Hoppa till innehåll

Bytte snellefeste og kork


Ivar

Recommended Posts

8 hours ago, Ivar said:

Jeg har tenkt å bytte snellefeste og kork på en splitcane stang. De er montert med epoxy lim. Hva er den beste måten å få løsnet de på?

Det vanligaste och enklaste på carbon klingor är att ta en tång och nypa bort all kork ned till limmet och använda vattenånga eller typ värmepistol  för att mjuka upp epoxyn och skrapa bort den. Och även rullfästet värms loss. 

Men har en känsla att du inte kan använda hög värme på en klinga med limmad bambu. Så du blir nog tvungen att skära bort epoxyn utan värme och såga isär rullfästet med typ dremmelskiva och rengöra där på samma sätt. Så skulle jag gå tillväga iaf.

Redigerad med sloopy
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago, sillenkillen said:

Värmepistol har jag testat.Inte bra,klingan smälte av typ.

Jo, det är nog möjligt men då har du allt eldat på ordentligt. Du får använda den med måtta. Och på toppar eller där kolfibern är tunn så är det inte att rekommendera utan vattenånga är tillräcklig för att mjuka upp epoxylack eller lim.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använt skalpell eller annan vass kniv till att försiktigt avlägsna korken. Därefter har jag fäst cane spöna i skruvstäd, använt någon form av mellanlägg mot klinga, sedan sågat rullfästet försiktigt längs klingan utan att skada klingan.

Går hyffsat enkelt och snabbt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, sillenkillen said:

Jag började väldigt försiktigt för att öka då det inte hände något.Rullfäste är svårt.Dremel eller vad det heter är nog bra.Med vänlig hälsning,

Håller med, det kan vara knepigt, att få bort gammal sörja när man ska reparera eller byta något på ett spö. Jag lagade spön för en stor sportfiskeaffär här i väst för ett antal år sedan. Och jag vet inte hur många hundratals kasserade spön jag slaktade för delar. Eller hur många svärord jag lyckades få fram när jag höll på med det. Men jag blev hyfsad på att tajma när klingan inte tålde mer värme och vilka metoder som funkade bäst i olika situationer. Träning och erfarenhet ger färdighet som överallt annars här i livet.

 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...