Jump to content

Yellowstone Anglers shootout #5 2020

Sahlberg

Recommended Posts

22 hours ago, sloopy said:

Man ska ta de här jänkartesten med en stor nypa salt. Det här att Loomis vinner testen och de andra topplacering vanligtvis går till US tillverkade spön varje år.... Säger en del om de flesta amerikanska flugfiskares preferenser och den där ingrodda patriotismen. Jag avslutade precis en 37 dagars resa på NZ och mötte US fiskare och jag pratade även med några NZ guider. En guide sammanfattade den amerikanska fiskaren väl: "Big mouth, poorly skills". 

I vilket fall så tycker jag att en svenskt spötest är en bra idé. Och jag tycker även det borde vara ett blindtest, det ger det mest objektiva resultatet. Och jag tycker att naturligtvis ska pris, garantier osv ska vara med. Vad får vi egentligen för runt 1000 dollar som många spön kostar idag? Du får betala ett kraftigt saltat överpris om du frågar mig men det är naturligtvis upp till var och en vad som är skäligt när du lättar på plånboken. Väntar med spänning vad utfallet kommer bli!!!!

Även jag väntar verkligen med spänning.. Skynda skynda!! 

Allt kan hända....linor kan tydligen ormasig o då kan säkert spö korvasig. 

galna idéer formas till övertygelser genom inbördes ryggdunkning.

• Like 1

On 12/6/2019 at 3:52 AM, sloopy said:

Man ska ta de här jänkartesten med en stor nypa salt. Det här att Loomis vinner testen och de andra topplacering vanligtvis går till US tillverkade spön varje år.... Säger en del om de flesta amerikanska flugfiskares preferenser och den där ingrodda patriotismen. Jag avslutade precis en 37 dagars resa på NZ och mötte US fiskare och jag pratade även med några NZ guider. En guide sammanfattade den amerikanska fiskaren väl: "Big mouth, poorly skills". 

I vilket fall så tycker jag att en svenskt spötest är en bra idé. Och jag tycker även det borde vara ett blindtest, det ger det mest objektiva resultatet. Och jag tycker att naturligtvis ska pris, garantier osv ska vara med. Vad får vi egentligen för runt 1000 dollar som många spön kostar idag? Du får betala ett kraftigt saltat överpris om du frågar mig men det är naturligtvis upp till var och en vad som är skäligt när du lättar på plånboken. Väntar med spänning vad utfallet kommer bli!!!!

När det gäller amerikanska flugfiskare så finns det många som är oerhört skickliga, förmodligen bland de bästa överhuvudtaget. Men genomsnittsflugfiskaren däröver är inte speciellt duktig och de som har störst käft brukar inte heller vara speciellt duktiga. De som gör spötesterna brukar däremot höra till de skickliga. När det gäller patriotism så ska det ju inte få ha något inflytande i testerna, men jag själv köper t.ex. hellre en rulle från Danielsson än en asientillverkad. Sedan så hamnade ju många spön som inte var amerikansktillverkade långt uppe i listan, även om själva märket är amerikanskt.

• Like 2

12 hours ago, Troutman said:

Norrby har nåt för alla; trevligt fiske, gräsmatta i bakkastet för kastfantomerna och vill man prompt lyfta sten och trassla omkring i vidje så vill jag minnas att sista sträckan bjuder på det också.

Inte mig.

Inte för att jag har något emot Norrbyströmmen, eller de som ligger bakom det.

Utan för att hela konceptet är så jävla rubbat.
Istället för att vårda våra vatten och försöka ta hand om det vi har och göra något bra av det så är det folk som gladeligen betalar rätt stora pengar för att fiska ett låtsasfiske i ett låtsasvatten.
I takt med att såna här fisken breder ut sig blir viljan att vårda det som verkligen behöver vårdas allt mindre, och på nåt vis så sätts det en standard i att det ska vara stor fisk - iaf betydligt större, och i tätare bestånd, än vad de flesta mindre vatten klarar av att bära.

