Hoppa till innehåll

Scott radian 509 vilken Lina skall jag välja?


Recommended Posts

Hej! Har fått ett Scott radian #5 9 fot i 30 års present. 

Vilken lina passar bra till det spöt? Vanligtvis fiskar jag endast havsöring med ett Scott meridian och trivs bra med linor som har relativt korta klumpar som skjuter bra även i vind.

 

Finns det linor som presenterar fint som även har korta klumpar som funkar i vind? (Flyt och intermediate,) 

Har kollat på Arctic silver linorna och airflo super dri exceed. Någon som har erfarenhet av dessa linor på spöt? 

Arctic silver väger ca 12,5 gram. Är det för tungt?

 

Tack för svar mvh Martin 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu var det ett par år sen jag hade ett Radian #5 (tills jag köpte ett nytt för några dagar sen...) men jag tyckte att det passade bäst med en relativt tung lina på, typ en halvklass upp. Rio Perception, SA GPX, Airflo Exced, Airflo Lake pro mfl borde funka fint. 

Jag brukade köra med Perception och tänker börja med den nu på det nya spöt. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har testat en hel del linor till mitt Radian, även de linor som nämns ovan och dessa har fungerat bra.

Den lina jag trivs bäst med är ändå en SA Trout fast i klass 6, den upplevs ändå lättare än tex Trout Boss i klass 5 och den skjuter väldigt bra samtidigt som den ger mkt fina presentationer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej jag kör med SA MPX, Arctic Silver och GL 4 Cast till Radian. Det finns nackdelar där Arctic Silver syns dåligt och 4 Cast har en tendens att trassla, annars mycket bra linor till det spöt.

PS Jag har även kört med MPX 6 och tycker det funkat mycket bra för mycket långa kast i sjö tex.

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Scott radian vilken lina? said:

Hej! Har fått ett Scott radian #5 9 fot i 30 års present. 

Vilken lina passar bra till det spöt? Vanligtvis fiskar jag endast havsöring med ett Scott meridian och trivs bra med linor som har relativt korta klumpar som skjuter bra även i vind.

 

Finns det linor som presenterar fint som även har korta klumpar som funkar i vind? (Flyt och intermediate,) 

Har kollat på Arctic silver linorna och airflo super dri exceed. Någon som har erfarenhet av dessa linor på spöt? 

Arctic silver väger ca 12,5 gram. Är det för tungt?

 

Tack för svar mvh Martin 

Vibe 100 5/6 eller Perception wf5 sitter bra på denna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...