Jump to content
Sahlberg

Yellowstone Anglers shootout #5 2020

Recommended Posts

1 hour ago, ThomasG said:

Håller med. Framför allt med tanke på att svenska spöfabrikanter som Loop och Guideline ofta argumenterar för att djupare aktioner med styvare toppar (relativt såklart) är att föredra. Själv tror jag att dessa skillnader i "aktions-filosofi" har att göra med att vi värderar spöts egenskaper vid underhandskast/speykast högre än vad de gör "over there".

Håller med helt klart! Det bästa spöt borde vara det som klarar av att utföra de flesta fisketeknikerna på ett effektivt sätt. Det är det ultimata spöt att ta med sig för öring fiske var du än befinner dig i världen. Sen går det narurligtvis inte att få allt i ett spö men mycket. Efter 36 dagar i NZ och bärande på spön så skulle jag ha uppskattat ett test innan, det är ett som är säkert!

Edited by sloopy

Jättemånga intressanta infallsvinklar i tråden. Min grundläggande fördom om YA’s 5-wt shoot-out, kontra mitt eget fiske, är att man på default premierar egenskaper och spön som kommer till sin rätt vid fiskemetoder som har stor popularitet området;

bl a långa kast, tandem-riggar, driftboating, breda floder, exponerat fiske med vind etc

Vad utmärker det svenska klass 5 fisket?

Det viktigaste med ett bra test av spön, eller vad det nu kan gälla, kanske inte är att utse en vinnare. Jag är nog mer intresserad av respektive spös styrkor och svagheter. Om alla kriterier ska bedömas för att hitta en vinnare, så blir ju det bästa spöt alltid det som är bäst allround.

Vi flugfiskare tenderar att leta efter det som fungerar bäst för specifika fisken. Det gäller ju inte bara spön... vilken lina är den bästa!? Yellowstones test av femmor är ju uppdelad i Presentation rods och Power rods, det gör det hela lite intressantare!

• Like 3

43 minutes ago, Troutman said:

Vad utmärker det svenska klass 5 fisket?

I min bok är det klassen som ska funka till det mesta. Från myggpuppor upp till en WB på sexans krok. Små till stora vatten.

Med det sagt tycker jag femman är ganska perfekt till mycket av mitt fiske. Sjöfiske (Sage SP 590-2) och västkusten (Sage Xi3 589-4) när man inte behöver kasta förtyngda/otympliga flugor klarar jag mig långt med. 

Nog för att det ibland skulle vara ännu mer stealth att smyga ut en torris med en treans lina eller att en pattegris studsar lite mindre i kasten med sjuans. Men vill man klara sig bra med en utrustning vid vattnet får det gärna stå #5 på den för min del. :)