Jump to content
olamörrum

Splitcane Anderberg 7'6 fot klass 4

Recommended Posts

Tapering parabolic extreme. Spöt är i mycket fint skick.

Bilder kan skickas vid intresse.

35 minutes ago, Canefreak said:

Antar att det är detta spö som nu finns på Tradera (?)

Ja, det stämmer. Så det säljs där först om du förstår.

43 minutes ago, Canefreak said:

Antar att det är detta spö som nu finns på Tradera (?)

0722039142 om du vill snacka om det?

Hur är aktionen jämfört med hans semi-parabolic? Vet du?

On 1/8/2020 at 10:05 PM, xps said:

Hur är aktionen jämfört med hans semi-parabolic? Vet du?

Ja, den är snabbare . Väldigt dålig förklaring 😄

Lika djup men något snabbare. Är den bättre?

Så enkelt är det faktiskt och ett mycket trevligt spö att fiska med och köra fisk på.

Med min bristande erfarenhet hade jag väntat mig att den skulle vara långsammare. Det där 'extreme' torde betyda något särskilt. Tack för svaret.

Alltså, Anderberg har tre egna draperingar som jag har fått berättat för mej men denna är inte snab.

Vart bor du?

Just now, olamörrum said:

Alltså, Anderberg har tre egna draperingar som jag har fått berättat för mej men denna är inte snabb.

Allt blir en vana,  går du från kolfiberspön till detta är det rätt stor skillnad.

Jag har ett semiparabolic oxå och det är då den mellersta taperingen och den är lite långsammare.  Har jag fiskat med semi spöt en hel dag och tar extreme så är det snabbare men inte utan att det går ganska lätt att komma in i nästan det.

Men skillnaden är större från extreme till kolfiber. 

Vart bor du?

Jag bor nära mitten, Dalarna, men är inte ute efter ett spö utan efter mera kunskap. Jag har hans semi-parabolic 7'9''.

Men skillnaden är större från extreme till kolfiber. 

Det ska gudarna veta. Men kolfiber är ett material, eller snarare flera, och spön därav har många parametrar.

Så du tror att den som bara har fiskat med kolfiber har lättare att hantera parabolic extreme än semi-parabolic?

1 hour ago, xps said:

Jag bor nära mitten, Dalarna, men är inte ute efter ett spö utan efter mera kunskap. Jag har hans semi-parabolic 7'9''.

Det ska gudarna veta. Men kolfiber är ett material, eller snarare flera, och spön därav har många parametrar.

Så du tror att den som bara har fiskat med kolfiber har lättare att hantera parabolic extreme än semi-parabolic?

Det är ju så personligt men du vet en annan som ska snickra och försökt i många år kan fortfarande inte när andra tar i en hammare och är snickare. Skämt o sido, det kan vara som du säger. Det är längre ifrån i alla fall än extreme. Det tog mej en halvtimme sen gick det ok men ju längre man använder grejor ju mer bekväm blir man.

Jo det är personligt. Vissa spön kommer man inte alls överens med, även om man skulle kunna lära sig att kasta med dem.

Det finns ju så många bra spön i olika prisklasser att det inte finns anledning att uslas med det man inte gillar. Sedan är vi många som har flera bra spön än vi egentligen behöver....spön som kanske är bättre än vad vi själva är.

Det var bra skrivet. Det är sällan fel på grejorna endast på mej som håller i det. Nu när jag ändå pratar med dej, u behöver inte en klass fyra MPX? SOm ny

Sen sitter det mycket i huvudet och man tar in saker man hör fast man resonerar tvärtom. Jag har alltid hört om splitcane att det är ett vekt spö. Det är precis tvärt om, har kört stor fisk på mina splitcane ( nej jag är ingen storfiskare) och alldrig könt mej i underläge. Som regel är splitcane kortare6-8 fot när kolfiber allt som oftast är 9 fot minst.  Det finns mycket förutfattade meningar och spö. Det är alltid bäst att testa själv.

