Hoppa till innehåll

Nyare cortland linor


Line-speed

Recommended Posts

Nu tänkte jag reda ut nyare cortland linor hur dom fungerar i praktiken .. 

Framförallt Troutboss men även Om ni-vers 7a och DH  Short Belly Spey 29g

Faktiskt lite sugen att skaffa en Omni-verse i lättare linklass .... 5a el möjligen 6a då jag knappt använder lägre linklasser än 6 här ute vid norska kusten...händer ibland att de blir fjällsjöar/inlandsfiske i blåsiga förhållanden .. 

Väldigt sällan de är torrflugeväder här..så de är en av anledningarna att jag skaffat troutboss igen ...     

Hade en TB 5a 2017 när jag tidigare bodde söderut i Sverige o upplevde den lite brutal när den vände över torrflugor eller andra mindre flygor .. 

Har alltid fiskat kapade klumpar men har tänkt om lite ang linor pga väderförhållanden här uppe i finnmark .... speciellt smålaxälvarna som är knappt 35m breda så känns skjutklump överflödig när man stortsett metar mig klumpa precis utanför spötoppen o den där jävla skarven fastnar i spöringarna hela tiden o samtidigt som de blåser mkt .. 

Oftast när jag fiskar i smålaxälvarna här kommer du att bli enhandspö klass 7 eller 8 med hitchtuber på 2-3cm.   

Vill testa Troutboss till detta ändra delikata fiske att ha den extra energin att vända över hitchtuber .. 

Finns även havsvandrande röding här i älvarna så jag vill ändra inte ha för brutala linor så de blir behagligt att fiska streamers o linorna fungerar även till kustfiske efter havsöring ...

Har för övrigt fiska en hel del intermediate clear camo 7a och 8a till kustfiske som fungerar otroligt bra .. 

Fiskar ibland i fjällsjöar o tanken är att använda klass 5 och 6 där .... klass 7 och 8 till smålaxälvar o kust .. 

Kommer skriva löpande av mina upplevelser under våren / sommaren eller om de råkar blir mildväder här uppe under vintern som tillåter flugfiske. 

IMG_20200101_094030.jpg

Redigerad med Line-speed
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Jonas_P said:

Är det du som är Flyrods the Chosen One? ?

Ja absolut....han valde tydligen inte dig iaf.     

Inte bara dääää.....får duktigt betalt oxå..  Sääääkert omkring 19000 för varje positivt inlägg om linan...om inte för varje ord

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De roliga i kråksången är att sanningen kommer alltid komma fram gällande vad som skrivs på forum och hur utrustningen fungerar i verkligheten o praktiken... 

Då kommer även de visa sig vilka dom självkvalificerade tomtar på detta forum är som inte vet vad dom pratar om... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja om det vore en vetenskaplig studie under kontrollerade former.

Nu är det ju mest en fråga om hur du själv kommer att uppleva grejerna eller hur? Är "självkvalificerade tomtar" är samma sak som folk som inte tycker som du om grejerna? Har lite svårt att förstå varför det skulle vara nödvändigt att kalla folk med annan åsikt för såna grejer när man själv inte har något att komma med än egna erfarenheter/åsikter. 

Hursom, jag ser fram emot att få läsa om din upplevelse av linorna. Jag har som sagt blandade upplevelser av den senaste versionen (bra coating och tapering men (sträckbart) linminne och för tung för min smak/spö) och riktigt bra erfarenheter av den tidigare versionen. 

Vilka spön (aktion) är det du främst kommer att använda dem på? 

Redigerad med Sahlberg
  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago, Sahlberg said:

Ja om det vore en vetenskaplig studie under kontrollerade former.

Nu är det ju mest en fråga om hur du själv kommer att uppleva grejerna eller hur? Om "självkvalificerade tomtar" är samma sak som folk som inte tycker som du om grejerna, ja då kanske det är läge att tänka över vilken världsbild man har.....och vem som har kvalificerat dig själv till något bättre än övriga... 

Hursom, jag ser fram emot att få läsa om din upplevelse av linorna. Jag har som sagt blandade upplevelser av den senaste versionen (bra coating och tapering men (sträckbart) linminne och för tung för min smak/spö) och riktigt bra erfarenheter av den tidigare versionen. 

