Hoppa till innehåll

Regnbåge på torrfluga i Januari


Lodjur

Recommended Posts

Åhoj!
Här kommer jag med en berättelse som utspelade sig igår.

Var ute en tur till mitt go-to regnbågsvatten igår i solen som behagade att visa sig i västra Sverige i hopp om att lufta spöt lite.
Väl på väg så kröp temperaturen mot nollan då sjön ligger uppe på en höjd och jag blev tveksam på om det ens skulle finnas öppet vatten på sjön när jag kom dit.
"ja ja, det spelar ingen roll" tänkte jag, skulle väl få en fin promenad med sambon (då hon åkt med för att läsa i solen) eller något i värsta fall. Så jag åkte vidare.
När jag väl var på plats och hade fått spana in läget så kunde jag konstatera att i alla fall 70% av sjön hade ett tunnt istäcke, så jag gick tillbaka till bilen och tog på mig vadare m.m och tacklade upp spöt och började gå mot hålet på ca 40 kvadratmeter med öppet vatten i mittersta delen av sjön.

Väl framme vid hålet satte jag mig med en kopp kaffe och väntade, som man gärna gör. Inte ett vak - inte som att jag hade förväntat mig ett heller. Så jag behöll den streamer jag bundit på när jag lämnade bilen.
När koppen var tom vadade jag ut till en sten som var ovanför ytan och testade lite olika streamers i lite över en timme. Kände inte något men vad gör det när solen skiner och det är vindstilla.

I lagom tid till att jag vadat tillbaka till land för att avnjuta en till kopp kaffe så visade sig helt plötsligt lite fjädermygg  längst vattenbrynet. Medan jag förvånad över att dessa små kryp var aktiva så kom det: ETT VAK! Mitt i den lilla basäng av öppet vatten jag befann mig vid.

Snabbt tog jag spöt och var på väg ut tillbaka till min sten när jag hejdades av tanken som från djävulen på min axel sa "ska du inte byta till torrt...?". "Nej! det är ju mitt i januari" täntke jag som svar, det är ju inte rätt att fiska med torrfluga (i vad som ska vara) mitt i vintern.
Dock höll den tanken inte länge och efter några minuter satt en mycket tunnare tafs på linan och en immitation av ett fjädermygg storlek 18 på denne.
Jag hade inte sett något mer vak sen det första och enda, men ändå smög jag ut i vattnet och upp på knä på stenen jag tidigare stått raklång på. Optimismen var i stunden odödlig.

Jag gjorde några kast där jag lät flugan ligga stilla en stund och sedan sakta sakta tog hem den med långa pauser imellan. Det hade nu gått en kvart sedan jag vadat ut och optimismen var påtagligt läggre än när jag kröp upp på stenen. Några fler vak hade det heller inte blivit.
Jag började fundera på att byta tillbaka till streamer och satt och grubblade för mig själv när sambon kom gående och jag vände mig om för att heja på henne.

När jag sedan vände blicken tillbaka så är det enda jag ser en vidöppen käft i fart med att svälja min immitation i storlek 18 och hjärtat hoppar över ett slag sådär som det gör när man inte fått fisk på länge och det helt plötsligt hugger.
Jag blir 100% fokuserad på stört och väntar iskallt en sekund på att göra mothugget (något jag lärt mig in i märgen efter antalet fiskar man ryckt flugan ur munnen på tidigare gånger).

SMACK! Klockren krokning. Fisken rusar iväg, runt i poolen och tillslut även in under isen. Men flugan sitter perfekt i mungipan och knuten är solid.
Efter ca 4 minuter och många rusningar lyckas jag tillslut landa årets första fisk, årets första på flugspöt & således årets första på torrfluga. 2,5 kg och i praktfull blodröd lekskrud! :wub:

Om jag tror att jag någonsin kommer att överträffa denna bedrift av hur tidigt man kan få årets första fisk på torrfluga i svenska vatten så är svaret nej, men det kanske är fullt rimligt längst ner i söder?
Hur tidigt har ni lyckats få årets första på torrfluga som bäst?

Edit: lägger till den enda bild som jag lyckades få på fisken och som sambon tog ifrån land.

IMG_20200119_162757_901.jpg

Redigerad med Lodjur
  • Like 12
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...