Jump to content
puoltsa19

Flugfiske från båt efter strömmande vatten

Recommended Posts

Har man stuga på en Ö som man bara kan ta sig till med båt, kan man ju oxå utgå i från att det blir en hel del båtfiske.

I stortsett allt fiske blir efter älven och för att kunna färdas i en älv med smal älvfåra som slingrar sig som en orm krävs speciell båt, en forsbåt.

En forsbåt är ganska dålig i sjö men raka motsatsen efter älven, formen är som en kanot fast större, 6,5 meter lång och ca 1,3 meter bred, röda båten.

Aktern på båten ca 30 cm i motorfästen och smalnar av till noll i kölen, med andra ord inte planande, motorstorleken 10 hk är optimalt på den jag har.

Jag använder båten till att fiska i från och att transportera mig mellan fiske ställena. Inte allt för sällan kör man upp båten på nån grynna mitt i älven och kliver ur för att fiska, poängen med det är att man kommer åt djupgropar, strömkanter som man annars hade haft svårt att komma åt.

Krasst att ha tillgång till båt gör fisket betydligt bredare, du kommer åt över allt.
Den vita båten på bilden används mest till sjöfiske och i Torneälven som är större och djupare.

69D7B831-A386-424E-8E97-40CB844F7C46.jpeg

4E53D995-95CF-4FF9-B1E0-00FD3FC5F6D8.jpeg

27F291C3-8E6B-48C8-A058-8712CBD4A44E.jpeg

DFFC573C-FBF2-4079-A7F6-EF8A89895CFA.jpeg

CE343058-BDE3-4A66-B8CC-8A5E75951D19.jpeg

E75B0DE0-AF0F-49AF-BA18-43FA20B3DC24.jpeg

4E8DA6D0-C209-426E-A777-90A33C36199C.jpeg

562CD502-5E4F-4766-99E0-AB0264AA1666.jpeg

• Like 3

Härliga bilder💕 och en fantastik båttyp som har sina givna fördelar i rätt element. 

Har du någon speciallösning för att skydda propellern eller kör du kanske jet? Kanske inte ens finns Jet för 10hp kom jag på?

Annars finns det ju en hel del riktigt bra lösningar för skydda mot sten. Har ju åkt en hel del genom forsar både med din typ av båt och andra varianter. Uffe på Vildmarksservice i Laxforsen har haft flera intressanta lösningar genom åren. Bland annat körde han jet i flera år men den tog han bort till slut. Anledning var att effektförlusten var ungefär 25% och sen blir båten extremt svårmanövrerad vid lägre hastighet. Det var svårt att hålla båten i position när man ville fiska, speciellt om man ville göra mindre justeringar av placeringen av båten i forsen. 

När jag var upp för några år sedan hade en tålig och bra lösning som jag tyckte såg riktigt bra ut för skydda propellern utan effektförlust på motorn. 

Har för mig att han kör med en Yamaha 40hp? Båten är en Linder 445 Catch.

IMG_3070.JPG

@puoltsa19 har du namnet på båtmodellen? Om arean ska fungera optimalt på sikt tror jag vi ska försöka döpa ämnena i arean till Båtmodellens namn så det blir överskådligt? I alla fall första orden. Exempel: "Forsfräsen 19 - flugfiske från båt efter strömmande vatten"

alternativt bara "Forsfräsen 19"  (hittepånamn bara så ni vet😂)

Det är inte fel om man lägger in båtleverantörens webbadress någonstans i ämnet också så andra intresserade snabbt hittar vem som säljer båtmodellen.

7 hours ago, Jonas said:

@puoltsa19 har du namnet på båtmodellen? Om arean ska fungera optimalt på sikt tror jag vi ska försöka döpa ämnena i arean till Båtmodellens namn så det blir överskådligt? I alla fall första orden. Exempel: "Forsfräsen 19 - flugfiske från båt efter strömmande vatten"

alternativt bara "Forsfräsen 19"  (hittepånamn bara så ni vet😂)

Det är inte fel om man lägger in båtleverantörens webbadress någonstans i ämnet också så andra intresserade snabbt hittar vem som säljer båtmodellen.

Båtmodellen är en Laxen 1 och givetvis måste man ha propeller skydd. Ska se om jag har någon bild på proppeskyddet.

Propellerskyddet på bilden är så där, i och med avståndet mellan skydd skädda kommer du få kavitation och farten kommer minska ordentligt och sist men inte minst smäller du på Sten och strömmen tar båten kommer skäddan knäckas, egen erfarenhet😂

Båttypen du skriver om Linder 445 Catch funkar där det finns bra med vatten att köra i, dunkar du i Sten med en motor som har pokertrick är risken stor att endera är det mara skrot av motorn eller den rent lossnar vid Sten träff.

I Torneälven funkar det på sina håll med typ Linder och Busterbåtar, men ska man ner i forsar och köra är dom inte riktigt lämpliga.

Den vita båten jag har är en Flygare 503 med en 25 hk och mittpulpet, riktigt bra båt i Torneälven men i Kalixälven funkar den inte. Motorn är utan Powertrim men en Sten träff med den fast riggen är lös vid körning är allt utom bra, motorn i sig är för tung, en bild på den utan proppeskydd, allt för farten😀 30 knop👍

Motorn liggandes på marken en strypt 9,9 originalet 15 hk, körde upp för Kamaskoski efter Kaitumälven med bår och motor, forsen är ett mellanting mellan en 3 och 4, när vi var mitt i forsen och vågorna som högst såg man inte älvstranden, rejäla vågor i forsen.

ACA8FF38-7E69-4CD6-9692-6C7B7D4CB7A5.jpeg

905AC49F-57E1-43FC-9824-2E1BF3FA26DF.jpeg

Edited by puoltsa19

@puoltsa19 kaxigt att du kör stålpropeller utan skydd där uppe😎🏻😅 *respekt* 

25 minutes ago, Jonas said:

Jo men inte i forsarna, då blir det laxen båten och sen att man kört omkring i snart 40 år i Kalixälvens övre del, gör inte saken sämre, men fortfarande smäller man i sten😂

Edited by puoltsa19

1 hour ago Jonas sa:

Vilken bild visar det?

16 minutes ago puoltsa19 sa:

Vita båten

OK! ..trodde det som stack under propellern under den motorn på/med den vita båten OXÅ! ..var ett propellerskydd.