Vilka spön (aktion) är det du främst kommer att använda dem på? 

Spön är egentligen ganska ointressant mer än om linan passar viktmässigt men de är även de helt helt beroende på tycke o smak..   Själv gillar jag lätt lina på spöt o Mr Flyrod rekommenderar en TB samma som spöt.. 

Spön jag kommer använda är blandat kompott..  Har 2st 9fot Orvis helios3 klass 7a=7ans TB och 9a..och valde 8ans TB till den

Övriga spön e Greys gr60 9fot klass 7 som e hyfsat snabb..

Scierra salis spön har jag klass 5a 6a 8a......även en Scierra SRX V2 klass 5a och dom här spöna e ej på något sätt snabba utan mer MF aktion.. 

 

Så förmodligen kommer jag gilla gå ner en klass på linan än vad som står på Scierra spöna o kanske även på Helios spöna.. 

Gr60 7an funkar nog bra med 7ans TB.. 

Vikt på linan är helt efter tycke o smak, vid sjöfiske med överhandskast så gillar jag när spöt svarar direkt på tempoökningar men underhandskast och trånga lägen kan linan gärna ha lite mer vikt så se blir en kompromiss.. 

De är en stor anledning att jag bara fiskat kapade klumpar tidigare o kunnat snabbt byta efter situation.. 

 

Kan hända att efter massa nötande med WF linor så kommer jag kanske gå tillbaka till kapade klumpar igen.. 

Även till enhandsfiske enligt mina ögon är nog en skagitklump med passade spets de bästa valet men vill testa de här me WF lina pga att jag stör mig ibland av klumpöglan som fastnar i ringarna... 

Har ägt massa olika WF linor och provat vänners utrustning ofta eller folk man träffat på under ett fiske då jag är väldigt intresserad av utrustning och hur de fungerar optimalt.. 

Jag är väldigt kräsen hur en tafs ska se ut för bästa funktion så  jag kan byta hela tafsen flera ggr under en fiskedag beroende vad för flugor som används.. 

Oftas byter jag klump till olika situationer i fisket o har en färdig tafs anpassad till just den..   Har ofta 4st flyt klumpar till ett spö från 7,5m till 9,8m för längre än så behöver inte en klump va ens till sjöfiske o överhandskast efter mitt tycke.. 

Tycker de är bara intresant med diskussion om utrustning här på forumet.....

Men när de blir som redan i denna tråd utan att jag ens skrivit något om mina upplevelser av linorna så kommer MR Flyrod upp i diskussionen o då kan man inte låta bli o ta upp alla tomtar här på forumet... 

De jag själv e mest intresserad  e linornas funktion o följsamhet som nya o efter dom blivit inkastande o efter användning en längre period...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Line-speed said:

Spön är egentligen ganska ointressant mer än om linan passar viktmässigt men de är även de helt helt beroende på tycke o smak..   Själv gillar jag lätt lina på spöt o Mr Flyrod rekommenderar en TB samma som spöt.. 

Spön jag kommer använda är blandat kompott..  Har 2st 9fot Orvis helios3 klass 7a=7ans TB och 9a..och valde 8ans TB till den

Övriga spön e Greys gr60 9fot klass 7 som e hyfsat snabb..

Scierra salis spön har jag klass 5a 6a 8a......även en Scierra SRX V2 klass 5a och dom här spöna e ej på något sätt snabba utan mer MF aktion.. 

 

Så förmodligen kommer jag gilla gå ner en klass på linan än vad som står på Scierra spöna o kanske även på Helios spöna.. 

Gr60 7an funkar nog bra med 7ans TB.. 

Vikt på linan är helt efter tycke o smak, vid sjöfiske med överhandskast så gillar jag när spöt svarar direkt på tempoökningar men underhandskast och trånga lägen kan linan gärna ha lite mer vikt så se blir en kompromiss.. 

De är en stor anledning att jag bara fiskat kapade klumpar tidigare o kunnat snabbt byta efter situation.. 

 

Kan hända att efter massa nötande med WF linor så kommer jag kanske gå tillbaka till kapade klumpar igen.. 

