Jump to content

Recommended Posts

Tänkte jag skulle berätta lite om två av min nya favoritverktyg som jag använt i stort sett dagligen sista halvåret. Det var dags att byta ut mina gamla trotjänare SOG Powerlock och min Leatherman Juice C2 som jag kört i 20 års tid och efter en tids övervägande landade mitt val på den nya serien Leatherman Free. Styrkan i de här verktygen är att de är otroligt användarvänliga och man jobbar enkelt med en hand i alla lägen. Jag spela in ett litet klipp med mobilen så ni ska kunna se vad jag menar. Skickar även med några närbilder samt ett par fiskebilder så ni ser att P4:an har varit med där det händer. Just P4 tycker jag är ett suveränt verktyg att alltid ha nära till hands så den har varit en given följeslagare oavsett om jag kört midjevadare eller friluftsbyxor.

_56V0279.jpg

_56V0281.jpg

_56V0283.jpg

_56V0284.jpg

_56V0285.jpg

_56V0288.jpg

_56V0290.jpg

_56V0293.jpg

_56V0294.jpg

_56V7942.jpg

_Z3B4033.jpg

Här kommer info saxat från en pressrelease för verktygen.

I Free-serien finns tre olika inriktningar på multiverktyg: Tool (T), Plier (P) och Knife (K). 

e941a458-c637-4895-a2d2-5d00e1736c76.png

Free T2

T2 är det minsta multiverktyget i Free-familjen som lätt följer med i vardagen och på äventyren. Liten men kraftfull med sina 8 användbara verktyg som lätt fälls upp med en hand. Kniven är av starkt rostfritt stål med ett blad på 5,6 cm. Övriga verktyg är bland annat tre varianter av skruvmejslar samt flasköppnare. Längd (stängd): 9,3 cm. Vikt: 93,6 g. Material: 420HD Rostfritt stål, glasbaserad nylon. Pris: 599 kr.

ba1d2ef0-a479-471f-a7c9-ef1ccf671bdb.png

Free T4

T4 har allt som Free T2 har plus lite till! Med extraverktygen sax, pincett och en robust fil har Free T4 utvecklats med fokus på lösning av de klassiska vardagsproblemen. En sticka i fingret eller en vass nagel som måste åtgärdas. T4 är vårt mest universella multiverktyg hittills som är lätt att alltid ha med sig i väskan. Free-egenskaperna gör verktygen lättåtkomliga och enkla att fälla upp med en hand. Längd (stängd): 9,3 cm. Knivbladets längd: 5,6 cm. Vikt: 121,9 g. Pris: 899 kr.

19f82190-3028-49f5-9277-1830616569e6.png

Free P2

P2 är det tydliga resultatet av konsumenternas feedback genom åren. Multivektyget är utvecklat med den integrerade Free-teknologin som möjliggör att alla 19 verktyg är lättåtkomliga med bara en hand och lika enkla att använda. Alla verktyg låser med ett tydligt klick när det är uppfällda. P2 är en riktig allt-i-allo-kompanjon som löser vardagens problem såväl som de lite klurigare problemen. Kniv, tång, skruvmejslar linjal och flasköppnare för att nämna några av verktygen. Längd (stängd): 10,78 cm. Knivbladets längd: 7 cm. Vikt: 215 g. Material: 420HC Rostfritt stål. Pris: 1699 kr.

631b20cf-d5c3-4cb3-8ed1-017c3fe72b7d.png

Free P4

Free P4 är en robustare version av P2 utvecklad med fler verktyg som gör dig ännu mer redo oavsett vilken uppgift som ska utföras. En extra kniv och en såg utökar möjligheterna för problemlösning. P4 har 21 verktyg  utvecklade med Free-teknologin som gör det enkelt för användaren att fokusera på uppgiften snarare än verktyget. Längd (stängd): 10,78 cm. Knivbladets längd: 7,02 cm. Vikt: 243,8 g. Material: 420HC Rostfritt stål. Pris: 1999 kr.

44195ee7-c2bf-4316-a058-3dcb00ba1a9b.png

Läs mer om verktygen här: https://naturkompaniet.se/search/?q=leatherman+free&ms=true

Man hör liksom kvalitén i spärrarna/klicken, haha 😍

• Like 1

22 minutes ago Lodjur sa:

Man hör liksom kvalitén i spärrarna/klicken, haha 😍

Precis, kul att du noterade det. Det är en helt grym kvalitetskänsla i de här produkterna och de är mycket enklare att hantera än allt jag provat innan. 

Grabbiga verktyg! Dom där finns ingenstans att köpa! Har en juice cs4 i fjällryggan sen några år och en wave+ till övrigt bruk.
Men inget ersätter en rejäl kniv och vanliga verktyg. Ungefär som med smartphones, en kompromiss! Och tappas en så är allt väck!

På 2020-02-21 at 21:22 SA sa:

Grabbiga verktyg! Dom där finns ingenstans att köpa! Har en juice cs4 i fjällryggan sen några år och en wave+ till övrigt bruk.
Men inget ersätter en rejäl kniv och vanliga verktyg. Ungefär som med smartphones, en kompromiss! Och tappas en så är allt väck!

Naturkompaniet har dem: https://naturkompaniet.se/search/?q=leatherman+free&ms=true

De kom ut i september tror jag. Jag fick en pressrelease om dem i den vevan och beställde mina då.

Jag hade min SOG Powelock och Leatherman Juice i 20 år och de funkar än (inte borttappade😎) men nu var det dags att byta. Ångrar det inte, det har hänt en hel del i funktionalitet och de här är två fantastiska verktyg som jag använt flera gånger i veckan sen jag köpte dem.

Är lite besviken på er... ni brukar ju se allt😄 På öringbilden har jag råkat sätta på fodralet upp och ner. Pissa precis före jag fick öringen och tappade verktyget i båten när jag spände upp vadarbältet. När jag var klar såg jag öringen vaka och i stressen när jag satte fast verktyget igen råka jag sätta fast den upp och ner😅