Jump to content
Sahlberg

2st Umpqua UPG-askar

Recommended Posts

En Umpqua UPG Magnum midge (bild 1-2) i använt men bra skick. Bra ask för nymfer (men för låg för torrflugor med stående vingar). 

195x115x30 mm 

200 kr inkl frakt 

En Umpqua UPG Magnum dry (bild 3-4)i använt men bra skick. Ena sidan har "högt i tak" och funkar fint även för torrflugor med högre vingposter. 

195x115x48 mm 

200 kr inkl frakt 

Båda för 350 kr inkl frakt 

20200104_161958.thumb.jpg.07f2f3677c1a41ddfe36e6dd572d6db0.jpg20200104_162053.thumb.jpg.2426515421a9acfcbf82673dd5627096.jpg20200104_162021.thumb.jpg.669881bb00a5439434e68d77e6323e7f.jpg20200104_162104.thumb.jpg.de1e2cf90b3f67e2b635c5cfda0a6172.jpg

Edited by Sahlberg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Söker följande. Hardy Ultralite FW DD 3000 Lamson Remix 1, 5 Lamson Guru 3+   Hör av dig med bild och pris 
    • Har pratat lite med folk från tre olika samebyar och de är väldigt överraskade själva. Ingen hade trott det här och inte i någon by, av dem jag jag pratat med, finns någon plan alls. Det kommer att ta tid innan man vet vilken riktning det här tar och slutar i. Min gissning  är att det kommer att ta år innan något slags enhetlig förvaltning finns men att vi under tiden kommer att se lite olika riktningar i olika delar av sapmi. Vad som just nu, spontant kommer upp är framförallt gällande småviltjakten. Fisket har inte ägnats en tanke här ännu och något större missnöje kring fiskets skötsel finns överlag inte hos byarna. Självklart finns det missnöje på individnivå inom byarna men inte särskilt som kollektiv. Vad man först och främst ser är möjligheten att själva ha full bestämmanderätt angående avlysningar av jaktområden under hösten för att minimera störningar under samlingsperioden inför slakt, skiljning och flytt. Man ser också möjligheten att återinföra guidetvånget på utlänningar. Detta skulle stoppa de största problemen som för det mesta utgörs av italienare och norrmän. Mina gissningar just nu: guidetvång för utlänningar på jakt. Arrendeavtal med entreprenörer på särskilt begärliga jaktområden och fortsatta avtal på exklusiva fiskevatten, vilket redan finns i stor utsträckning. Avtalen blir tyngre ekonomiskt än nu. Det öppna fisket blir kvar men med förhöjda priser. Betydligt större jaktområden som avlyses under hösten. Överlag kommer turistande fiskare och jägare, framförallt utländska, att uppleva en försämring och en större svårighet att komma åt vatten och mark. Kanske bra i många fall, jag ser mycket mark och vatten som kraftigt överexploaterade nu och har själv önskat en minskning av trycket på dessa. Jag tror också att processerna kommer att fortsätta och inriktas på älgjakten och kanske i förlängningen, om vindarna blåser rätt för byarna, också handla om annan markanvändning än jakt och fiske. Det var en kort och kanske helt uppåt väggarna analys av läget just nu efter att ha lagt örat mot marken och enskilda medlemmar och innan vare sig diskussionsmöten lokalt i byarna eller sametinget förekommit. Lägger ingen värdering i något av detta själv. Och kanske tar det en helt annan riktning. Men man kan ju spekulera lite iallafall.