Det är ju högförräderi, minst, att fiska i såna där vatten!???

• Like 1

9 hours ago, Isoperla said:

När det gäller amerikanska flugfiskare så finns det många som är oerhört skickliga, förmodligen bland de bästa överhuvudtaget. Men genomsnittsflugfiskaren däröver är inte speciellt duktig och de som har störst käft brukar inte heller vara speciellt duktiga. De som gör spötesterna brukar däremot höra till de skickliga. När det gäller patriotism så ska det ju inte få ha något inflytande i testerna, men jag själv köper t.ex. hellre en rulle från Danielsson än en asientillverkad. Sedan så hamnade ju många spön som inte var amerikansktillverkade långt uppe i listan, även om själva märket är amerikanskt.

Visst, när det gäller toppen av ligan så är US alltid där, vad det än nästan gäller. Men av det jag sett från nätet tidigare av YS tester så har inte kastarna där varit särskilt imponerande. Och som vanligt i US så är flera av dem involverade i branschen och företagen vars produkter de ska utvärdera. Så bedöm själv hur objektivt det blir. Det ska dock erkännas att de senaste testen med klass 4 spön är bättre och de har med mer omfattande info, nästan lite för mycket innehåll då det tar form av typ en roman. Fast ex de statiska böjningskurvorna är bra, särskilt för mig som bygger spön men suger gör att de flesta företagen slutat med servicen att kunna köpa klingor. 

I vilket fall, jag tror vi kan göra ett kvalitativt och rättvisande spötest här. Ett som en vanlig flugfiskare kan uppskatta och få glädje av. 

Edited by sloopy
  • Like 1

Jag tycker att Yellowstoneanglers tester testerna är ungefär så bra som man kan begära faktiskt. Det finns en massa objektiv information om spöna - vikt, böjningskurvor och dylikt. Och sedan så drar dom sig inte för att såga premiumspön inklusive spön som dom själva säljer - Scott har vunnit och sågats, Sage har vunnit och sågats, Loop har hyllats och sågats , T&T har hyllats och sågats, och så vidare. Jag tror faktiskt att dom ger sin ärliga mening om spöna i testen. Och för ett tag vann Hardy en hel räcka av deras tester - och dom är gjorda i Korea. SÅ det stämmer inte att dom alltid premierar amerikanska spön. Sedan är dom ju också tydliga med deras egna preferanser vad gäller spöaktion och så - dom är tydiga med att dom gillar spön med mjuka toppar och mycket krut i butten. Och då får man ju naturligtvis läsa testerna med detta i bakhuvudet. Gillar man själv spön med djupare aktion så kan man ju så klart räkna ut själv att ens egna favoriter inte kommer att vara dom samma som Georges...

• Like 5

11 hours ago, Henka said:

Inte mig.

Inte för att jag har något emot Norrbyströmmen, eller de som ligger bakom det.

Utan för att hela konceptet är så jävla rubbat.
Istället för att vårda våra vatten och försöka ta hand om det vi har och göra något bra av det så är det folk som gladeligen betalar rätt stora pengar för att fiska ett låtsasfiske i ett låtsasvatten.
I takt med att såna här fisken breder ut sig blir viljan att vårda det som verkligen behöver vårdas allt mindre, och på nåt vis så sätts det en standard i att det ska vara stor fisk - iaf betydligt större, och i tätare bestånd, än vad de flesta mindre vatten klarar av att bära.

Det är ju högförräderi, minst, att fiska i såna där vatten!???

Du kanske har rätt, jag vet inte hur folk tänker, kanske är folk så pass puckade.

Jag tror dock att relationen mellan PT-fiske och folk som skiter i naturvård är betydligt större vid alla nedskräpade, billiga och mediokra PT-vatten ute i landet. 

Har bara varit i Norrby ett fåtal gånger, men det ett av mycket få PT-vatten i Sverige som jag verkligen har uppskattat. 

