Hoppa till innehåll

vilka Glasfiberspön lirar ni med?


Mr_Tipper

Recommended Posts

körde med glasfiber för några år sedan och är sugen på att bygga ett ev köpa ett till nästa års torrfluge Fiske.

 

så undrar vilka märken kör ni med?

vilka längder och klasser föredrar ni?

lag gärna upp bilder på era spön

alltid kul att se =)
 

// Skit Fiske

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt favoritspö är ett 8' kabuto #5, vilket även är det mest mångsidiga spö jag har. Men jag använder mig av ett 8'#6 cts och ett 7,6' #4 lamiglas med jämna mellanrum. Tycker att lamiglasspöt faktiskt är lite överflödigt då kubutot gör samma saker fast "bättre". Men ombyte är roligt ibland. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är min ögonsten ❤️

Ett custombyggt T.L Johnson Synergy 7'6'' #4/5 som @Christian http://finetackle.blogspot.com byggt till mig. Jag fick välja modell på handtag själv och ringlåsningen mot butten är min absoluta favorit så det var lätt. Det blev samma lösning som jag hade på mitt första Hardy Deluxe Smuggler i mitten av 90-talet. Har matchat spöt med en grönanodiserad Tyfon 4/5 rulle Anders Johansson byggt åt mig https://www.tyfon-flyreels.se Det är en mycket mjuk broms på rullen och jag älskar designen och färgkombon.

Spöt har en modern och fantastisk skön klinga som är allt annat än svampig. Det är utan tvekan en av de absolut bästa glasfiberklingorna jag testat. Lite trist att flugfiskebranschen släpper så sjukt många nya grafitspön att man nästan aldrig hinner fiska med spöt bara? 

Linan är en Cortland Classic Sylk WF5F. Frågar ni mig är det svårt att hitta en mer förlåtande och balanserande lina för ett glasfiberspö. Kombinationen är oavsett underbar. 

_56V9764.jpg

_56V9761.jpg

_56V9750.jpg

  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On ‎11‎/‎29‎/‎2019 at 3:02 PM, Jonas said:

Här är min ögonsten ❤️

Ett custombyggt T.L Johnson Synergy 7'6'' #4/5 som @Christian http://finetackle.blogspot.com byggt till mig. Jag fick välja modell på handtag själv och ringlåsningen mot butten är min absoluta favorit så det var lätt. Det blev samma lösning som jag hade på mitt första Hardy Deluxe Smuggler i mitten av 90-talet. Har matchat spöt med en grönanodiserad Tyfon 4/5 rulle Anders Johansson byggt åt mig https://www.tyfon-flyreels.se Det är en mycket mjuk broms på rullen och jag älskar designen och färgkombon.

Spöt har en modern och fantastisk skön klinga som är allt annat än svampig. Det är utan tvekan en av de absolut bästa glasfiberklingorna jag testat. Lite trist att flugfiskebranschen släpper så sjukt många nya grafitspön att man nästan aldrig hinner fiska med spöt bara? 

Linan är en Cortland Classic Sylk WF5F. Frågar ni mig är det svårt att hitta en mer förlåtande och balanserande lina för ett glasfiberspö. Kombinationen är oavsett underbar. 

_56V9764.jpg

_56V9761.jpg

_56V9750.jpg

vacker combo med den rullen måste jag säga

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
1 hour ago, jani said:

Häftigt! Berätta gärna lite mer om vilket fiske du använder spöt till och hur klingan presterar i jämförelse med liknande kolklingor!

Jag använder versitip short #8 klumpar med Hardy 12ft tipar . Och använder Spöt till fiske för öring . Klingan pressenterar jätte bra och ett jätte trevligt spö att drilla öring på .  Du kan inte få så roligare fiske efter öring .  Har då testat Echo glass switch 11fot och vision salmon glass.  Och måste säga att ppcustom 12ft s-glass  är mycket trevligare och skönare att gå med.  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
On 11/27/2019 at 10:37 PM, Mr_Tipper said:

körde med glasfiber för några år sedan och är sugen på att bygga ett ev köpa ett till nästa års torrfluge Fiske.

 

så undrar vilka märken kör ni med?

vilka längder och klasser föredrar ni?

lag gärna upp bilder på era spön

alltid kul att se ?
 

// Skit Fiske

Mitt första var ett Sage S glas 7.6 lina 4, tvådelad. Finns kvar men används för sällan. De som används oftare är Epic 580 och Epic 686 första gen. Fantastiska spön. 580 med dt5 och 686 med SA expert distance wf 6 är nästan en religiös upplevelse? 

Köpte nyss ett till Sage (klinga) 7,9 fot lina 6 tredelad som kommer bli intressant. Gammal goding från 80 talet?

EEF9C429-F67C-4D93-9799-EA5E8B706AFB.jpeg

8C037EE1-110D-4388-AE33-A0B21E41CC23.jpeg

431199D8-B71A-4438-8ABB-3D750D9C9C8E.jpeg

Redigerad med Kristian L
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 11/29/2019 at 7:37 PM, Isoperla said:

Har inga bilder, men gillar mitt Steffen # 5/6 8' och även mitt Epic fastglass 2 5/6 8' 6'' . Har även ett CTS  #3 som jag tyvärr inte ens haft tillfälle att prova.

Epic spöt är det inte en 686? Har ett i 1 gen och kastar grymt bra med rättklassad 6 tex mastery expert distance ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Jag har totalt fastnat i glasträsket 🥴 är sjukt imponerad över hur bra dessa kastar och är en ren fröjd att köra fisk på, dom är extremt potenta även när det kommer till att hantera stor fisk👌👌

Spöna jag i nuläget har är!!

Haldin 8 fot #6

Haldin 7 fot #5

Vstick superglass 8 fot # 5

Och har även ett Vstick superglass 8,3 fot # 6 på gång❤️❤️

Just  Vstick #5 har verkligen fastnat i själen på mig så oerhört potent till o med kastat musimitationer med det och fått öring på detta bla❤️❤️

2252EA6B-4FA0-474C-897A-737E09205201.jpeg

9CE3C4B6-784F-48D0-9C45-ED1E4B946554.jpeg

919EC13F-7D4A-40F8-BE07-2CB5CD240BC1.jpeg

66C15490-7010-4F6B-AC76-C9FEDF76C6EC.png

4610FDEE-ED3B-48A0-AACD-5508C9D43389.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...