Hoppa till innehåll

Visa en god vän det bästa Sverige har att erbjuda


gurchan

Recommended Posts

God förmiddag,

Lite kort bakgrund. För ett par år sedan sprang jag på John i närheten av Murchison på Nya Zeeland. John och hans bror Ian, som också var med, visade sig vara inte bara skickliga flugfiskare men också de mest generösa främlingar av alla de jag mötte under mina veckor ensam längs Nya Zeelands många vattendrag. För att göra en lång historia kort så fiskade vi, och drack en hel del öl, under några dagar och har därefter hållit kontakten. I fjol reste jag och en svensk kompis över till Lake district i UK och John visade oss alla vatten han fiskat i sedan barnsben. I vår är det dags igen och jag har avsatt en hel vecka i maj till att fiska öring med John (och kanske några vänner från Sverige). Är säkerligen inte okänt bland rutinerade rävar vilken pärla Lake district är om man har en bra vägvisare, men om det finns fler som inte kände till det så överväger jag att skriva en liten reseberättelse.

Nu till min fråga. John vill gärna komma över till Sverige och det naturliga vore att jag visade mina hemmavatten. Han fiskar gärna gädda men kan bara komma under sommaren vilket betyder dåligt gäddfiske i mina vatten och dessutom är vi både nog mest sugna på öring. Mina erfarenheter av öringfiske i den svenska fjällvärlden är tämligen begränsade och John är svårimponerad (även om han säkerligen kommer försöka dölja det). Samtidigt vill jag att han ska få en grym upplevelse. Min målbild är att vi, tillsammans med mina svenska kompisar som ska med i vår, ska ha en stuga eller mindre tältläger som bas och sen ett stort vattensystem att utforska. Har full förståelse för att folk inte vill säga här exakta vatten eller så. Tänkte mer höra om någon har tips på större områden jag kan börja läsa på om, helikopterguider som kan släppa oss på lämplig plats eller kvoterade vatten jag kan söka i hopp om att få någon slags jackpot.

Är så mån om att det blir en grym upplevelse att jag är beredd att investera mycket tid i förberedelser, fattig men beredd att lägga det jag har rent ekonomiskt också. All hjälp mottages tacksamt, här eller i PM.!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag besökte Tärnasjön nära Hemavan sommaren som var. Det är som en stor sjö som är rinnande som en långsam älv, väldigt häftigt.
Där fanns öring och fjällröding.
Vi tog helikopter upp till sjön och man fick vara där i 3 dagar. Finns dock massor fina vatten i området kring Tärnaby/Hemavan.

Ett annat tips som jag själv inte besökt är ju Ammarnäs. Hör massvis om det stället om och om igen, verkar vara ett mycket populärt ställe för att fiska efter stor öring.

Edit: Jag vet inte hur temeraturerna är där uppe i Maj, kanske är lite tidigt?

Redigerad med Lodjur
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäddfiske finns nästan var du än åker upp i Gällivare fjällen. Har rekord på 120 fiskar på ytbete på en dag och två personer. Tvåsiffriga fiskar är inte något ovanligt heller. Finns flera vatten med lika bra fiske som det som visas i flugfiske videos från tjuonajokk. Brukar vara bra hela säsongen om det inte blir extremt varmt... Hett tips är att ringa helikopterbolagen de vill ha återkommande kunder. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte imponera med lite harrfiske.  I många länder rankas ju harren högre än öringen och  vi måste ju ändå ha världens bästa harrfiske i Sverige.  Kan ju även kombineras med feta streamer för storöring på natten och lite gädda i lugnselen.  Vart åker man då. Ja jämtland har fina vatten, dock tämligen mycket folk. Annars om du åker ännu mer norrut blir vattnen nog ännu bättre. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...