Jag väljer att se det som att åka till ett vattenland med ungarna, de har jättekul när de är där men det förminskar inte naturupplevelsen av att bada från klippor i havet eller i badviken i sjön. 

7 hours ago, ThomasG said:

Jag tycker att Yellowstoneanglers tester testerna är ungefär så bra som man kan begära faktiskt. Det finns en massa objektiv information om spöna - vikt, böjningskurvor och dylikt. Och sedan så drar dom sig inte för att såga premiumspön inklusive spön som dom själva säljer - Scott har vunnit och sågats, Sage har vunnit och sågats, Loop har hyllats och sågats , T&T har hyllats och sågats, och så vidare. Jag tror faktiskt att dom ger sin ärliga mening om spöna i testen. Och för ett tag vann Hardy en hel räcka av deras tester - och dom är gjorda i Korea. SÅ det stämmer inte att dom alltid premierar amerikanska spön. 

Ja, alla blir saliga i sin tro. Och tycka att testerna är så bra de kan bli. Men att ex Hardy vunnit en räcka med tester är väl inte sant?  Vad jag har kunnat se så har de vunnit två tester med många år emellan. Och jag kan ha fel men Sage har aldrig vunnit något av YS tester?

Sen vem som hyllats och sågats kan ju vara spännande men ändrar ju inte utslaget i testen.

Men som sagt testerna har blivit bättre de sista åren och det är ju positivt.

1 hour ago, sloopy said:

Ja, alla blir saliga i sin tro. Och tycka att testerna är så bra de kan bli. Men att ex Hardy vunnit en räcka med tester är väl inte sant?  Vad jag har kunnat se så har de vunnit två tester med många år emellan. Och jag kan ha fel men Sage har aldrig vunnit något av YS tester?

Sen vem som hyllats och sågats kan ju vara spännande men ändrar ju inte utslaget i testen.

Men som sagt testerna har blivit bättre de sista åren och det är ju positivt.

Det var väl Zentih spöt som vann flera tester om jag inte minns fel. Sedan vann Sages Z-axis också. Poängen med detta - att olika premiummärken både har hyllats och sågats samt att dom ofta sågar spön och märken som dom själva säljer - är ju så klart att visa på att en del av den kritik som riktats mot testerna inte stämmer. Då syftar jag såklart på den kritik som säger att dom (1) bara hyllar amerikanska spön och att dom (2) inte sågar sina "egna" produkter. Denna kritik är helt enkelt inte sann. 

Vad tycker du själv skulle göra testerna bättre förresten? Det skulle vara intressant att höra.

/Thomas

Edited by ThomasG

Sloopy,

En sak håller jag verkligen med dig om och det är att blindtest vore det bästa. Det är svårt att genomföra i praktiken dock. Jag skulle känna igen en hel räcka olika spön även om dekalerna vore dolda - på färg, lindningar, handtag och så vidare. Och det är jag nog inte ensam om.

Sedan är det också synd att de inte testar olika varianter av roll- , spey- och underhandskast. Det är också något jag saknar faktiskt.

Men i övrigt tycker jag det är bra tester. Jag har i alla fall aldrig sett några som varit bättre.

4 minutes ago, ThomasG said:

Sloopy,

En sak håller jag verkligen med dig om och det är att blindtest vore det bästa. Det är svårt att genomföra i praktiken dock. Jag skulle känna igen en hel räcka olika spön även om dekalerna vore dolda - på färg, lindningar, handtag och så vidare. Och det är jag nog inte ensam om.

Sedan är det också synd att de inte testar olika varianter av roll- , spey- och underhandskast. Det är också något jag saknar faktiskt.

Men i övrigt tycker jag det är bra tester. Jag har i alla fall aldrig sett några som varit bättre.

