Hoppa till innehåll

Skillnad på lax och öringsfiske?


LAB

Recommended Posts

Själv är jag rätt vass på den lekvandrande öringen (om jag får säga det själv) men lyckas inte alls lika bra med laxen där jag är rätt färsk.

Jag fiskar dem i stort sett lika med samma typ av flugor, vid samma ståndplatser och tekniker men med helt olika utdelning så här långt. Kan såklart vara slumpen eller olika fisktäthet i olika vatten etc. men börjar avvika lite väl mycket.

Gör ni något av ovan annorlunda när ni fiskar lax mot öring?

Såg en video med Frödin där han satte fart på flugan med linan, menda framåt i stället för att menda bakåt t.ex vid laxfiske i lite slöare vatten. Något jag skall pröva framåt.

 

 

 

Redigerad med LAB
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att det snarare är handikappande att vara en skicklig öringfiskare när man börjar med lax. Jag satt i samma sits för länge sedan och hade en lååång startsträcka innan jag förstod skillnaderna och de likheter som finns. Men till slut ramlade polett efter polett ner och det började funka med laxen. Riktigt bra när jag kunde börja använda öringfiskets tricks på laxen. Men startsträckan var lång. 

Jag fiskar lax och öring fullständigt olika. Men har med en hel del grundtänk från båda sidor som anpassats. Men det har tagit mycket tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk att laxen är en slö katt på soffan, hur ska du få den att attackera det du drar framför den?

Drar du ett snöre sakta över golvet så bryr den sig inte, drar du det snabbt så kastar den sig över snöret och sen ser den förvirrad ut som om den inte fattar varför den gjorde så... Jag brukar tänka att det är samma instinkt som får laxen att hugga fast den inte vill käka...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, fjellhammer said:

Det är enklare att få enkla slumpfiskar under laxfiske än att få lekvandrande storöring på ren flax...

Som man brukar säga, "Lax får man, öring fiskar man". Men vad vet jag, aldrig fiskat lax i hela mitt liv ^^

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 1/6/2020 at 1:11 AM, LAB said:

Gör ni något av ovan annorlunda när ni fiskar lax mot öring?

Dom ser förvisso rätt så lika ut men där slutar all likhet. Det är en värld emellan fiske efter lax och fiske efter havsöring. De har helt olika beteenden. Men nuförtiden räcker det med en Sunray Shadow med lite fart på... Så får man nån enstaka slumpfisk förstås.

Läs en bra bok istället för att köpa en herrans massa linor och sjunktafsar och spön och rullar. T.ex. Salmon Fishing av Hugh Falkus. Den borde finnas på ebay eller Amazon.

Gamla sanningar: Laxen står på den översta tredjedelen av en pool. Havsöringen på den nedersta.

Är vattentemperaturen 9 grader eller varmare fiska relativt små flugor i ytan. Flytlina alltså. Är det kallare än 9 graders så fiska nere vid botten med relativt stora flugor. Sjunklina.

Gå poolen 3 gånger med olika flugstorlekar. Översta tredjedelen alltså. Ingen idé att fiska där det inte står nån lax. (Om du inte vet en säker ståndplats längre ner) Allt annat är slöseri med tid och kraft.

Fisket är alltid bäst direkt efter en flom och de närmaste dagarna efter. Laxen vandrar på det högre vattnet och är mest huggvillig när den just tagit en n ståndplats. Ju längre tid laxen stått still desto mindre huggvilja har den.

Har du gått poolen några gånger och varken sett eller känt något så gå till nästa pool. Det kan vara helt tomt på lax i poolen du fiskar.

Håll koll på aktivitet i vattnet. Även små väderförändringar som att solen plötsligt skyms av moln kan räcka.

Börja fisket överst i poolen, direkt där strömmen kommer in. Fiska flugan ända in till kanten. Ta ett par steg nedströms för nästa kast osv. Fiska rätt så snabbt och effektivt alltså. Ingen idé att nöta om du inte känner fisk.

Laxen är inte särskilt skygg för tafsar så använd så grov tafs som möjligt utan att det ser löjligt ut. Däremot kan också laxen vara lättskrämd. (Vilket många inte verkar tro.)

Ha en plan och en strategi. Fiska inte på slump. Memorera platser där lax visat sig, det är ofta en ståndplats.

På sommarälv i medelstark ström och en vattentemp på säg 12 grader är en krokfluga i storlek 6 det gamla beprövade konceptet. Är strömmen hårdare, gå upp till storlek 4. Är den långsammare prova en 8:a. Är vattnet kallare = större fluga. Varmare = mindre. Man får prova sig fram. Det är därför det är bra att gå poolen tre gånger. Är det flom med grumligt vatten är tub ett naturligare val och sinktip om ström och vattendjup kräver det. Till sist, fisket kanske är bäst på kvällen i skymningen men jag har haft flera av mina bästa fisken mitt på dagen eller eftermidagen. Är det flomstor älv så fiska hela dagen.

