Hoppa till innehåll

Laga lack/epoxy? Spöringar cross s1


Recommended Posts

2 hours ago, becke said:

Hej! Är det någon som har råd om att laga lacken lr är de epoxy ? På landningen på spö ringarna

Är ett loop cross s1 8132-6 Om de har nån betydelse ?

 

Är sådana sprickor på alla öglor på top klingan

received_209356853434065.jpeg

Ser ut som epoxylacken har typ krackelerat. Min gissning är att lacken inte fick rätt härdning, blev spröd och sen har spöts och naturens krafter gjort sitt. Men svårt att avgöra från ett foto. Krackelering av lacken är ett fabrikationsfel som du kan ta på garanti, om Loop nu har någon sådan på det här spöt. Annars blir det till att gräva i plånboken, linda och lacka om toppen för egen räkning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, becke said:

Tror ni de funkar att höra av sig till loop även om jag är andra ägaren på spöet ?

Tack för all input

Du kan få betala frakten och en kostnad för jobbet. Men Loop brukar vara rätt hyggliga så kontakta dem och kika iaf ?? Du har ju inget att förlora ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 1/18/2020 at 11:03 AM, Ixoye said:

Det där bör väl gå på garantin då det uppenbart är ett fabrikationsfel, slå en signal till Loop service, dom är bra att ha att göra med.

Ja de är lite konstigt är bara översta delen som krackelerat resterande är jätte fina

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, becke said:

Ja de är lite konstigt är bara översta delen som krackelerat resterande är jätte fina

Det kan tyckas så men om du sett hur det går till att lacka spön i en fabrik så är det inte så konstigt. De kan lacka olika delar av ett spö på vid en tidpunkt oberoende av varandra så att säga. Men det kan ju vara så att nederdelen har samma problem men den delen utsätts inte för 1000 tals upprepade tänjande krafter som toppdelen gör vid kast. 

I vilket fall det bästa är att börja hos Loop och om det inte funkar så finns det alltid nån som kan fixa till det så du kan fiska vidare. Om det inte är på bästa fisketiden så kan jag linda om och lacka toppen åt dig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ähhh va ni krånglar allihop...  ?

Det är ju bara lacken det är fel på, inte lindningarna, så inte behövs det att skära upp några lindningar inte.

Bara skrapa bort den skadade lacken - brukar gå bra med tumnageln eller baksidan på ett skedskaft eller nåt liknande, alltså nåt relativt hårt men inte vasst. När lacken är borta är det ju bara att lacka om på nytt ( eller välja epoxy om du känner för det ), det lär väl behövas två omgångar minst.

Förr i tiden, när inte epoxy fanns och lackkvaliteten var sämre, var sådana här problem vardagsmat. Det hände på nästan alla spön, spinn- och fluga, efter några år och ingen gnällde över det, det är ju som sagt bara att lacka om och inte hålla på att krångla med garantier och reklamationer... 

  • Thanks 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Andersson said:

En av spöringarna på mitt Stingerspö sitter löst men det bordet väl funka att limma fast det med lite Zaplim?

Om den sitter löst så måste det lindas om skulle jag tro, lacken/epoxy är där för att skydda/hålla ihop tråden och se snygg ut i princip. 
men prova limma och se om det håller ?? Är ju lätt att åtgärda om det går åt helsike iaf ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago, Ixoye said:

Jag har för mig att jag betalade 700kr för en ny del till ett Loop spö för ett par år sedan, men är du första ägare så är det där ett garantiärende och det kostar dig bara frakten till Loop.

Om det gäller ett garantiärende inom garantiperioden så ska man inte behöva betala för frakten heller :) Och absolut inte om spöt är köpt från en återförsäljare, då ska allt gå helt gratis via dem ??

Redigerad med Ferex
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 1/21/2020 at 8:15 PM, sloopy said:

Det kan tyckas så men om du sett hur det går till att lacka spön i en fabrik så är det inte så konstigt. De kan lacka olika delar av ett spö på vid en tidpunkt oberoende av varandra så att säga. Men det kan ju vara så att nederdelen har samma problem men den delen utsätts inte för 1000 tals upprepade tänjande krafter som toppdelen gör vid kast. 

I vilket fall det bästa är att börja hos Loop och om det inte funkar så finns det alltid nån som kan fixa till det så du kan fiska vidare. Om det inte är på bästa fisketiden så kan jag linda om och lacka toppen åt dig.

Vad vill du ha för o göra iordning den?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...