Jump to content
Edgeforum

Recommended Posts

Jag ska köpa ny flytlina till ett hyfsat snabbt klass 6. Jag gillar kortklumpare typ rio dart och SA SBT då de är smidiga och min teknik är usel. Jag har dock märkt att de inte är så jättebra för distans och nu när jag i brist på rinnande vatten besöker p&t sjöar ibland så är jag sugen på lite annan typ av lina. 
Det är bra pris på guideline fario linorna nu. Har nån testat dem? Eller har ni nåt annat tips på lättkastad flytlina med typ 10m klump?

Edited by Carlsson
58 minutes ago, Carlsson said:

Jag ska köpa ny flytlina till ett hyfsat snabbt klass 6. Jag gillar kortklumpare typ rio dart och SA SBT då de är smidiga och min teknik är usel. Jag har dock märkt att de inte är så jättebra för distans och nu när jag i brist på rinnande vatten besöker p&t sjöar ibland så är jag sugen på lite annan typ av lina. 
Det är bra pris på guideline fario linorna nu. Har nån testat dem? Eller har ni nåt annat tips på lättkastad flytlina med typ 10m klump?

Jag har GL Fariolinan och gillar den skarpt

• Thanks 1

Jag har Guideline Fario lina till mitt Guideline Fario CRS, inte i klass 6 dock då jag använder klass 5. Jag tycker att det är en bra linan till fiske både strömmande vatten och tjärnar/sjö. Såg nyligen på Guidelines hemsida att de är på gång med nya linor i Fario-serien.

• Thanks 1

Risken är stor att du får lika många förslag som svar...

Jag har den här säsongen kört med Hardy Wraith 9' #6, vilket får anses vara ett snabbt spö, och till det en Rio Grand #6. Enligt mig en helt perfekt kombo. Visserligen 11,6 meter klump, men med vikten placerad långt fram på klumpen aktiverar den spöet snabbt och klarar av långa kast med hela klumpen i luften. Jag lyckades sträcka tafsen i ett 27-meterskast. Det har jag aldrig gjort med nån annan kombo.

8 hours ago, Bigsalmon said:

Risken är stor att du får lika många förslag som svar...

Jag har den här säsongen kört med Hardy Wraith 9' #6, vilket får anses vara ett snabbt spö, och till det en Rio Grand #6. Enligt mig en helt perfekt kombo. Visserligen 11,6 meter klump, men med vikten placerad långt fram på klumpen aktiverar den spöet snabbt och klarar av långa kast med hela klumpen i luften. Jag lyckades sträcka tafsen i ett 27-meterskast. Det har jag aldrig gjort med nån annan kombo.

Jo det har du rätt i. Lite som att fråga vilken öl som är godast...

Visst är det aggressiv fronttapering som laddar spöet snabbt men inte ger lika ”delikata presentationer”?

7 hours ago, Carlsson said:

Jo det har du rätt i. Lite som att fråga vilken öl som är godast...

Visst är det aggressiv fronttapering som laddar spöet snabbt men inte ger lika ”delikata presentationer”?

Sorry! Det är Rio Gold med 14 m klump jag använt. Klumpprincipen är densamma, med vikten relativt långt fram på klumpen, men utan lika markerad viktförskjutning. Men om du stoppar kastet med spöet "klockan 11" och låter linan rulla ut ordentligt i luften är presentationen inget problem.

RP21227_3.jpg

• Like 1
3 hours ago, Bigsalmon said:

Sorry! Det är Rio Gold med 14 m klump jag använt. Klumpprincipen är densamma, med vikten relativt långt fram på klumpen, men utan lika markerad viktförskjutning. Men om du stoppar kastet med spöet "i klockan 11" och låter linan rulla ut ordentligt i luften är presentationen inget problem.

RP21227_3.jpg

Har varit grymt sugen på att skaffa en Rio Gold till mitt Wraith #6 också och suget minskade inte direkt efter att ha läst dina inlägg.
Tror till och med att en vän har en han inte använder liggande...

Jag köpte precis en Fario wf 4 till mitt klass 4 spö. Har bara testat den en gång men den verkar väldigt bra. Det du ska tänka på är att linan är något lättare än vissa andra i samma klass. I klass 6 ligger den på 14 gram. Så har du ett relativt snabbt spö så kan det bli lite för lätt