Även till enhandsfiske enligt mina ögon är nog en skagitklump med passade spets de bästa valet men vill testa de här me WF lina pga att jag stör mig ibland av klumpöglan som fastnar i ringarna... 

Har ägt massa olika WF linor och provat vänners utrustning ofta eller folk man träffat på under ett fiske då jag är väldigt intresserad av utrustning och hur de fungerar optimalt.. 

Jag är väldigt kräsen hur en tafs ska se ut för bästa funktion så  jag kan byta hela tafsen flera ggr under en fiskedag beroende vad för flugor som används.. 

Oftas byter jag klump till olika situationer i fisket o har en färdig tafs anpassad till just den..   Har ofta 4st flyt klumpar till ett spö från 7,5m till 9,8m för längre än så behöver inte en klump va ens till sjöfiske o överhandskast efter mitt tycke.. 

Tycker de är bara intresant med diskussion om utrustning här på forumet.....

Men när de blir som redan i denna tråd utan att jag ens skrivit något om mina upplevelser av linorna så kommer MR Flyrod upp i diskussionen o då kan man inte låta bli o ta upp alla tomtar här på forumet... 

De jag själv e mest intresserad  e linornas funktion o följsamhet som nya o efter dom blivit inkastande o efter användning en längre period...

Köpte är på forumet en klass 5 Cortland TB till mitt Orvis H3D klass 5, har inte hunnit testa linan än, p.g.a. vinter utanför dörren, men tror den kommer passa bra.

Köpte oxå en beggad klass 6 TB till mitt Scott G Series klass 6. 

Scott spöet hade jag innan köpet testat med en rad olika klass 6 linor, bl.a. med Rio Gold som Scott rekommenderade, total katastrof enligt mitt tycke.

Den linan som jag tyckte passade bäst men inte perfekt, var GL Fario klass 6, jag tog då beslutet att jag säljer spöet.

Men sen såg jag här på forumet att det var en som sålde en Cortland TB klass 6, tänkte för mig själv jag köper linan och testar.

Med tanke på spöet borde det vara helt fel lina, en klass tyngre än en normal 6a m.m. men linan sitter som hand i handske och spöet är inte till salu nå mer :) 

Som kuriosa fick jag vålda in en öring på strax under 2 kg med Scott spöet och Cortlandlinan, att det inte blev ngn skön drillning enligt instruktionsboken berodde på att jag fick den precis i en forsnacke och forsen är ca 700-800 meter lång och det är för långt för mig att jaga en öring, där av den omilda hanteringen :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, puoltsa19 said:

Köpte är på forumet en klass 5 Cortland TB till mitt Orvis H3D klass 5, har inte hunnit testa linan än, p.g.a. vinter utanför dörren, men tror den kommer passa bra.

Köpte oxå en beggad klass 6 TB till mitt Scott G Series klass 6. 

Scott spöet hade jag innan köpet testat med en rad olika klass 6 linor, bl.a. med Rio Gold som Scott rekommenderade, total katastrof enligt mitt tycke.

Den linan som jag tyckte passade bäst men inte perfekt, var GL Fario klass 6, jag tog då beslutet att jag säljer spöet.

Men sen såg jag här på forumet att det var en som sålde en Cortland TB klass 6, tänkte för mig själv jag köper linan och testar.

Med tanke på spöet borde det vara helt fel lina, en klass tyngre än en normal 6a m.m. men linan sitter som hand i handske och spöet är inte till salu nå mer :) 

Som kuriosa fick jag vålda in en öring på strax under 2 kg med Scott spöet och Cortlandlinan, att det inte blev ngn skön drillning enligt instruktionsboken berodde på att jag fick den precis i en forsnacke och forsen är ca 700-800 meter lång och det är för långt för mig att jaga en öring, där av den omilda hanteringen :) 

Håller helt med om att en bra lina ger spöt rättvisa..  

När jag för de mesta har använt skjutklumpar så har jag testat nya spön helst med Amnesia skjutlina för de ger absolut mest känsla o bästa skjut... 

Har testat otaliga ggr massor av spön med Seppo T3 här på forumet då han har förmånen att låna nya spön som dyker upp på marknaden o han brukar testa alla spön o klasser me 5ans SA ED som han har som referenslina o kan lova att han har rata o avfärda många bra spön pga den linan.. 

