Hoppa till innehåll

Lappland kraftverk?


FelixJ

Recommended Posts

Vet ej om detta tagits upp tidigare, ber isf om ursäkt.

Men känner att jag verkligen vill höra tankar/åsikter om det tilltänkta Lappland kraftverk. Påminner mycket om när man tänkte vända Torneälv.

Finns en del intressant aktuell(?) info i denna annons.

Finns en del mindre aktuell läsning från fiskejournalen.

Massvis med info, dock från en delägare till projektet.

Uppenbara diskussionsämnen jag noterat än så länge:

Nationalpark/reservat?(!) 

Påverkan av ekosystemet i Pite samt lilla-luleälv?

Påverkan av ekosystemet i norskt vatten? 

Har man gjort liknande "vändningar" av vatten på annat håll i världen? 

osvosv..

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska dårskapen aldrig sluta? Muskensenter med ägaren Simon Andersen har varit inblandade i liknande galenskaper många gånger. Citerar mig själv från en 4 år gammal tråd på utsidan.se, då handlade det om att bygga ett kraftverk vid Kutjaure(!). 

"Det här är ännu ett projekt som lyckligtvis aldrig kommer bli verklighet. Muskensenter, de norska samarbetspartnerna har varit inblandade i liknande tveksamma projekt tidigare. Bland annat vattenkraft nordväst om akkajaure vilket skulle påverka fantastiska fiskevattnen. De har även haft planer på att avleda vattnet från piteälvens källflöden(även det skyddsvärd natur ur flera hänseenden) mot norska sidan. De verkar varken ha ekonomi eller verkliga förhoppningar på att genomföra sina projekt. Ska försöka fixa några länkar som referens. https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=82139

ett gäng länkar jag grävde upp då, finns säkert mer om man skulle leta idag. Särskilt den från SR sprider lite ljus över vad det här är för typer.. 

http://www.nyteknik.se/nyheter ... e3246479.ece

http://fiskejournalen.se/det-luktar-lurendrejeri/

http://mobil.nsd.se/nyheter/sa ... 4954412.aspx

http://sverigesradio.se/sida/a ... ikel=4793060

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kommer med jämna mellanrum förslag på att tömma Svenska älvar mot norska sidan.

Det finns även ett projekt som handlar om att bygga en dam mellan Sverige och Finland, Kvarkenprojektet. Kvarken projektet brukar dyka upp var 10-15 år.

Så här långt är det galna idéer som det ska mycket till om det ska förverkligas, men att överhuvudtaget tänka i såna banor borde vara förbjudet, men överallt där det finns stora pengar att tjäna, finns det alltid dom som är beredd att göra vad som helst för att få ta del av penningen.

Läste oxå på Wikipedia om Muskensenter, känns som ett lurendrejeri företag där man får folk att investera i projekt likt detta och sen när det inte blir ngt är investerarna blåst på pengarna.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satt en gång för länge sedan och pratade med en vattenfallare som berättade, och vid senare tillfälle visade planer på papper, att det finns färdiga planer för ut utbyggnad av i princip varenda vattendrag.

Rent hårresande projekt. Han visade ett där de skulle göra damm av hela nedre ransarån. Dränka grundfors, bygga jättedamm vid fatmomakke. Man får mardrömmar.

Han berättade också att överledningen av vojmån var en testballong. Utan större värde ekonomiskt men däremot ”prejudicerande” och startskott för betydligt värre och större projekt. Så var lugn för att det kommer att bli värre.. ?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Ismo said:

Vet att det pratades om för många herrans år sedan redan..att planerna/planer för utbyggnad för Kalixälv redan finns!..Om det skulle ske...å vips!! så behövs det inte som vanligt i Sverige en omfattande utredning på flera år..för att genom föra det..:rolleyes:

Kiruna kommun och Gällivare kommun har ett gemensamt bolag där fallrättigheterna för bl.a. Killingefallet ingår, inget bolag som kommunerna skryter om.

Kalixälven är i minsta detalj studerad, så där kan man i princip börja bygga i morgon. Sist Kalixälven var på tapeten skulle man göra en lindrig, miljöanpassad utbyggnad. Skulle tro om man lägger ner nån timme på Google hotar man nog kartor över utbyggnaden.

Det jag med säkerhet kommer i håg var att man skulle dämma upp Vuotnavuoma, Kaalasjärvi har jag för mig skulle höjas nån meter, man skulle var tvungen att höja malmbanan m.m. 

Kaitumälven ligger tydligen högre än Luleälven, för några år sen var det nån som kom med den ljusa idén att leda över vattnet till Luleälven.

