Hoppa till innehåll

Loop GASS2 12'2 #6 vs Winston Air TH 12'3 #7


Linn

Recommended Posts

Hej! Jag kommer snart (imorgon) få hem ett Loop GASS2 12'2 #6 som jag beställt för 7000kr i deras outlet store, och undrar om någon här på edge har erfarenheter utav just denna serie?

Hade egentligen köpt och beställt ett av Winstons nya tvåhandsspön (AIR TH 12'3 #7) men eftersom Winston drog ut på tiden (6-12 dagar förvandlades till +4,5 vecka) så avbröt jag mitt köp och fick pengarna tillbaka. Winston spöt kostade 13 000kr och nu i efterhand är jag glad att jag inte köpte det för priset är ju helt sjukt egentligen, vill inte lägga dom pengarna! 

I denna nya Air TH serie ska då Winston introducera en klinga med nano resin teknologi och boron (många år efter t.ex. Loop och Hardy), men jag satt och funderade över hur mycket "egentligen" ett sådant spö skulle "skilja sig" från t.ex ett HBX, Zephrus, Cross S1, 7X mfl. Gick in och kikade lite på Loops outlet store och hittade deras GASS2 serie som ska ha samma material (M3 powerlux) som i deras Cross S1 spön, men skilja sig något i design, aktion osv. Pratade med Loop och dom sa att det stämmer att denna ska böja sig djupt ner i handtaget (vilket Winston också säger om deras Air TH serie) och lite annat smått och gott, så frågan är då, hur mycket lär dessa spön skilja sig åt egentligen? Kände att ett GASS2 för nästan hälften av priset av vad Winstons nya serie kostar skulle vara mer värt pengarna!? Men jag vet ju inte! Så någon som har erfarenheter utav dessa spön??? 

 

Mvh/ Linn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har fiskat mycket med Gass 12,2ft.  Powerlux  ett kanonspö,   klumpar som jag kör med är Rio versitip #7 och Hardy Flt/L-Flt/ med Hover tip 27gram som passar kanon kan jag verkligen rekommendera. 12,2 är det sista spö som jag säljer!!!!!! men Loop´ s egna klumpar tycker jag inte om till 12,2!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Mr_Tipper sa:

har inte provat just den längden och klassen.

men gillar Gass spöna , något tunga bara kan jag tycka.

Aha, spöt kom iallafall hem idag så vägde det precis. Min 12'2 #6 väger in på 192 gram, känns helt okej, precis lagom tror jag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Christian1971 sa:

Jag tycker 12' gass är jättetrevligt. Kör med 23-24g klumpar...passar mig bra. 

Är det den äldre serien av GASS du pratar om? Eller GASS2 med 3M?

Loop själva sa att skagit för 12'2 #6 (GASS2) ligger runt 30-32 gram, så drog en gissning att 24-27 gram funkar för allt annat? Men efter att ha känt på mitt spö lite grann så tror jag 30 gram är lite för tungt. Tror mer på en 27,2 gram "RIO InTouch Switch Chucker # 6" skulle kunna funka för detta med!? Verkar annars vara ett superfint spö!!! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar som man gjort ett bra köp då!!! Tack för alla svar! Ni på edge är verkligen bäst!!! :) Tror detta spö kommer passa mig fint, aktionen känns härlig med, finish, design osv. jättebra med! :)

/Linn

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är det äldre Gass. 12'' #6/7 otroligt nätt o fint spö. Jag har inte testat powerlux så jag vet ej vad som skiljer dem åt.

27 gram funkar säker men jag använder det till att fiska skygg öring nattetid o vill då helst ha lätta klumpar. 

30g skulle jag däremot nog inte trivas med på detta spö. 

Sunkan visst har du väl en chucker? Har du testat det på ditt Gass o kan hjälpa Linn?

Oavsett så har du gjort ett bra spöval enligt mig. 

Kan tillägga att jag har ett LTS light 12,6 6/7 men håller Gass som ett nättare spö. 

 

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Sunkan11 sa:

Har inte testat chucker, tyvärr. Jag har kört Guideline compact 24 gr.  En Rio scandi Short på 22-24 gr skulle passa mitt spö perfekt men det är det äldre 12' jag har. 

Då kan jag uppdatera med att jag har testat! Hade en RIO InTouch Switch Chucker #7 (30,1 gram) som jag testade med spöt på fotbollsplanen här bakom vårat hus! 12ft taperad tafs och sedan 6ft tafsspets (nylon) på detta! Använde en Einarsson Invictus 8/10 som balanserade spöt perfekt! 

Har aldrig varit med om något liknande....... Linan flög ut ända till backingen, helt utan ansträngning! Jag försökte inte ens.... Det var nästan löjligt så lätt det var, blev extremt snopen för jag är inte direkt en mästare på tvåhands om man säger så. Helt sjukt var det, är helt lyrisk nu!!!

Önskar jag vetat om detta spö innan, för då kanske jag inte hade spenderat en tusentals kronor på en massa olika spön de senaste 6 åren! Böjer sig djupt ner i handtaget gör den med, sen är klingans "design" helt underbar med. Tidigare haft ett Scott Radian där en av detaljerna jag älskade med spöt var att man kunde känna fibern (vet inte hur jag ska förklara riktigt) i klingan när man drog handen längs med spöt, kändes rått och häftigt, och samma sak är det med detta spö!

Det kommer givetvis bli annorlunda när man har lina och fluga i vattnet sen, men aldrig har jag upplevt ett spö så "lättkastat" som detta! 7000kr i Loops Outlet store, och leverans dagen efter man lagt en beställning! Är förbannat glad jag inte köpte Winstons nya Air TH serie, för detta spö slår till och med mitt nya Hardy HBX! Prisvärt som fan!

 

Länk: https://se.looptackle.com/product/goran-anderson-signature-series-ii-double-hand/

 

/Linn

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kan uppdatera med att jag även köpte på mig ett GASS2 11,6 #8, underbart spö och böjer sig djuuuupt!!! Dessa spön är enligt mig bra mycket finare än Cross S1 serien, och design är bättre med, har aldrig varit speciellt förtjust i Loops design på deras Cross S1. De använder sig av samma material i GASS2 som i Cross S1 (3M powerlux), men känner ändå en tydlig skillnad mellan GASS2 och Cross S1 12 #7. Tycker dessa spön är mer känsla i helt enkelt!!! 
 

/Linn

Redigerad med Linn
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...