För två år sedan va jag påväg hem efter att jag köpt ett spö o stanna till hos Seppo och vi prova spöt med EDn o både han o jag tyckte spöt va en katastrof,otroligt dålig känsla o kontroll.....bestämde mig att lämna tillbaka spöt.. 

Tänkte att jag ändå måste prova spöt med en klump o skjutlina,spöt fungerade ju riktigt bra....de va som att väcka spöt från de döda...   

Som sakt så återuppstod spöt igen o har kvar de än idag. 

Så ett tips för att testa ett nytt spököp seee till att ha en klump/skjutlina som referens, helst typ Amnesia el Rio slicshooter

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite testing söderut under juleferien...

De har vart lite prat om att troutboss är för tung o gjord för snabba spön.. 

Idag lånade jag en ca 15år gammal Ron Thompson axelerator 5a o testfiska med troutboss 5an....  övrigt så snurra jag på nya linan på rullen imorse o upplevde inga problem med trassel fast tempen va +3 grader.. 

Annars så kändes linan inte alls för tung iaf... för spöt har verkligen inte nå snabb aktion men kastar ändå me lätthet utan att behöva ta till dubbeldrag o sträcker linan o tafsen fint.. 

 

 

 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, ThomasG said:

Hej,

 

Fina kast! När du säger att linan inte känns tung, vad jämför du med då? En lina som är korrekt klassad enligt AFFTA eller något annat?

 

/Thomas

Precis...   Som en vanlig 444..sl som jag har fiskat med sen barnsben..  En 444a har längre front o klump,man får inte samma effektivitet i fisket.. 

Presentation av flugan kan man till en viss grad ändra på med tafsen om man vill få fin landningsbana.. 

Har som sakt fiskat med kapade klumpar sen den idén uppdagades och har kapat ibland klumparna även i fronten först o sen mätt upp rätt längd/vikt för att få den linan jag trivs att fiska med.. 

Fiske i strömmande vatten så går jag 95% med underhandskast oavsett om de är steamer el torrfluga o vinklar kasten ännu längre uppströms... 

Gillar de sättet att fiska o bara dra in klumpen o hiva ut,meta av en bit o ut me nytt kast "utan dubbeldrag" o ändå kunna fisks ut mot 25m..  Då vill jag ha en lättjobbad lina som har bra skjut o rätt tyngd som ger den effekten... 

En lättjobbad lina menar jag i mitt tycke att man väldig sällan behöver dubbeldrag....blir otroligt slitsamt om du går o sliter en hel veckofiske me en oduglig lina o får jobba röven av dig.. 

Har fiskat en del me Omni-verse som har längre klump o passar bättre till sjöfiske men skulle jag välja endast en WF lina så blir de TBn för den är otroligt lättjobbad upp mot 25m utan dubbeldrag men ändå möjlighet att nå 30m med hjälp av en gnutta dubbeldrag.. 

I filmklippet så ser man att linan fungerar otroligt bra även till närfiske/kort distans o linan sträcker snabbt o smidigt i varje utlägg... 

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fin känsla i  kasten! Ser lekande lätt ut? 

Ett under att inte fler fiskar med troutboss så otroligt lättkastad lina!

Bästa allroundlinan som finns punkt slut!

Många tycker linan för tung?  No way! bevis här mjukt ron thompson så orkar med linan lekande lätt! Har fiskat med 6st.olika troutboss linor som har varit nya o inga problem med trassel! Kika på videon linan e ny!

Alla  nya linor skall kastas (fiskas)in innan dom e helt 100!

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej T3,

Att Ron Thompson "orkar med" säger inte ett skvatt. Alla spön orkar med linor som är tyngre än vad spöt är klassat för och alla spön klarar av lättare linor också. Och det tror jag du vet faktiskt. Om jag har fattat saken rätt väger en troutboss i klass 5 som en AFFTA klassad lina i klass 6. Och då har den 6:ans alla för- och nackdelar vid kast och fiske.  Såklart! Det är fysik vi pratar om. Själv har jag aldrig provat en lina som varit för tung (enligt AFFTA) utan att linan också känts för tung jämfört med AFFTA klassade linor och jag ger mig fan på att det gäller för troutbossen också.