En liten fluga fiskas långsammare än en stor tub. Det får ju vara en realistisk hastighet i förhållande till strömmen.

Kolla hur lokala fiskare gör!

 

  • Like 8
  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan lax- och havsöringsfiske? När skymningen och mörkret kommer flyttar sig laxen gärna upp mot inloppsströmmen och när dom flyttat sig har man chansen.

Havsöringen gör precis tvärtom. Den flyttar sig ner mot nacken. När mörkret faller blir det liv där nere. Man skall inte börja fisket för tidigt för dom är verkligen lättskrämda. Fisk i större antal börjar det bli först mot slutet av juli och i augusti.  Det är bäst att inte vada ut förrän man börjar höra plumsen därute. Vada försiktigt även med tanke på mörkret. Man får försöka att inte föra väsen. Det är ett underbart fiske. Man står där utvadad till midjan i nedre delen av poolen. Omgärdad av ett mjukt augustimörker och väntar på att höra det där tunga plumset. Så kommer det! Man ser det inte, bara hör det där ute i mörkret. Kastar i riktning mot ljudet och försöker att inte kasta för långt. Man vill ju komma tillräckligt nära utan att skrämma fisken. Överhandskast är det som gäller. Absolut inget onödigt plaskande. Kastet lyckas. Man tar hem flugan i långsamma drag. Plötsligt känner man ett stenhårt hugg. Linan börjar rusa ut...

Utrustning: Enhandsspö 10 fot. Flytlina. Lång tafs, runt 1,5x spölängden och med spetsen en meter 0,20 om älven är väldigt klar. Fluga: Jag gör enkla flugor med kanske bara ett hönshackel lindat runt skaftet och gles guld eller silverribbing som ökar hållbarheten. Annars vanliga enkla Heggeli, March Brown och liknande. Eller en Stoats Tail. Storlek 4-6-8 dubbelkrok. Inga långvingade flugor. I mörkret behöver allt fungera så enkelt som möjligt. Man vill inte ha något som kan haka upp sig.

En strategi för havsöringen och en helt annan för laxen.

 

 

 

  • Like 8
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
On 1/6/2020 at 10:08 AM, jakobj said:

Skulle säga att det snarare är handikappande att vara en skicklig öringfiskare när man börjar med lax. Jag satt i samma sits för länge sedan och hade en lååång startsträcka innan jag förstod skillnaderna och de likheter som finns. Men till slut ramlade polett efter polett ner och det började funka med laxen. Riktigt bra när jag kunde börja använda öringfiskets tricks på laxen. Men startsträckan var lång. 

Jag fiskar lax och öring fullständigt olika. Men har med en hel del grundtänk från båda sidor som anpassats. Men det har tagit mycket tid.

Vilka insikter/poletter  kom du fram till?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till lax vill man ju ha draget, när det suger på rätt sätt i linan så vet man nästan att laxen hugger (nu hugger de ju rätt sällan i verkligheten men de gånger de gör det så vet man nästan om det i förväg ? ). Det ska gå väldigt fort, vilket blir helt knas när man nu fiskat havsöring där det ska gå hysteriskt långsamt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Frank said:

?

Nu på våren så lyckas jag bäst med öringfisket när jag kör med knapp styrfart på flugan, men nästa dag fiskar jag lax och då funkar det bäst när det suger i ganska ordentligt. Men det är mina erfarenheter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nåt får jag väl svara efter mitt tykna ?... Det här med hastighet på flugan det beror nog på flugans storlek relativt strömmens hastighet? Jag menar en liten fluga i raketfart ser nog lite löjligt ut för laxen och vice versa? Och jag erkänner att jag börjar bli gammal grinig gubbe... Och flugans storlek avgörs av vattenstånd, temperatur, strömmens hastighet etc. Så himla lätt (och extremt tråkigt) som att bara sätta på en fluga och fiska snabbt är det ändå inte. Som tur är.

Det här är absolut inget personangrepp, men det är väl ett angrepp på denna märkliga tids trender.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen fara, det var ju inget direkt forskningsbaserat svar jag kom med. Naturligtvis spelar massa faktorer in, tänkte mest nu på vårfisket i västerbotten då det skiljer sig en del mellan öring- och laxfisket (har mest erfarenhet av det). 

Men visst har jag fått lax på långsamt fiskade flugor också. Rätt plats vid rätt tid är viktigare. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...