Tomas! Svarar här istället för förra inlägget. Du kom med många bra förslag i det här inlägget och som tidigare nämnts. Och det med blindtest kan ju inte bli helt rättvist så länge man ändå känner igen produkten. Men det skulle vara mycket spännande att få se resultatet om alla spön i ett test hade samma utförande och det var "fabriksspön" och även handbyggda. Tror man skulle bli överraskad av resultatet. Men det är naturligt mycket svårt att få genomfört och inte så populärt hos de stora drakarna. 

Och du har rätt om att testa andra kasttekniker som underhandsstilar. Det är många fiskare som använder det i sina hemmavatten. Alla flänger ju inte runt på kusten och siktar till andra sidan. Och jag håller med att det finns inte mycket andra tester att jämföra med iaf inte som återkommer regelbundet. Men därför skulle det vara spännande med ett annat bidrag från Svedala och Edgen.

• Like 1

11 hours ago, Troutman said:

Du kanske har rätt, jag vet inte hur folk tänker, kanske är folk så pass puckade.

Jag tror dock att relationen mellan PT-fiske och folk som skiter i naturvård är betydligt större vid alla nedskräpade, billiga och mediokra PT-vatten ute i landet. 

Har bara varit i Norrby ett fåtal gånger, men det ett av mycket få PT-vatten i Sverige som jag verkligen har uppskattat. 

Jag väljer att se det som att åka till ett vattenland med ungarna, de har jättekul när de är där men det förminskar inte naturupplevelsen av att bada från klippor i havet eller i badviken i sjön. 

1. Det vet ju inte jag heller, men det är rätt tätt mellan indikationerna på att fallet är så ;)

2. Jo, visst är det säkert så, det är ju bara en lite mer lågbudgetsida av samma mynt dock... Och de som har/tar sig råd brukar vara bättre på att dölja sitt svineri ?

3. PT har sin plats och jag fiskar också en del PT - och tycker att det är kul, under rätt förutsättningar.
Det rubbade är ju att mitt huvudsakliga fiske är baserat på isatt fisk ?

Men det hela förutsätter också att man verkligen klarar av att leva upp till att faktiskt inte förvänta sig liknande resultat i naturliga vatten.

Det är helt uppenbart att det är besvärligt att tycka att PT är en pest som länge härjat i vårt land som substitut för något som vi sedan länge borde haft vett att vårda bättre.
Samtidigt som det kan vara riktigt trevligt ?
Men främst är nog detta i brist på annat...

Det här med flugspön är ju väldigt personligt, men vet man vad man föredrar för spöaktion så är det enkelt att plocka ut vilka spön man troligen kommer gilla i dessa tester, jag kan inte se hur ett spötest i Sverige skulle ge mig någon annan uppfattning än vad Yellowstones tester gör.

• Like 2

På 2019-12-06 at 09:19 Bäckis77 sa:

Helt klart blindtest och rangordna spöna helt utan att väga in pris etc. Sen givetvis skriva ut priser, garantier å övrigt. Då blir ju testet unikt! Har i alla fall inte jag sett förut. 

Att lyckas med ett ett blindtest på spönördar är inte helt enkelt. Visst kan man tejpa över loggor men är man tillräckligt intresserad så har man ofta ganska bra koll på hur det mesta som släpps ser ut. 

Jag har helt enkelt svårt att se att det ska tillföra något att lägga tid på att försöka få till en blindtest när det är troligt att testarna redan kan identifiera de flesta spöna oavsett vad vi hittar på...

-

@mats12 - noterat

• Like 1

1 hour ago, Ixoye said:

Det här med flugspön är ju väldigt personligt, men vet man vad man föredrar för spöaktion så är det enkelt att plocka ut vilka spön man troligen kommer gilla i dessa tester, jag kan inte se hur ett spötest i Sverige skulle ge mig någon annan uppfattning än vad Yellowstones tester gör.

Poängen vore väl att få med spön som inte testas av Yellowstone!?

3 minutes ago Martinrutger sa:

Poängen vore väl att få med spön som inte testas av Yellowstone!?

