväng oavsett. Det vore kul med en grön och slemmig innan isen lägger sig, men prickiga går också bra. 

• Thanks 2

38 minutes ago, hö&gös said:

Kusligt likt min resa, men har bara "besvär" i kastaxeln. Härligt att du kör OL! 👍 Axlar... ska man vara rädd om... Jag är 55 fyllda och nu läker skador så sakta att all träning sker med inriktning att jag inte ska skada mig så jag får träna mesigt men snart igen. Kastaxeln är jag jävligt rädd om. Kör rotatorkuffar för sällan men det händer. Det finns väldigt bra instruktioner på youtube, kolla kanalen California Strength, tex clean part 1 eller snatch part 1 etc... Legendaren Glenn Pendlay är en av gubbarna bakom kanalen... Kan också rekommendera overhead squats och frontsquats förutom hängande ryck och frivändning. Lycka till med axlar och allt annat! 👍😊🎣

Tack för tipsen, de ska kollas upp, det låter som du å SBG har pratat ihop er om vissa rekommenderade övningar 😎

Overhead squats kan jag iaf göra nu, i början så böjde sig armarna i takt med att jag böjde benen 😨

• Like 1

Usch vad jag känner mig usel när jag läser här. 😫

Jag har ju lämnat styrkelyftet nu. Inte frivilligt förvisso utan pga knäskada, men det är riktigt trist. Tränar mer och hårdare än någonsin tidigare med minst 5 pass i veckan men det är ju väldigt omanlig träning jag kör. Jag klarar att köra knä och frontböj på mycket lätta vikter, vanligt marklyft går inte alls då det är rätt menlöst att göra på de vikterna. Bulgarisk/rak mark går bra. Bänk går bra. Så det är i princip ren BB numera.

Men detta OL som jag gärna hade gett mig på är nog bara att glömma.

Lycka till med det Henka! Tror det kommer gå bra. 😀

• Sad 1

2 minutes ago, jakobj said:

Usch vad jag känner mig usel när jag läser här. 😫

Men detta OL som jag gärna hade gett mig på är nog bara att glömma.

Lycka till med det Henka! Tror det kommer gå bra. 😀

Du ÄR usel, så det är en korrekt känsla 😎

OL är jättefränt och jättesvårt.
Så jag tror det krävs mer lite vilja här 🏋️‍♀️

5 minutes ago, Henka said:

Du ÄR usel, så det är en korrekt känsla 😎

OL är jättefränt och jättesvårt.
Så jag tror det krävs mer lite vilja här 🏋️‍♀️

Jo jag håller med till 100%. 😀

Nog fixar du till det där. Har varit sugen men inte vågat mig på mer än frivändningar och stöt. Ryck är ju en ren konstform. Vackert att titta på, så fulländat på nåt sätt.

Nåja, jag får glädja mig åt min bodybuildingbeachkropp iallafall. För nån sån har ju inte du din jävla tjockis!

11 minutes ago jakobj sa:

Jo jag håller med till 100%. 😀

Nog fixar du till det där. Har varit sugen men inte vågat mig på mer än frivändningar och stöt. Ryck är ju en ren konstform. Vackert att titta på, så fulländat på nåt sätt.

Nåja, jag får glädja mig åt min bodybuildingbeachkropp iallafall. För nån sån har ju inte du din jävla tjockis!

Att kunna få armarna i den positionen sittandes...ja då hade en vart gipsad för all framtid!:mellow:

• Like 1

42 minutes ago, jakobj said:

Den har du ändå ingen nytta av som 42-åring 🤓

Det är svårt att vara smal när man är så jäkla rik. 
Jag säger som Betis, gåslever bygger bättre än falukorv 🦢🐷

• Like 1

4 hours ago, SBG said:

...lite sm-medaljer och dylikt i en låda någonstans...

Vördnad och respekt! Några sketna DM-guld är allt jag har... jag tröstar mig med att jag var inte långt ifrån veteran när jag började. Vi fick inga instruktioner i min hemmaklubb, så det blev styrkeryck o styrkevändning. Sittryck och sittvändning lärde jag mig när jag hade fyllt 50.

2 hours ago, jakobj said:

Nu blev det lite ot här. Utsäkta.

Men det var @Henka som drog ner oss i diket! 😎 Jag tänker att det är svår abstinens för många av oss nu. För mig går det väl hyfsat fort mot ljusare tider, 39 dagar kvar tills Skånekusten öppnar söder om Kullens fyr. Lite måste man väl kunna förlåta? Lycka till med knät förresten!

• Like 1

1 hour ago, hö&gös said:

Vördnad och respekt! Några sketna DM-guld är allt jag har... jag tröstar mig 

Men det var @Henka som drog ner oss i diket! 😎 Jag tänker att det är svår abstinens för många av oss nu. För mig går det väl hyfsat fort mot ljusare tider, 39 dagar kvar tills Skånekusten öppnar söder om Kullens fyr. Lite måste man väl kunna förlåta? Lycka till med knät förresten!

Du har mer rätt än du anar, det var ju faktiskt jag som satte fart på det här forumet för 20 år sedan. 

Och genom åren har jag fått skulden för det mesta. Och det allra mesta jag anklagats för har jag varit helt skyldig till😁

2 hours ago, Henka said:

Du har mer rätt än du anar, det var ju faktiskt jag som satte fart på det här forumet för 20 år sedan. 

Och genom åren har jag fått skulden för det mesta. Och det allra mesta jag anklagats för har jag varit helt skyldig till😁

😂👍🏳️

• Like 1

2 hours ago, Henka said:

Även att du är gymmets discodrottning?