    • Den starkaste lagstiftning vi har i vårt rättssystem gäller äganderätten. Det intressanta i det här fallet är att äganderätten inte har varit berörd över huvud taget, enbart nyttjanderätten. Även om miljölagstiftningen skärpts under senare år är den fortfarande ganska svag. Den skulle verkligen behöva skärpas ytterligare. Ofta kommer den i konflikt med ägande- och nyttjanderätt. Det gör inte en skärpning enkel. För mig är det svårt att förstå att så många fiskare är så fokuserade på sitt eget fiske jämfört med på förutsättningarna för detta fiske. Jag tror att det är ganska få fiskare som är medlemmar i Älvräddarna t. ex. Om Älvräddarnas arbete har varit viktigt hittills - vilket det har - befarar jag att det kommer att bli ännu viktigare framöver. Trycket på förnyelsebar el kommer att öka mer och mer. Vattenkraft påstås ju vara miljövänlig, gubevars. El är jämförelsevis billig i Sverige, därför lockas stora internetföretag hit. Det kommer att medföra elbrist, skapad sådan, på kommersialismens altare. I framtiden kommer inga strömmande vatten att var långsiktigt skyddade, oavsett vilken lagstiftning vi har just idag. Därför skulle jag gärna se att engagemanget för att skydda våra vatten skulle handla om mer än enbart den fråga den här tråden handlar om. För övrigt tycker även jag att det skulle vara intressant att se hur olika lagar och regler står sig mot följderna av den här domen. Men jag tycker, som jag tidigare har skrivit, att man inte ska ta ut något i förskott om vad som kommer att hända i fjällvärlden. Beträffande samernas nätfiske - det får mig att tänka på skogsbolagens kal-avverkningsmetoder. Man skördar, ger det tid för återhämtning och sedan skördar man en gång till. Skillnaden är att skogen drabbas hårdare än vattnen eftersom den slutar vara skog och istället blir en trädplantering där många arter försvinner - inte minst i mindre, strömmande vatten. Sett i det perspektivet kanske det även där finns värre hot. Fritidsfiskare kan också vara ett hot. Ansvarsfullt fiske är nödvändigt, oavsett redskap. Framöver kanske samerna kommer fram till att nätfiske är ekonomiskt slöseri, vem vet. För tjugo år sedan åkte jag upp till de där trakterna med två vänner. Vi gick från Nikkaluokta till Tjuonajokk. Anmarschen var en upplevelse i nivå med fisket, som var bra. Ändå har jag haft andra fiskeupplevelser som på sitt vis har varit lika stora. En gång hade jag hand om min brors hund som var ung och vild. Min lekkamrat ville att jag skulle följa med upp till Vanån och fiska. Det gick ju inte så jag tackade ja. Jag hade nyss förvärvat ett Powell Scadinavia 8' #3 som jag inte hade hunnit ens kasta med.  Jag satte på en ohacklad Elk Hair Caddis och med hunden i koppel i höger hand gick jag och gjorde korta rollkast med vänster hand. En harr gick upp i en sky av vatten i ett högt hopp och tog flugan på nervägen. Den harren i motljus och i en vattenkaskad glömmer jag aldrig. Jag fiskade ju inte, jag bara kände på spöet. Det finns överraskningar överallt, man behöver bara vara mottaglig för dem...  
    • I all välmening, är det inte bäst att helt enkelt följa vädret?   Är det fortsatt milt i februari är det säkert att föredra före en eventuell köldknäpp i mars osv.   Men generellt så tror jag vattentemperaturen är något högre i mars än februari vilket leder till mer bytesdjur och att havsöringen blir mer aktiv. 
    • Köper gärna en topp till ett LeCie 13,7 9/10 4-del. 
    • Tänkte ta en sväng ner och fiska runtikring Abbekås framöver. När hade ni som fiskar närområdet sagt att det är värt att satsa? Börjar det hetta till i slutet på februari, eller är det slutet på mars man snarare bör satsa på?   
    • ECHO 3 Instructor i kanonskick. 1200 +frakt
    • Med tanke på hur utsatt vår natur är för människans påverkan är det tragisk att man i denna dom bara har fokuserat på människans rätt att fiska och jaga, och inte på vilken förvaltning som är bäst ur ett miljöperspektiv. Det skulle vara intressant om man skulle prova exempelvis nätfiske i fjällnära vatten mot nuvarande miljölagstiftning.
  • Ämnen

• Images

• Create New...