Hoppa till innehåll

Girjas, samer, urfolk...


Kricke26

Recommended Posts

Verkar vara gruvnäringen och kraftindustrin som motsäger sig att urfolken får fortsätta med sin kultur...

och just d, hur många fick lära sig någonting om samer i skolan, jag e 42 år o fick inte lära mig ett piss... Men på senare år har jag lärt mig en del och urfolk har alltid varit någonting jag intresserat mig för... Men vem i dagens Sverige bryr sig? Historia och kultur faller platt under kapitalismen... Men återigen, vad spelar det för rol när alla jagar pengar?

Att jag hittat misstänkta devalois-verktyg och clactoniska flintor under mina fisketurer spelar väl inte heller någon roll, eftersom ingen människa levat här sen innan istiden, och dessa typer av verktyg tillhör neaderthalare, och tom äldre folk än så, men alltså, ingen människa i Sverige innan tidigast typ 12.000 år sedan, enligt rådande forskning... Fast kan man flinta, olika slagtekniker, olika kulturer och så vidare... Så börjar man ju klura lite på hur det står till i Svedala egentligen...

vill ni ha bevis, be om PM, så får ni d....

Något att klura på...

- hur rinner vatten, från den högsta punkten eller den lägsta, och varför hittar man stenåldersverktyg uppåt flera hundra tusen år gamla i tex Danmark och i Storbritanien.

- vart hamnar grus och sten som forslas under tex en glaciär, i en så kallad isälv, bland bergen, eller på nån avlägsen strand någonstans?

- om inget folk levde på våra breddgrader under istiden, varför lever dom fortfarande vid isranden lång norröver???

kanske dax att uppdatera sig lite, för världen är minst sagt ur led...

nästa gång du är ute och fiskar, och hittar en flinta, kolla lite närmare, så skall du se hur mycket historia du klampar omkring på när du rör dig på västkusten... På östkusten däremot, där kungen och drottningen bor, finns inte mycket att hämta, där finns knappt flinta, bara järn o guld, inget viktigt med andra ord... Där är historien precis som dom kloka säger, enbart Max 12.000 år gammal...

dax att återigen börja hamra på shamantrumman...

/Hednisk till 1000

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och vad är jag? Kvän från min farfars sida och same från farmors sida. För att inte tala om mormor och morfars släkt, som jag ännu inte luskat i så långt.

En äkta blandras som jag inte skäms över. 

Dessutom så bor jag i en by med lämningar fr 6000-11 300 år sedan 

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ojojoj... Và lite nojig för hur man skulle se på detta men vet ni vad... Precis så e d, kunde inte sammanfattat d hela bättre själv, så jag e jävligt glad just nu, tro d eller ej ?... D e svårt att få fram åsikter över nätet utan att folk tar illa vid sig eller ser fan framför sig... Men exakt, vem vet vad o vem är vi, egentligen??? Men visst lutar det åt vi är en härlig mix...

vet att det hela kanske lät lite väl på, men iaf, skön kontenta av er 2... Som tack för d, lovar jag att PM:à lite bilder så småningom som ni kan få klura på när ni inte har nåt annat o göra... 

lev väl, må gott, o sorry om jag va lite väl aggressiv, men tanken är god....

stavfelen i texterna bjuder jag på....

mvh/K

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...