Hoppa till innehåll

Fånga fisk på råtta eller mus imitationer.


Kaisan

Recommended Posts

14 minutes ago, Kaisan said:

Någon här som provat fiska med flugor som ska likna en råtta eller mus? 

Såna flugor kräver förmodligen rejäla spön för fångsten är ofta stor. 

Har testat men utan framgång, men jag tror mest på att flugan ”musen” var felbunden, ville sjunka ganska fort.

Min gamle far nu som har lämnat jordelivet nätade öring på 50 talet i en sjö med stor öring, vissa perioder på året hade dom alltid möss i magen och var det lämmel år åt dom så att dom höll på spricka.

Därför tror jag stenhårt på bra möss imitationer, ska försöka göra en i foam och klä den med hjorthår.

Skulle tro att det är som med ismopuppan, har du för lätt krok landar den på ryggen, ska exprimentera lite under vintern med att binda enfluga som liknar en liten mus och som landar rätt.

Skulle tro en streamerkrok med stort gap, kanske storlek 2 eller ngt liknande, ev. förtyngd buken med lite blytråd, flugan får nog oxå vara lite baktung (normal profil på ngt som simmar)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago, Ismo said:

 

 

NEJ! ..men vet en som fick en rätt tidig Öring i Kalixälven engång på -80 talet..den hade 6st små möss i skutan..:wacko:

Tur att en inte äter fisk.

I Kirunasjön på 60 talet när farsan och min farbror nätade sik var Öringen vid lämmelår knökfull i lämlar?

Kommer i håg en gång, jag var en 10-12 år gammal när innehållet i magen var allt utom aptitlig, men vafan på den tiden viste man inte så mycket.

En mage full i fjällämlar vad kan vara hälsosammare än det att äta?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2013 var ett lämmelår. Då såg vi öringar dra ner lämlar under ytan medan de små gnagarna skrek. Ett fascinerande och ganska obehagligt skådespel. 

Youtube översvämmas av musimitationer. Bara att söka. 

Och vill ni ha öringporr rekommenderar jag "Once in a blue moon", en film om musätare i Nya Zealand...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är extremt svårt att kroka öring på musimitationer.

Ofta verkar det som att dom först liksom slår till dom i ytan. Mothugget ger ingenting. Men det är länge sedan jag testade. Ska prova till sommaren och helt enkelt inte göra mothugg på annat än ivägstickande tafs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Musimitation funkar, absolut!

Detta är mer än 10år sedan. Jag och polarn hade fiskat hela natten och en bit in på morgonen utan något vidare fiske. Polarn gick sista repan och sa att han kände fisk. Kom att tänka på vad han hade i ändan av linan, en musimitation på minst 12cm, och tänkte att det ändå måste ha varit något annat än fisk han kände. Han gick om samma repa igen och hävdade återigen att han hade kontakt på ungefär samma ställe. Det fick mig att gå efter honom med en riktigt "säker" storöringsfluga och testa men nä det var totalt sterilt. Jag lobbade för hemfärd men polarn var sugen att testa en sväng till där han uppgav att han hade haft kontakten och så blev det. Jag hann lagom sätta mig ned och invänta hemfärd när jag hörde "jag har en" sjukt tänkte jag och såg att det var en hygglig fisk på. Minns att jag tänkte gädda men efter en stund landades en hygglig 2-kilos öring. Av musimitationen syntes ingenting, den var helt begravd i öringens svalg/käft

 

 

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago, Bigsalmon said:

2013 var ett lämmelår. Då såg vi öringar dra ner lämlar under ytan medan de små gnagarna skrek. Ett fascinerande och ganska obehagligt skådespel. 

Youtube översvämmas av musimitationer. Bara att söka. 

Och vill ni ha öringporr rekommenderar jag "Once in a blue moon", en film om musätare i Nya Zealand...

Man kan tro att filmen är gjord i Pakanajoki, fast öringarna var lite mindre?

Kommer oxå testa musimitationer till sommaren efter Pakanajoki, rapport kommer till hösten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, jakobj said:

Tycker att det är extremt svårt att kroka öring på musimitationer.

Ofta verkar det som att dom först liksom slår till dom i ytan. Mothugget ger ingenting. Men det är länge sedan jag testade. Ska prova till sommaren och helt enkelt inte göra mothugg på annat än ivägstickande tafs.

Har liknande erfarenheter. Många påslag men väldigt få som krokades. Jag fiskade med alldeles för stora imitationer tidigare. Tycker att jag har krokat bättre när jag kör med ganska små musimitationer.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Paul said:

Har liknande erfarenheter. Många påslag men väldigt få som krokades. Jag fiskade med alldeles för stora imitationer tidigare. Tycker att jag har krokat bättre när jag kör med ganska små musimitationer.  

Det är även min erfarenhet, att jag får mer fisk på små imitationer. Frågan är om de tar dessa för möss eller något annat ätbart som simmar i ytan. Även den minsta musen är en rejäl munsbit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fiskat med möss i krokstorlek 2/0! Musse från Sameo. Klippte bort skyddsbygeln av nylon som satt över kroken. (Ögonen kan man också ta bort, de försvinner snart i alla fall)!

Upplevde inte att det var problem att kroka fisken. Fiskade med långsam hemtagning men fick även fisk på stillaliggande mus!

Provade lite på dagtid också, men det verkade hetare nattetid.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Martinrutger said:

Jag har fiskat med möss i krokstorlek 2/0! Musse från Sameo. Klippte bort skyddsbygeln av nylon som satt över kroken. (Ögonen kan man också ta bort, de försvinner snart i alla fall)!

Upplevde inte att det var problem att kroka fisken. Fiskade med långsam hemtagning men fick även fisk på stillaliggande mus!

Provade lite på dagtid också, men det verkade hetare nattetid.

 

Men om du jämför en 2/0-mus med en riktig mus är imitationen fortfarande liten. Jag vet inte riktigt hur man skulle binda en fiskbar imitation i naturlig storlek. Det finns ett snyggt mönster där flugmusen är ledad. Den blir rejält stor.

Den här är säkert 12 cm + svans...

20191222_140944.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Bigsalmon said:

Men om du jämför en 2/0-mus med en riktig mus är imitationen fortfarande liten. Jag vet inte riktigt hur man skulle binda en fiskbar imitation i naturlig storlek. Det finns ett snyggt mönster där flugmusen är ledad. Den blir rejält stor.

Den här är säkert 12 cm + svans...

20191222_140944.jpg

 Kolla in Steve Yewchuck på Instagram! Kontot heter "envisionflyworks". Riktigt rolig stil på möss i alla storlekar!

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Bigsalmon said:

Den här har jag fått en del regnbåge på, men jag tror inte fisken tagit den för en musunge, utan nåt annat matnyttigt. Pellets, kanske...

Bunden på Gamakatsu F-314, stl 4.

FB_IMG_1577027669643.jpg

Band en nästan exakt lika för ett par år sedan som jag aldrig fiskat på. Men tydligen verkar den fungera så band 2 nya nu som ska testas nästa säsong. Jag körde svart svans och rygg och grå kropp. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...