Hoppa till innehåll

Grainlina


Recommended Posts

Jag tittar på grainlinor och behöver lite hjälp. Jag har tänkt skaffa en klump till min Scott Radian15-fotare. Den klump som jag har tittat på är UST express. Den finns i både 750 grain och 850 grain. Och med sjunk 5 eller sjunk 8 som "slutdel på klumpen". Vilken förordar ni? Och finns det andra grainlinor att titta efter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, Huglife said:

Grain är väl en viktenhet och inte en lintyp, eller är jag ute och cyklar? 

De stämmer.. Fast kärt barn har många namn...   De är väl nå hittepånamn som råkat hamna fel av nå anledning... 

Hörde de däää första gången för 20+år sedan i Älvkarleby när folk fiska med blylinor ?

Redigerad med Line-speed
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du får veta hur många gram de motsvarar, blir det lättare för dig då?

https://www.enheter.info/Raekna+om+Grain+till+Gram.php 

5 hours ago, subbuteo said:

Jag tittar på grainlinor och behöver lite hjälp. Jag har tänkt skaffa en klump till min Scott Radian15-fotare. Den klump som jag har tittat på är UST express. Den finns i både 750 grain och 850 grain. Och med sjunk 5 eller sjunk 8 som "slutdel på klumpen". Vilken förordar ni? Och finns det andra grainlinor att titta efter?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago, Balswinger said:

Det här tycker jag är en grainlina:

https://mistpool.com/sv/produkt/1202/rio-intouch-t-8-t-11-t-14-t-17-t-20-tips.html

En otaperad sjunklina som säljs i önskad längd från rulle, och som är klassad efter vikt i grains per fot. 

 

De där e ju material till sjunkspetsar.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha ?

Det här är en anledning till varför nybörjare Ibland är rädda att göra fråginlägg på edge ? 

Jag kan rekommendera RIO’s Scandi versitip #10 till det spöt, då har du flera möjligheter på sjunktippar med samma klump ?? Plus att den matchar spöt otroligt fint! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För många nybörjare, mig inkluderat, står "grainlina" för den mest snabbsjunkande av sjunklinor. Du väljer grains efter sjunkhastighet, inte efter det spö du tänker använda. Vid vårfisket i Nyköpingsån, när vattnet forsade på som mest, gick det år en 1100 grains RIO-klump för att komma ner till öringarna. Den linan använde jag på mitt 13' #8-9. Det var tungt men fungerade.

Även jag fick en skopa ovett när jag ställde en liknande fråga här för 10-12 år sedan. När jag fiskat ett tag upptäckte jag att grains är en viktenhet och inget annat. På RIOs linförpackningar står det faktiskt grains och inte klass när det kommer till de tyngsta linorna, men även sjunkhastighet och den blir förstås snabbare ju tyngre linan är.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Bigsalmon said:

För många nybörjare, mig inkluderat, står "grainlina" för den mest snabbsjunkande av sjunklinor. Du väljer grains efter sjunkhastighet, inte efter det spö du tänker använda. Vid vårfisket i Nyköpingsån, när vattnet forsade på som mest, gick det år en 1100 grains RIO-klump för att komma ner till öringarna. Den linan använde jag på mitt 13' #8-9. Det var tungt men fungerade.

Även jag fick en skopa ovett när jag ställde en liknande fråga här för 10-12 år sedan. När jag fiskat ett tag upptäckte jag att grains är en viktenhet och inget annat. På RIOs linförpackningar står det faktiskt grains och inte klass när det kommer till de tyngsta linorna, men även sjunkhastighet och den blir förstås snabbare ju tyngre linan är.

Ja man kan enkelt säga att Grains är hur de mäter linvikter i Amerkat. 
De flesta linor som säljs på andra sidan, inklusive enhandslinor, har en vikt angett i grains.
Och samma linförpackningar som säljs här i Sverige har en vikt som anges i gram.

finns såklart undantag även här hemma som du säger, där de tyngsta skjutklumparna anges i grains. Finns även flera andra speylinor som bara använder sig av grains här i Sverige. 
 

man får omvandla lite fram och tillbaka när man ger sig in i tvåhandsvärlden och har grejer från olika delar av jorden ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Ferex said:

Haha ?

Det här är en anledning till varför nybörjare Ibland är rädda att göra fråginlägg på edge ? 