 

/Thomas 

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppmätt klumplängd och klumpvikt på några av de "liknande" linor jag äger:

Namn                      Klass  Klumplängd  Klumpvikt

Cortland Troutboss  #6   10,2 meter     12,7 gram

Vision Brownie 95     #6   10,4 meter     12,4 gram

Vision Vibe 100      #5-6   10,0 meter     12,1 gram

Vision Vibe 100      #6-7   10,1 meter     15,6 gram

Vision Vibe 85        #5-6     8,4 meter     12,5 gram

Loop Xact Float        #5      9,0 meter     12,0 gram

(Loop Opti Distance 165 #6 väger in på 12,5 gram på de första 10 metrarna, klumplängd 17,0 meter/klumpvikt 22,1 gram)

Tror inte att Troutbossen är speciellt mycket tyngre än andra linor, utan ganska korrekt klassad!  .....med dagens mått mätt!

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Martin,

Loops linor har aldrig varit klassade enligt AFTTA - dom har alltid varit tyngre. Vision hade väl någon lina för ett par år sedan som var klassad enligt AFTTA - kan den hetat Classic eller något sådant? - men i övrigt har deras linor också alltid varit tyngre än AFFTA klassade linor. Faktum är att de skandinaviska märkena har gått i bräschen för att linorna sakta men säkert har blivit fetare och fetare. Att Troutbossen ungefär är lika tung som de linor du räknar upp är helt oväsentligt för den fråga som diskuteras här - dvs huruvida den är tung, eller känns tung, jämfört med AFTTA klassade linor i samma klass.

/ Thomas

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ville bara påvisa att Troutbossen, på ont eller gott, inte är nämnvärt tyngre än många andra liknande linor. Bra eller dåliga egenskaper beror alltså inte specifikt på dess "högre" klumpvikt.

Vilka tillverkare håller sig till AFTTA:s viktklassningar nu för tiden? 

Barrio kommer nog närmast, av de linor jag har!

Mvh Martin

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, ThomasG said:

Hej T3,

Att Ron Thompson "orkar med" säger inte ett skvatt. Alla spön orkar med linor som är tyngre än vad spöt är klassat för och alla spön klarar av lättare linor också. Och det tror jag du vet faktiskt. Om jag har fattat saken rätt väger en troutboss i klass 5 som en AFFTA klassad lina i klass 6. Och då har den 6:ans alla för- och nackdelar vid kast och fiske.  Såklart! Det är fysik vi pratar om. Själv har jag aldrig provat en lina som varit för tung (enligt AFFTA) utan att linan också känts för tung jämfört med AFFTA klassade linor och jag ger mig fan på att det gäller för troutbossen också.

 

/Thomas 

Du måste faktiskt driva med mig nu?? 

Menar du på hel fullaste allvar att ett spö inte har nå betydelse vad den orkar för linvikt?   Blir linan för tung så blir allt tungarbetat likaväl om spöt är för snabbt för en lina.... 

Just vid samma tillfälle så fiskade mr T3 en Sage tcx 6a med en kort kapad 8ans klump...tippar att den va ca 8,5-9m lång och han fick verkligen jobba på o dra igång underhandskasten me dubbeldrag för att de överhuvudtaget skulle hända nå ....medans jag gick o kasta hela tiden utan dubbeldrag.. 

De va faktiskt då vi bestämde att göra detta filmklipp att ett spö och lina behöver va lättarbetat för att få ett behagligt fiske..     Ett snabbt racerspö är inte alltid till fördel...speciellt vid trånga lägen..   Till hjälp är en lättarbetad/kontrollerad lina som lätt väder flugor med bra skjut.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Asså man kan inte bluffa o tro eller hitta på hur en utredning ska fungera i teorin o än mindre i praktiken..  

Finns bra fiskare/kastare men som ändå inte har en utredning som fungerar riktigt bra.. Allt har sin helhet för optimal funktion.. 

Även i bindas värld är den enögde kung.. ??