Jag har fler linor än jag behöver också. Det enda jag saknar är tillräckligt många tillfällen att fiska. Det innebär också att jag i alltför stor utsträckning saknar praktisk erfarenhet och därmed borde jag inte uttala mig om något annat än skillnader i bekvämlighet mellan olika fåtöljer. Där är min erfarenhet att fåtöljer byggda i trä är i allmänhet mera bekväma än de i kolfiber. Bambufåtöljer har jag inte provat ännu. Bambu är ju gräs. Annat gräs har jag heller inte provat, baserat på en princip jag har.

Jag tror vi är många som har fler åsikter än verkliga erfarenheter. Åsikter kan man skaffa sig på slumpartat underlag.

33 minutes ago, xps said:

Jag har fler linor än jag behöver också. Det enda jag saknar är tillräckligt många tillfällen att fiska. Det innebär också att jag i alltför stor utsträckning saknar praktisk erfarenhet och därmed borde jag inte uttala mig om något annat än skillnader i bekvämlighet mellan olika fåtöljer. Där är min erfarenhet att fåtöljer byggda i trä är i allmänhet mera bekväma än de i kolfiber. Bambufåtöljer har jag inte provat ännu. Bambu är ju gräs. Annat gräs har jag heller inte provat, baserat på en princip jag har.

Jag tror vi är många som har fler åsikter än verkliga erfarenheter. Åsikter kan man skaffa sig på slumpartat underlag.

Ge fasen i det andra gräset. Jobbar med sådant, farliga grejer. 

Har du provat scott g serien, senaste upplaga?

1 minute ago, olamörrum said:

Ge fasen i det andra gräset. Jobbar med sådant, farliga grejer. 

Har du provat scott g serien, senaste upplaga?

Jag provar av princip inget annat gräs än bambu. Ibland har jag tur när jag tänker. (Jaha, så du klipper gräs? Eller servar gräsklippare?).*

Nya spön provar jag inte heller, inte för att byta till. Scott tyckte jag om när de kom, men då hade jag redan fastnat för Powell. Scott fick mig inte att välja bort Powell. Att ständig byta spö gör inte mig till en bättre kastare, snarare tvärtom. Men visst tycker jag att det är kul att prova nytt. Första gången jag provade ett snabbt spö var det de kringstående som hade mest kul. Allt blev kaos. Det var kul, på sitt sätt. Där fick jag en åsikt baserad på minutlånga erfarenheter. Vi matchade inte.

Så, svaret är nej. Jag har inte provat senaste Scott G. Det är säkert ett trevligt spö som jag kanske skulle kunna tycka om. För närvarande saknas dock lockelsen. Det är ett tillstånd värt att vårda.

*Jag förstår att du talar om missbruk. Det är farligt, jag vet. Mindre farligt är det missbruk många flugfiskare ägnar sig åt. Vi missbrukar våra pengar.

• Haha 1

Ja, fiskar splitcane och gillar dom spöna men är glad i spön och just g serien intresserar mej för det sägs vara ett fiskespö och inte ett kast spö.

Egentligen behöver jag inga fler spön men min nyfikenhet är mer än jag kan motstå. 

De flesta spö idag är kastspö även om det går bra att fiska med dom också så klart men ett mjukt spö är härligt.

Jo jag klipper gräs 😆men jobbar ibland med det i form av skötare.

18 hours ago, olamörrum said:

Jo jag klipper gräs 😆men jobbar ibland med det i form av skötare.

Aha, du är greenkeeper på en golfbana. Först trodde jag att du jobbade med något helt annat 😯 .

50 minutes ago, xps said:

Aha, du är greenkeeper på en golfbana. Först trodde jag att du jobbade med något helt annat 😯 .

Jag jobbar inom vården, psykiatrin.

8 hours ago, olamörrum said:

Jag jobbar inom vården, psykiatrin.

Jo, jag misstänkte det men tänkte att när du är inne på forumet är du ledig och kan skoja lite.

11 hours ago, xps said:

Jo, jag misstänkte det men tänkte att när du är inne på forumet är du ledig och kan skoja lite.

Absolut, man får inte vara för allvarlig. Då tröttnar jag .

• Like 1