Jump to content
JSC

Färggrann flugrulle

Recommended Posts

Blivit förtjust i färgglada flugrullar och letat efter en men hittar inget som verkar vettigt utan att kosta rejält, behöver absolut inte vara en premium rulle. Egentligen är det linförvaring till det öringfisket jag bedriver och utseendet är det ”viktigaste”. 
Piscifun, Maxcatch och andra Kinarullar finns i snygga färger och är sinneslöst billiga enda jag tvekar till är att dom inte finns med fullframe. Många dyrare rullar finns i grymma färger men även dom utan fullframe. Fiskar 99,9% trout spey, micro skagit och tunna skjutlinor som glider emellan spole o rullhus.

Har ni tips på nån rulle? En Danielsson dry fly i orange, lila, blå vore 😍 
Någon som eloxerat en rulle eller vet var man skulle kunna göra det och inte bara spolen. Undrar varför inte Danielsson erbjuder flera färger på sina rullar? Borde nog kunna öka försäljningen eller är det en större kostnad att tillverka rullarna i olika färger? Tänk att få välja färg på spole rullhus m.m En helt ny modell kostar en hel del att ta fram men andra färger på befintliga modeller kan ju inte vara en större kostnad? Eller? 

Hama eloxering i Katrineholm fixade Emanuelssons rullar och han är känd för att vara perfektionist.

Det kostar nästan ingenting. Jag frågade för ett par år sedan, och en lös spole skulle kosta 50 spänn!

Men det går bara med svarvade rullar. Det funkar inte på gjutna.

• Like 1

2 hours ago, Bigsalmon said:

Hama eloxering i Katrineholm fixade Emanuelssons rullar och han är känd för att vara perfektionist.

Det kostar nästan ingenting. Jag frågade för ett par år sedan, och en lös spole skulle kosta 50 spänn!

Men det går bara med svarvade rullar. Det funkar inte på gjutna.

Tack ska kolla med dom. Köpa en Dry Fly om dom kan eloxera den ORANGE 😍😍😍

Jag eloxera en loop dryfly på mitt gamla jobb för ca 15år sedan,den blev grön...  Den såldes o vet inte vem som äger den nu.. 

För övrigt så eloxerades alla Loop/Danielsson rullar i skultuna för ca 20år sedan  innan dom skaffade egen eloxering. 

Är rullen använd o kantstött så får man putsa o polera noga innan eloxering..   Alla repor o märken kommer annars synas igenom.. 

Edited by Line-speed
  • Like 1

3 minutes ago, JSC said:

Hur är det med text/graveringen efter eloxering? 

De kommer att försvinna... 

• Like 1

8 hours ago JSC sa:

Blivit förtjust i färgglada flugrullar och letat efter en men hittar inget som verkar vettigt utan att kosta rejält, behöver absolut inte vara en premium rulle. Egentligen är det linförvaring till det öringfisket jag bedriver och utseendet är det ”viktigaste”. 
Piscifun, Maxcatch och andra Kinarullar finns i snygga färger och är sinneslöst billiga enda jag tvekar till är att dom inte finns med fullframe. Många dyrare rullar finns i grymma färger men även dom utan fullframe. Fiskar 99,9% trout spey, micro skagit och tunna skjutlinor som glider emellan spole o rullhus.

Har ni tips på nån rulle? En Danielsson dry fly i orange, lila, blå vore 😍 
Någon som eloxerat en rulle eller vet var man skulle kunna göra det och inte bara spolen. Undrar varför inte Danielsson erbjuder flera färger på sina rullar? Borde nog kunna öka försäljningen eller är det en större kostnad att tillverka rullarna i olika färger? Tänk att få välja färg på spole rullhus m.m En helt ny modell kostar en hel del att ta fram men andra färger på befintliga modeller kan ju inte vara en större kostnad? Eller? 

Jag klämde på Nautilus X på antispinnmässan i Jönköping. Rullarna går att kombinera i väldigt många färger. Snygg och cool rulle i övre prissegmentet. En orange och blå eller kanske orange silver skulle passa mig perfekt till årets havsöringspremiär😎👌🏻

https://www.nautilusreels.com/reels/nautilus-x-series/

• Like 1

9 hours ago, Foam said:

Alfa har en del färggranna rullar.

Dom är snygga samt design in Finland 👌🏻 men finns inte med full frame vad jag hittat :( 

Är skeptiskt mot icke full frame rulle då jag haft problem med alla såna jag haft. Hel lina funkar men inte med tunn skjutlina vad jag erfarit.

2 hours ago, Chrglx said:

Abel ?

Grymma rullar men kostar för mycket. 

On 1/19/2020 at 4:50 PM, JSC said:

Hur är det med text/graveringen efter eloxering? 

Texten "satt" kvar på min Scierrarulle jag lämnade in o eloxerade. Den var silver o blev svart. Texten svag grå om jag kommer ihåg rätt...det är några år sedan.

• Like 1