Jag kan rekommendera RIO’s Scandi versitip #10 till det spöt, då har du flera möjligheter på sjunktippar med samma klump ?? Plus att den matchar spöt otroligt fint! 

Jag har versitip med flytbodyn och lösa spetsar, däribland sjunkspetsar, men det är ju inte ens nära det jag är ute efter. Jag har svårt att tro att Rios verisitip med den mest snabbsjunkande bodyn är i närheten av en så snabbsjunkande klump som jag är ute efter. Eftersom grainlina är ett vedertaget begrepp använde jag mig av det. Jag tror de flesta fattade vad jag menade. Jag kunde naturligtvis ha skrivit strykjärnslina eller ankarlina eller sjunkbomb eller supersnabbsjunkande klump istället. Ibland är det nästan löjligt vad folk på edge ska gå in i trådar och förstöra dem och ”experta”, ”besserwissra”, medvetet missförstå och vara lustiga. Jag har varit med tillräckligt länge på edge för att veta att det nästan alltid blir så. Men jag kan bli rätt trött på det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, subbuteo said:

Jag har versitip med flytbodyn och lösa spetsar, däribland sjunkspetsar, men det är ju inte ens nära det jag är ute efter. Jag har svårt att tro att Rios verisitip med den mest snabbsjunkande bodyn är i närheten av en så snabbsjunkande klump som jag är ute efter. Eftersom grainlina är ett vedertaget begrepp använde jag mig av det. Jag tror de flesta fattade vad jag menade. Jag kunde naturligtvis ha skrivit strykjärnslina eller ankarlina eller sjunkbomb eller supersnabbsjunkande klump istället. Ibland är det nästan löjligt vad folk på edge ska gå in i trådar och förstöra dem och ”experta”, ”besserwissra”, medvetet missförstå och vara lustiga. Jag har varit med tillräckligt länge på edge för att veta att det nästan alltid blir så. Men jag kan bli rätt trött på det.

Hur långt ner behöver du komma? Sink 6 bodyn kommer ner oerhört snabbt i de flesta lägen, smidig att lyfta ur vattnet, skjuter bra, och med t-tippar gräver den ner sig ordentligt, iaf i min erfarenhet ??

Håller helt med dig, ibland känner man att 80% av kommentarerna hade kunnat skippas då de inte alls har med frågan att göra :) 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago, Ferex said:

Hur långt ner behöver du komma? Sink 6 bodyn kommer ner oerhört snabbt i de flesta lägen, smidig att lyfta ur vattnet, skjuter bra, och med t-tippar gräver den ner sig ordentligt, iaf i min erfarenhet ??

Håller helt med dig, ibland känner man att 80% av kommentarerna hade kunnat skippas då de inte alls har med frågan att göra :) 

Ok. Då kanske Rio Versitip med snabbaste sjunkbodyn ändå är något att titta på. Versitip kastar ju bra och med sjunkspetsarna så får man en lina man kan ändra efter behov. Att jag tittade på UST Express är att jag måste ner djupt och fort. Det är alltså en strykjärnsklump jag är ute efter. Det är fem meter djupt i mittfåran och ganska bra fart på vattnet. De jag pratat med som känner till stället säger att jag måste ner på botten när det är så mycket och kallt vatten som nu. De pratade om att det krävdes grainlina på minst "750 grain". Men så snabbsjunkande som bara går är väl en bra översättning. 

Redigerad med subbuteo
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, subbuteo said:

Ok. Då kanske Rio Versitip med snabbaste sjunkbodyn ändå är något att titta på. Versitip kastar ju bra och med sjunkspetsarna så får man en lina man kan ändra efter behov. Att jag tittade på UST Express är att jag måste ner djupt och fort. Det är alltså en strykjärnsklump jag är ute efter. Det är fem meter djupt i mittfåran och ganska bra fart på vattnet. De jag pratat med som känner till stället säger att jag måste ner på botten när det är så mycket och kallt vatten som nu. De pratade om att det krävdes grainlina på minst "750 grains". Men så snabbsjunkande som bara går är väl en bra översättning. 

Ja UST har ju sjunk 8 750grains så tror inte det finns någon som kommer vara bättre än det om du vill dra botten ??
Gillar dock anpassningen med versitippen så därför slank jag in med den så har du ett alternativ. 
 

Tänker du bara ha den för att fiska botten och komma ner så hade nog jag oxå kört på UST ?? 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...