Dårskapen har ingen gräns, men så länge staten får pengar från gruvan är dom nöjd, skulle den lägga ned, då vet ingen vad som händer

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt galet tragiskt förslag. Vad är det för fel på dem?

https://www.tu.no/artikler/gir-ikke-opp-drommen-om-samisk-kjempekraftverk/367358

Det värsta är att i ett större politiskt spel blir ju typ ingenting omöjligt... bara vetskapen om att det här förslaget existerar får en att darra. Vad kan norrmännen förhandla med om de verkligen vill ha det här?

Sitter just nu och filar på en debattartikel om storlekar på havskräfta. En enad svensk yrkesfiskekår ville ha 13 cm och sa tvärnej till alternativen då man har ett väl utvecklat hållbarhetstänkande som innefattar ett större minimimått. Lik förbannat blev det 10,5... danskarna ville ha 8,5 så det blev en kompromiss i ett EU perspektiv. 

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/overenskommelse-om-minimimatt-pa-havskrafta_H210752

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er.

I lördags var jag i Halmstad på "Tillsammans för laxen" arrangerat av Länsstyrelsen.

Professorer och andra kunniga från Norge, Finland, Danmark föreläste om bland annat kraftverk.

Om jag inte hörde helt galet så kan vi helt slippa kraftverk år 2040, i bästa fall...

Mycket vatten kommer att rinna innan dess och det är hemskt att bara snudda vid tanken på hur mycket elände som sker på 20 år...??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Laxarnas prins said:

Hej på er.

I lördags var jag i Halmstad på "Tillsammans för laxen" arrangerat av Länsstyrelsen.

Professorer och andra kunniga från Norge, Finland, Danmark föreläste om bland annat kraftverk.

Om jag inte hörde helt galet så kan vi helt slippa kraftverk år 2040, i bästa fall...

Mycket vatten kommer att rinna innan dess och det är hemskt att bara snudda vid tanken på hur mycket elände som sker på 20 år...??

Quote

Om jag inte hörde helt galet så kan vi helt slippa kraftverk år 2040, i bästa fall...

Det där låter ju helt osannolikt. På vilket sätt skulle det gå till och vad skulle komma istället? Låter som om någon rökt på.

Beträffande problemet med parasiter som nämnts tidigare är nog det knappast ett problem för vattenkraftsutbyggare. De är så små att de knappast hindrar vattenflödet. Vad de i övrigt gör är helt ointressant för den som sysslar med vattenkraft.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej xps.

Vindkraft skulle ersätta vattenkraft, lägg då till att vindkraft ska ersätta den kärnkraft som avvecklats och som i nuläget ska avvecklas på Ringhals. Det är nog tyvärr så att många är pårökta lite varstans som bestämmer om vår energipolitik....?

Det ser väl ut som att vattenkraften blir kvar tänker jag...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det under överskådlig tid räcker med den vattenkraft vi har får vi nog vara nöjda. Den kanske kommer att behövas för att reglera ojämnheter i vind- och solenergi. Satsar man lika stort i de två sista som man tidigare gjort i kärnkraft lär det nog tillkomma några watt de närmaste åren.

Intressant i alla fall att någon törs ha visionen att vattenkraft kommer att bli överflödig. Det skulle vara roligt att ta del av bakgrunden till den slutsatsen. Det var väl inte ett påstående som någon bara slängde ur sig?

Beträffande miljön i stort kan man fundera över de 'strategiska mineraler' som Sverige förfogar över och som kommer att vara efterfrågade i den stora energiomställning som vi står inför. Såvitt jag förstår har det här landet världens mest generösa mineralprospekteringslagar, något som kommer att kunna ställa till en hel del problem. Vi står nog inför konflikter mellan företag, stat, kommun och lokalbefolkning på samma sätt som när det gällt vattenkraftutbyggnader.

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bara vattenkraft och kärnkraft som erbjuder reglerkraft. Någon gång i framtiden kommer man säkert kunna lagra vind- och solenergi på ett ekonomiskt försvarbart sätt men där är vi inte nu. När man lagt ned ytterligare kärnkraft och vi fått en kall vinter som gör att man tvingas koppla bort konsumenter så kommer det resas krav på att bygga ut såväl orörda älvar som resterande småskaliga vattenkraftsresurser. Dessutom kommer nedläggningen av kärnkraft leda till att man kommer att rucka på krav om minitappning mm. till förfång för fiskebestånd.

Så mina vänner vi kommer att få kämpa länge än för våra vattendrag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Jumping Jack Flash said:

 

Så mina vänner vi kommer att få kämpa länge än för våra vattendrag!

Det tror jag också, kanske mot ännu hårdare motstånd än tidigare. Våra låga elpriser lockar investerare. Se Facebook och eventuellt Amazon. Även batteritillverkare. Trycket på våra naturresurser kommer att öka. Det är tur att vi kan fundera på nästa generations kolfiberspön så att vi inte har tid eller ork att bli oroliga :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...