Den svenska och amerikanska markanden skiljer sig utbudsmässigt så det är en klar poäng tycker jag. Många av spöna i Yellowstonetesten går ju inte att få tag på här, i alla fall inte i svensk butik. Sen vore det givetvis kul att ha med vinnaren i Yellowstonetesten. Alltid intressant att se om vi drar samma slutsats eller om det kanske visar sig att vi värdesätter andra spökvaliteter mer här?

3 hours ago, Jonas said:

Alltid intressant att se om vi drar samma slutsats eller om det kanske visar sig att vi värdesätter andra spökvaliteter mer här?

Håller med. Framför allt med tanke på att svenska spöfabrikanter som Loop och Guideline ofta argumenterar för att djupare aktioner med styvare toppar (relativt såklart) är att föredra. Själv tror jag att dessa skillnader i "aktions-filosofi" har att göra med att vi värderar spöts egenskaper vid underhandskast/speykast högre än vad de gör "over there".

1 hour ago, ThomasG said:

Håller med. Framför allt med tanke på att svenska spöfabrikanter som Loop och Guideline ofta argumenterar för att djupare aktioner med styvare toppar (relativt såklart) är att föredra. Själv tror jag att dessa skillnader i "aktions-filosofi" har att göra med att vi värderar spöts egenskaper vid underhandskast/speykast högre än vad de gör "over there".

Håller med helt klart! Det bästa spöt borde vara det som klarar av att utföra de flesta fisketeknikerna på ett effektivt sätt. Det är det ultimata spöt att ta med sig för öring fiske var du än befinner dig i världen. Sen går det narurligtvis inte att få allt i ett spö men mycket. Efter 36 dagar i NZ och bärande på spön så skulle jag ha uppskattat ett test innan, det är ett som är säkert!

Edited by sloopy

Jättemånga intressanta infallsvinklar i tråden. Min grundläggande fördom om YA’s 5-wt shoot-out, kontra mitt eget fiske, är att man på default premierar egenskaper och spön som kommer till sin rätt vid fiskemetoder som har stor popularitet området;

bl a långa kast, tandem-riggar, driftboating, breda floder, exponerat fiske med vind etc

Vad utmärker det svenska klass 5 fisket?

Det viktigaste med ett bra test av spön, eller vad det nu kan gälla, kanske inte är att utse en vinnare. Jag är nog mer intresserad av respektive spös styrkor och svagheter. Om alla kriterier ska bedömas för att hitta en vinnare, så blir ju det bästa spöt alltid det som är bäst allround.

Vi flugfiskare tenderar att leta efter det som fungerar bäst för specifika fisken. Det gäller ju inte bara spön... vilken lina är den bästa!? Yellowstones test av femmor är ju uppdelad i Presentation rods och Power rods, det gör det hela lite intressantare!

• Like 5

43 minutes ago, Troutman said:

Vad utmärker det svenska klass 5 fisket?

I min bok är det klassen som ska funka till det mesta. Från myggpuppor upp till en WB på sexans krok. Små till stora vatten.

Med det sagt tycker jag femman är ganska perfekt till mycket av mitt fiske. Sjöfiske (Sage SP 590-2) och västkusten (Sage Xi3 589-4) när man inte behöver kasta förtyngda/otympliga flugor klarar jag mig långt med. 

Nog för att det ibland skulle vara ännu mer stealth att smyga ut en torris med en treans lina eller att en pattegris studsar lite mindre i kasten med sjuans. Men vill man klara sig bra med en utrustning vid vattnet får det gärna stå #5 på den för min del. :) 

• 5 weeks later...

Tjena!

Jag har besökt butiken flera gånger och kastat med George på gräsmattan. Det var då hans favoritspön var Hardy, dom vann testen några år i rad. Jag upplevde han som ärlig och en duktig kastare. George har fiskat väldigt mycket. Dessutom olika fisken. Min enda invändning på testet är varför dom använder en tung gpx-lina.