Jump to content
Långedrag

Vadarjacka som håller tätt länge

Recommended Posts

Någon som har tips på en välbeprövad vadarjacka värd att kolla på? Premisserna att den håller tätt mer än 2 år, skaljacka/lättvikt, lagom mängd fickor (inte för många/stora) och inte ligger i prisklassen á la Sims.

Körde tidigare Orvis Encounter (https://www.orvis.com/p/encounter-jacket/2cl0) som jag var väldigt nöjd med, fram tills att vattentätheten plötsligt gav upp efter ca 2 år mitt under en resa i fjällen.

Något i stuk med Orvis Ultralight wading jacket (https://www.orvis.com/p/men-s-ultralight-wading-jacket/2mlc), hittar dock inga bra kanonpriser och rätt färg från svenska leverantörer.

Jag har kört min Imago i 7-8 år och den håller fortfarande tätt. Jag är ganska säker på att den har samma membran som Orvis toppmodeller. 

Annars håller jag med Joliet. Goretex är pålitligt och har bra garantier.

Gällande gore-tex, det är väl mest Simms som är de som använder det goretext? Är kanske något man måste satsa på för att slippa problemen. Samtidigt har jag dålig erfarenhet av goretex också. Regnjacka från Haglöfs som helt plötsligt inte stod emot regn alls.

Använder jackan en hel del på kusten, kanske är svårt med saltvatten och alla avsköljningar.

Någon bra modell borde ju finnas...

Nu kan jag inte direkt påstå att jag lever som jag lär gällande mina fiskekläder och det är något offtopic gällande frågan i tråden.

Men att aktivt sköta sina skalplagg med tvätt, torktumling för aktivering av membran och ny impregnering borde få de flesta plagg i nyskick igen, såvida man inte har ett hål i plagget.

• Like 1

En goretexjacka som börjar läcka ska reklameras. Goretex är så rädda om sitt varumärke att de ofta byter ut en läckande jacka. Jag har fortfarande "samma" Tierrajacka som jag köpte 1993. Har fått den utbytt fyra gånger. Den jag har nu har jag haft i nästan 20 år. Grym kvalle!

• Like 1

Jag har en som heter Marmot Essence Jacket.Fick ett tips av en som klättrat i berg med packning,han har testat många svin dyra jackor som ej håller(3000-5000kr).jag har haft min i ca två år och den är kanon.Bra luva läcker nada även i ösregn,går att vika så den får plats i  sidan på byxfickan.An das bättre än andra jackor som jag haft.Bästa av allt 1500:-ca Med vänlig hälsning, Magnus

Jag kör själv Simms G3 Guide Tactikal och den fungeur perfekt för att den är jätte lätt och att där e mycket fickor så att man får plats med mycket samt i en av bröst fickorna så finns där en liten duk som man kan putsa glasögonen så att man ser bra.

Patagonia Salt går att hitta för under 3k.

Har den inte själv, men ska nog unna mig en haha. Har en nära vän som haft sin i en säsong med mycket fiske och användning och ser ut som ny.

• Like 1
  • Thanks 1

Senaste året har jag faktiskt fiskat me Norrøna trollveggen pro...  Har den som allround jacka till allt friluftsliv,får plats med flugask o tafsmaterial i fickan. 

Resten av prylarna har jag i ryggsäcken.. 

Tack för tipsen. Jag klickade till slut hem en Orvis pro wading jacket, förkärlek till deras stilrena design. Gick på toppmodellen, så får hoppas den presterar därefter. Återkommer om två år... 😊

Annars såg Simms Tactical och Patagonia Salt inte dumma ut.

Gällade underhåll och skötsel, funderar på att även experimentera med min gamla jacka. Sist jag gjorde i ordning den handtvättade jag och använde Springyard Waterguard, kan varit det som satte spiken i kistan. Tips på beprövad metod? Tvätt, revivex och torktumling?

Edited by Långedrag

6 hours ago, Långedrag said:

Tack för tipsen. Jag klickade till slut hem en Orvis pro wading jacket, förkärlek till deras stilrena design. Gick på toppmodellen, så får hoppas den presterar därefter. Återkommer om två år... 😊

Annars såg Simms Tactical och Patagonia Salt inte dumma ut.

Gällade underhåll och skötsel, funderar på att även experimentera med min gamla jacka. Sist jag gjorde i ordning den handtvättade jag och använde Springyard Waterguard, kan varit det som satte spiken i kistan. Tips på beprövad metod? Tvätt, revivex och torktumling?

Torktumlare skulle jag undvika på texplagg men torkskåp för att aktivera den nya impregneringen vore bra... 

Jag har en Simms G4 som tål 8 timmars regn utan problem och även gårdagens skånska klimat ute vid kusten, men har alternativ.

Pinewood vadarjacka och även budget-jackor från dom stora kedjorna. Vet av erfarenhet att när impregneringen inte funkar längre så kör jag maskintvätt utan tvättmedel på 30 grader. Sen hänger jag jackan på tork och sprayar på reviwex på blöt jacka. Bäst resultat fås i torkrum med god ventilation och lagom värme. Se till att jackan hänger med armarna fritt och att reviwexen kommer åt överallt. Funkar bra för mig!

Tror mer på att metoden vid impregnering än vad som står på jackan.

https://www.flyfishingmasters.se/sk/revivex-spray-water-repellant-300ml

Edited by Lennartsson
Utförligare förklaring

On 12/30/2019 at 6:31 PM, Line-speed said:

Torktumlare skulle jag undvika på texplagg men torkskåp för att aktivera den nya impregneringen vore bra... 

Patagonia har en som går på dryga 1000 lappen. Ska kolla vad den heter. Har jag haft i 5 år och är hel och tät. Patagonia Men's Torrentshell Jacket heter den.

Lika bra som de dyrare varianterna. Fiskar väldigt mycket själv och den håller.

En membranjacka ska inte behöva impregnering för att vara tät. Impregneringen är till för att stöta bort vattnet och därmed undvika att jackans yttertyg blir genomblött och därmed tungt och kylande.

En membranjacka som läcker har gjort sitt. Om den är från något av de större märkena och inte är alltför gammal kan det gå att reklamera, speciellt om det är Gore-Tex.

• Like 3

Har inte Orvis bra garantier? Har du provat att reklamera? Vad säger konsumentköplagen, två år eller hur? Jag tycker att du ska testa det först. Jag har läst många positiva kommentarer om deras garantier men kan inte ge något exempel just nu på grund av svajigt minne. Vet inte var jag ska reklamera det. Min far dog för sex år sedan och min mor är snart 93 och gravt dement. Gud svarar inte på anrop heller. Storken har jag inte sett sedan Eldkvarn brann.

On 1/8/2020 at 10:04 PM, xps said:

Har inte Orvis bra garantier? Har du provat att reklamera? Vad säger konsumentköplagen, två år eller hur? Jag tycker att du ska testa det först. Jag har läst många positiva kommentarer om deras garantier men kan inte ge något exempel just nu på grund av svajigt minne. Vet inte var jag ska reklamera det. Min far dog för sex år sedan och min mor är snart 93 och gravt dement. Gud svarar inte på anrop heller. Storken har jag inte sett sedan Eldkvarn brann.

Köpte den på XXL, vet inte riktigt om jag orkar dra i det. Kanske någon gång i framtiden.

Dessvärre blev det helt fel med storleken på Orvis pro-jackan, medium var som en king-modell så den var stor som ett tält. Provade deras modell Ultralight i butik, men den satt istället för tight med mellanlager på. Så tips på modeller att kolla på mottages fortfarande tacksamt 😀