Hoppa till innehåll

Harr och siik i arktisk miljö?


Line-speed

Recommended Posts

En undran om harr och siik om dom måste ha eller trivs i varmare klimat? 

Jag bor i området ovanför nordkapp i Nordnorge o här finns ingen harr eller siik .. 

Man måste ta sig ner 30 mil till Karasjok innan de börjar dyka upp vitfisk typ harr och siik .. 

De enda som finns är båda röda o havsröding, fjällöring, havsöring o lax ..   

Helt nöjd med med fiskarterna här men saknar gravad siik ibland på smörgåsen .. 

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago, Line-speed said:

En undran om harr och siik om dom måste ha eller trivs i varmare klimat? 

Jag bor i området ovanför nordkapp i Nordnorge o här finns ingen harr eller siik .. 

Man måste ta sig ner 30 mil till Karasjok innan de börjar dyka upp vitfisk typ harr och siik .. 

De enda som finns är båda röda o havsröding, fjällöring, havsöring o lax ..   

Helt nöjd med med fiskarterna här men saknar gravad siik ibland på smörgåsen .. 

I Alperna talar man om t.ex. "Äschenregion" och "Forellenregion", även om öringen också finns i harregionen så finns det inga harrar i öringregionen på högre höjd där det är kallare. Man ser samma förhållande på flera platser i svenska fjällen också, t.ex. i Piteälven där harren inte går längst upp, men där man finner öring och röding. Med klimatförändringarna har det dock på sina håll tyvärr ändrat sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago, Isoperla said:

I Alperna talar man om t.ex. "Äschenregion" och "Forellenregion", även om öringen också finns i harregionen så finns det inga harrar i öringregionen på högre höjd där det är kallare. Man ser samma förhållande på flera platser i svenska fjällen också, t.ex. i Piteälven där harren inte går längst upp, men där man finner öring och röding. Med klimatförändringarna har det dock på sina håll tyvärr ändrat sig.

Jo så är de nog helt klart...   Fast jag har nog snarare trott att harren inte tar sig längre upp pga vattenhinder el liknande.. 

Gällande sik så trodde jag att den fans i störte delar av finnmark då den gillar rent o kallt vatten men den verkar finnas bara i områden nära finska gränsen... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett något nördigt svar som kanske kan ge svar på frågan! 

Harren i Norge och den svenska inlandsharren hör till samma metapopulation och har sitt ursprung i Sydeuropa. Som art har harren ovanligt låg genetisk variation, vilket kan bero på Foundereffekten (förlust av genetisk variation när få individer utgör grunden för en ny population) orsakad av kraftiga populationsminskningar under pleistocens nedisningar. Dessutom så vandrar och sprider sig harren ogärna jämfört med andra salmonider. Låg genetisk variation gör att en art är dålig på att anpassa sig till nya, kanske kyligare förhållanden. Det i kombination med att harren ogärna sprider sig förklarar nog delvis den begränsade lokala utbredningen.

Den europeiska harren har tre genetiskt skilda populationer: den nordvästliga/centraleuropeiska, nordöstliga och den sydeuropeiska populationen. Den nordvästliga harren spred sig under sen pleistocen (126.000 - 12.000 år BP) från en sydeuropeisk glacial reliktpopulation norrut, via Donau och Elbe till Vänern, och vidare från Klarälven och Glomma. På så vis bildades en nordvästlig population i det svenska och norska inlandet. Harren som finns i Bottenviken har ett annat ursprung och hör till den nordöstra populationen, samma som den finska och ryska harren.

Edit: Det jag skriver om harren här är i princip sant även för siken, som också den spred sig norrut via Donau och Elbe vid samma tid. 

Vill man fördjupa sig i detta har jag en del litteratur jag kan hänvisa till via PM!

Redigerad med Funeralopolis
  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Line-speed said:

En undran om harr och siik om dom måste ha eller trivs i varmare klimat? 

Jag bor i området ovanför nordkapp i Nordnorge o här finns ingen harr eller siik .. 

Man måste ta sig ner 30 mil till Karasjok innan de börjar dyka upp vitfisk typ harr och siik .. 

De enda som finns är båda röda o havsröding, fjällöring, havsöring o lax ..   

Helt nöjd med med fiskarterna här men saknar gravad siik ibland på smörgåsen .. 

Brukar fiska sik sent på höstarna där jag har min stuga, riktigt stor sik i Kalixälvens sjöar.

Har prövat att fiska dom med fluga men så här långt utan framgång, så då får man ta till andra metoder.

Siken är ju en sån fisk att den lätt kan ta över en sjö om man inte håller ner beståndet och jag håller med dig, gravad stor sik ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Ismo said:

Många vatten inom Kirunakommun förstördes genom inplanteringar av Sik..en planterade ut Sik för husbehovfisket engång i tiden..tidigt 19-tal kan tänkas..hur länge en höll på vet jag dock ej.-20,-30..kanske på -40 talet..Vet du bättre om det.

Ett flertal sjöar är planterade med sik i omgångar, Sierkajärvi planterades första gången på 50 talet, en stödplantering under 80 talet som som håller i sig än.

Kaalasjärvi FVO planterade öring, harr och sik innan bestämmelser för plantering av fisk skärptes. Tydligen kunde man plantera lite hur som helst förr.

Under 70 talet rotenon behandlades ju en hel del sjöar och jag tror att sik planterades i vissa, absoluta merparten av planteringarna misslyckades. Rätt befängt att tro Rödingen ska trivas i en myrsjö.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...