Hoppa till innehåll

Vision XO vs Hardy Zephrus


qslig

Recommended Posts

5 minutes ago qslig sa:

Tänkte köpa något av nedanstående och har inte möjlighet att testa innan. Någon som vet hur de står sig mot varandra?

-Vision XO 9' #5  

-XO 5/6 rulle

Alternativt:

-Hardy Zephrus FWS 9' #5 (eventuellt #6)

-Hardy Ultralite 4000 FWDD rulle

 

Båda är jättefina. Men jag har faktiskt både en XO 9' #5 och en Zephrus Ultralite 9' #5 just nu så jag kan göra en sidebyside med dem imorgon. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago MIKAC sa:

Ultralite är fina men varför så tunt handtag, får inte ihop det?

Är det en grej för känslan eller tänker jag fel här?

Det ger en lättare känsla. På spön upp till #5 föredrar jag oftast tunna handtag.

kom på att jag har polarns vanliga Zephrus 9’ #5 FWS hemma också. Lånar det lite imorgon så kan jag jämföra alla tre.

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta dröjsmålet. Det har varit bedrövligt väder här ute på ön sista dagarna men idag skiner solen igen. Ska rasta spöna om en stund. Återkommer med kommentar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog med mig spöna ut och kastade en stund med en Highwater WF5F. Jag kasta ledigt ut linan med alla tre men det var stor skillnad i hur man upplevde kontrollen med spöna. Båda Zephrus var som sagt jämförbara men XO spelar enligt min mening i en högre division än de båda Hardyspöna. 

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, Jonas_P said:

Att tala i termer om att ett spö är "bättre" för att man personligen trivs bättre med det känns lite skevt. 

Jag antar att Jonas menade att XO spöt var det bästa allround spöt av dom tre.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Ixoye sa:

Jag antar att Jonas menade att XO spöt var det bästa allround spöt av dom tre.

Absolut, XO är enligt mitt tycke det bästa allroundspöt av de tre. Och det är som alltid svårt att vara kortfattad när det gäller spön. XO har en lite spänstigare klinga som ger ett bredare register och precis som du säger så har XO kvaliteter som gör det till ett trevligare spö när det man sätter på större flugor, det blåser mer eller när man vill komma lite längre med bibehållen kontroll. Även vid kortare distans är det lättare att kasta med högre precision. Det är lite mer pekpinne över XO om man säger så. Söker man en softare känsla är Zephrus kanske mer rätt men jag tycker fortfarande att XO är ett utmärkt allroundspö som passar bra för både torrisar och streamers i både strömvatten och sjö. Jag har ju haft de här spöna i flera år nu och det var kul att göra den här jämförelsen. Det var en större skillnad mellan spöna än vad jag trodde innan jag gjorde min side by side. Sen ligger XO prismässigt i samma klass som Hardy Wraith om man följer listan så rent rättvisemässigt hade det nog varit en bättre jämförelse?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-11 at 18:34 MIKAC sa:

Jag skall försöka testa detta XO 905M, det kan nog vara ett ännu godare spö

Återkom gärna med en kommentar på den.

Däremot stod jag och testa nya XO graphene i klass 6 för någon månad sen. Den var fin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 12/11/2019 at 10:22 AM, Jonas said:

Sen ligger XO prismässigt i samma klass som Hardy Wraith om man följer listan så rent rättvisemässigt hade det nog varit en bättre jämförelse?

Har inte du provat ett Wraith 905? Hur tycker du det är i jämförelse med XO, är dom likvärdiga i aktionen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Ixoye sa:

Har inte du provat ett Wraith 905? Hur tycker du det är i jämförelse med XO, är dom likvärdiga i aktionen?

Nej tyvärr inte. Hade varit kul att göra den jämförelsen. Känner tyvärr ingen som har femman men sexan känner jag många som har inkl mig själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
On 12/10/2019 at 1:59 PM, Jonas said:

Tog med mig spöna ut och kastade en stund med en Highwater WF5F. Jag kasta ledigt ut linan med alla tre men det var stor skillnad i hur man upplevde kontrollen med spöna. Båda Zephrus var som sagt jämförbara men XO spelar enligt min mening i en högre division än de båda Hardyspöna. 

Hej Jonas,

Väldigt bra recension

Med dina erfarenheter av Harr/Öringfiske skulle ett XO 9,3 eller 9,6' #5 vara lämpligt för vadning i strömmande Harrfiskevatten ?Eller är ett  av dom längre Zephrus UL ett bra val.

Vad skulle du råda ?

Mvh Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
På 2019-12-22 at 18:17 Ravinge sa:

Hej Jonas,

Väldigt bra recension

Med dina erfarenheter av Harr/Öringfiske skulle ett XO 9,3 eller 9,6' #5 vara lämpligt för vadning i strömmande Harrfiskevatten ?Eller är ett  av dom längre Zephrus UL ett bra val.

Vad skulle du råda ?

Mvh Henrik

Tack.

Jag har tyvärr inte testat de längre spöna i serierna och föredrar generellt spön som är 9' eller kortare i #5. De längre enhandspöna i #5 är ofta riktade mot nymphfiske men det kanske är det som är ditt val av teknik? Det är svårt att säga att ett spö är bättre än ett annat utan att prova men eftersom det var mer stuns i XO klingan i 9' skulle jag tippa att jag skulle välja ett XO även i den längre modellen. Min erfarenhet är att det är en fördel med en snabbare topp med bra krokningsförmåga om man nymphfiskar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
























×
×
  • Skapa ny...