Jump to content
Lodjur

Tips på linor

Recommended Posts

Åhoj!

Är på jakt efter nya linor, flyt och intermediate, till mitt Wraith #6. Spöt är som många vet snabbt.

Jag undrar väl om ni andra som fiskat en del med snabba spön i #6, eller som rent av också använder ett Wraith, och har testat lite linor har hittat en favorit ^_^

Min nuvarande flytlina är inte imponerande på något vis och plockades ur en rea-korg i någon sportfiskeaffär vid något tillfälle, tror dessutom att det är en #5:a, som jag bara skulle använda en gång i brist på annat, men som av någon anledning (möjligtvis lathet) har fått sitta kvar på spolen under året som varit.

Min intermediate lina däremot är en Hardy Coastal Flats (fast) och även fast jag gick ner en klass i vetskap om att linan var väldigt tung så tycker jag fortfarande att den känns otymplig och "clunky". Tror att den inte passar min kaststil bara, vet att många har lämnat positiva åsikter om Coastal Flats serien över lag.

Har fått upp ögonen lite för RIO och Arctic Silver men säkerligen finns det någon här som har åsikter och kanske även erfarenhet ;);)

Edited by Lodjur

A Jensen Intermediate är en mycket trevlig lina https://ajensenflyfishing.com/lines/weight-forward-lines/vector-intermediate.html Det finns även en coastalvariant men den har jag inte provat? Den i länken är mycket harmonisk och allmänt trevlig. Passar perfekt på spöt i WF6I och jag haft min i flera år nu och den verkar skapa grymma kombos oavsett vilka spön jag kombinerar den med...

Tycker du ska överväga Orvis Hydros Superfine som WF6F. Den är väldigt fin https://www.bios.se/hydros-superfine-willow-wf

• Thanks 1

Jag har provat några olika kustlinor (Coastal, Camo pro, SA GPX hoover, Cortland Clear camo) och fastnat för Snowbee Neutral Density.

En riktigt trevlig lina som lyckas med konststycket att ha tunn diameter men ändå inte sjunka för snabbt. Klumpen är nästan 13 m lång så den kommer kännas helt annorlunda mot kortklumpen du vill bort från. Tycker den passar både till försiktiga presentationer i stilla väder och att skära genom vinden. Använder den i både klass fem och sex och femman klarar mer blåst än vad man tror. 

https://www.flyfishingmasters.se/sk/snowbee-xs-neutral-density-fly-line

• Like 1
  • Thanks 1

2 hours ago, M.Thors said:

Klumpen är nästan 13 m lång så den kommer kännas helt annorlunda mot kortklumpen du vill bort från.

Varför vill man bort från kort klump? Brukar ju anses vara positivt då det gå lätt att ladda och skjuta iväg linan

Mitt tips kan vara fel ute då jag tolkade ”clunky” som för tung och överdrivet kraftfull i överrullningen men det översätts till ”otymplig” sa Google. Har du dåligt med utrymme bak och upplever 9,8 m klump som för lång bortse från Snowbeen och andra längre klumpar som är ännu ”otympligare”. 

Hursomhelst 9,8 m 15,5 gram verkar klumpen på coastal flats #5 vara specad till och om det inte riktigt passande din kaststil tänkte jag att det vore idé att testa något lite annorlunda.

Med respekt för att Jensen-linan Jonas rekommenderade säkert är kanonfin undrar jag om den i #6 inte är för snarlik din nuvarande lina (10 m klump, vikt 14,8 gram)?

Snowbeen har för övrigt specad klumpvikt på 15,3 gram på sina 13 m klump i #6. Jag tycker att känslan i kastet blir annorlunda om du fördelar 15 gram på 10 eller 13 meter och trivs bättre med det senare. Klumplängd är tycke å smak så varför inte testa nåt annat om du inte är nöjd? :) 

Nåt du även kan labba med är tafsen. Använder du enbart en vanlig niofots taperad nylontafs till flugan tycker jag ofta att det vänder över för kraftigt/snabbt, en famn tafsspets mellan tafs och fluga brukar lugna ned ekipaget. 

I all välmening :) 

/Mikael

8 hours ago, M.Thors said:

Mitt tips kan vara fel ute då jag tolkade ”clunky” som för tung och överdrivet kraftfull i överrullningen men det översätts till ”otymplig” sa Google. Har du dåligt med utrymme bak och upplever 9,8 m klump som för lång bortse från Snowbeen och andra längre klumpar som är ännu ”otympligare”. 

Hursomhelst 9,8 m 15,5 gram verkar klumpen på coastal flats #5 vara specad till och om det inte riktigt passande din kaststil tänkte jag att det vore idé att testa något lite annorlunda.

Med respekt för att Jensen-linan Jonas rekommenderade säkert är kanonfin undrar jag om den i #6 inte är för snarlik din nuvarande lina (10 m klump, vikt 14,8 gram)?

Snowbeen har för övrigt specad klumpvikt på 15,3 gram på sina 13 m klump i #6. Jag tycker att känslan i kastet blir annorlunda om du fördelar 15 gram på 10 eller 13 meter och trivs bättre med det senare. Klumplängd är tycke å smak så varför inte testa nåt annat om du inte är nöjd? :) 

Nåt du även kan labba med är tafsen. Använder du enbart en vanlig niofots taperad nylontafs till flugan tycker jag ofta att det vänder över för kraftigt/snabbt, en famn tafsspets mellan tafs och fluga brukar lugna ned ekipaget. 

I all välmening :) 

/Mikael

Tack för förklaringen!
Jag kör med en tafsring och extra tip i de allra flesta fall ^_^

Ev kunde du väga din klump på flyten om du upplever flyten som trevligare att kasta med. För mig har det iaf varit väldigt givande att väga mina klumpar. Såg att din hardy vägde in på 15,5 gram i klumpen... En flytlina som är trevlig är annars Rio Grand. (InTouch-serien verkar folk inte så nöjda med som vanliga om jag har fattat rätt)

• Like 1