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Line-speed,

Du är lite väl yvig i din tolkning. Självklart spelar spöets styvhet roll för vad det "orkar med" i linvikt. Men spön orkar med mycket mer än vad de flesta tror om man bara anpassar sin teknik lite grann. Och att ett Ron Thompson Accelerator i klass 5 orkar med en Troutboss i klass 5 (AFTTA 6) säger inte någonting om huruvida Troutbossen är, eller känns tung, jämfört med andra linor i AFTTA-klass 5. Om du, eller någon annan, vill jämföra hur tung en Troutboss i klass 5 (AFFTA 6) är jämfört med andra linor i AFFTA klass 5, så måste du naturligtvis jämföra en Troutboss i klass 5 (AFFTA 6) med en lina i AFFTA klass 5. Det måste du väl ändå begripa?  Vad har ett gammalt Ron Thompson med saken att göra? Ingenting så klart. 

Ditt senaste inlägg kan jag inte säga så mycket om. Det är svårt att förstå vad du skriver och det lilla som jag trots allt tycks mig begripa har inget med sakfrågan att göra.

/Thomas

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 1/1/2020 at 10:17 AM, Line-speed said:

Nu tänkte jag reda ut nyare cortland linor hur dom fungerar i praktiken .. 

Framförallt Troutboss men även Om ni-vers 7a och DH  Short Belly Spey 29g

Faktiskt lite sugen att skaffa en Omni-verse i lättare linklass .... 5a el möjligen 6a då jag knappt använder lägre linklasser än 6 här ute vid norska kusten...händer ibland att de blir fjällsjöar/inlandsfiske i blåsiga förhållanden .. 

Väldigt sällan de är torrflugeväder här..så de är en av anledningarna att jag skaffat troutboss igen ...     

Hade en TB 5a 2017 när jag tidigare bodde söderut i Sverige o upplevde den lite brutal när den vände över torrflugor eller andra mindre flygor .. 

Har alltid fiskat kapade klumpar men har tänkt om lite ang linor pga väderförhållanden här uppe i finnmark .... speciellt smålaxälvarna som är knappt 35m breda så känns skjutklump överflödig när man stortsett metar mig klumpa precis utanför spötoppen o den där jävla skarven fastnar i spöringarna hela tiden o samtidigt som de blåser mkt .. 

Oftast när jag fiskar i smålaxälvarna här kommer du att bli enhandspö klass 7 eller 8 med hitchtuber på 2-3cm.   

Vill testa Troutboss till detta ändra delikata fiske att ha den extra energin att vända över hitchtuber .. 

Finns även havsvandrande röding här i älvarna så jag vill ändra inte ha för brutala linor så de blir behagligt att fiska streamers o linorna fungerar även till kustfiske efter havsöring ...

Har för övrigt fiska en hel del intermediate clear camo 7a och 8a till kustfiske som fungerar otroligt bra .. 

Fiskar ibland i fjällsjöar o tanken är att använda klass 5 och 6 där .... klass 7 och 8 till smålaxälvar o kust .. 

Kommer skriva löpande av mina upplevelser under våren / sommaren eller om de råkar blir mildväder här uppe under vintern som tillåter flugfiske. 

IMG_20200101_094030.jpg

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, ThomasG said:

Hej Line-speed,

Du är lite väl yvig i din tolkning.

Men, räcker det inte med att de tre vise männen fastslår att TB är den bästa linan alla kategorier bara för att det är så? För att de tycker så. Och alla andra tomtar har fel. 

Det visar om inte annat deras gedigna kastfilmer där en lina landar och ligger rakt i ett par sekunder och ett gammalt RT orkar med några korta underhandskast vid en liten skogså. 

Det är liksom en bevisbörda som är svår att argumentera emot känner jag.  

Redigerad med Jonas_P
  • Like 1
  • Thanks 3
  • Haha 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas_P said:

Men, räcker det inte med att de tre vise männen fastslår att TB är den bästa linan alla kategorier bara för att det är så? För att de tycker så. Och alla andra tomtar har fel. 

Det visar om inte annat deras gedigna kastfilmer där en lina landar och ligger rakt i ett par sekunder och ett gammalt RT orkar med några korta underhandskast vid en liten skogså. 

Det är liksom en bevisbörda som är svår att argumentera emot känner jag.  

Jag skall tänka på saken. Du kanske är något på spåren.

/Tomtefar

  • Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...