Jump to content
becke

Loop cross s1 8132-6 . Lin val?

Recommended Posts

Hej!

Funderar lite över linval till detta spö då jag funnit mycket info om att de är underklassat enl. ATMF skalan. 

Funderar på en rio short versitip 35g nånting #9

Nån som har en och lite info?:) 

Jag tycker absolut inte de är underklassade. Du kan gå upp en klass på versitippen för en djupare känsla men spöt kommer prestera bäst med en #8 :) 

Är man ny inom tvåhands så kan man rekommendera att gå upp en klass, eftersom spöt laddar en aning djupare och det är lättare att få kontroll på kasten. 

Men vet du vad du gör så kommer #8 att ge dig lite högre linfart/tightare loops, vara lättare att plocka upp och helt enkelt vara lite mer effektiv. 

Min åsikt bara såklart, har ägt flera spön från S1 serien 👍🏻

Edited by Ferex

Tycker det är ett fantastiskt bra spö och håller med @Ferex ang linval. Jag skulle inte heller vilja gå upp på en 9:ans lina. En 8:a klump är perfekt.

• Like 1

Hey,

This Loop rod is one of the finest I have! I have been casting a bunch of heads on this rod and my favorite is the Airflo Scandi Compact 480 grains, the 520 grains is a bit to heavy. I use this head in combination with the MOW tips Light from Rio. My running line is the Pure Skagit Lazar line in 40 LBS.

But ....this is just personal and might be different for you.

• Like 1

6 hours ago, Ferex said:

Jag tycker absolut inte de är underklassade. Du kan gå upp en klass på versitippen för en djupare känsla men spöt kommer prestera bäst med en #8 :) 

Är man ny inom tvåhands så kan man rekommendera att gå upp en klass, eftersom spöt laddar en aning djupare och det är lättare att få kontroll på kasten. 

Men vet du vad du gör så kommer #8 att ge dig lite högre linfart/tightare loops, vara lättare att plocka upp och helt enkelt vara lite mer effektiv. 

Min åsikt bara såklart, har ägt flera spön från S1 serien 👍🏻

Tack för svaren! 

Vilken av nedanstående hade du kört med?

Screenshot_20200127-142542_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20200127-142433_Samsung Internet.jpg

• Like 1

33gram vanliga och 31,4gram short. 

personligen gillar jag vanliga på det spöt och öppet vatten, men short är grym om du har lite mindre plats bakom dig eller om du vill ha ett lite mer kompakt kast 👍🏻

Short är till för spön under 13fot enligt rio, men funkar bra för längre spön oxå :) Rätt lina för rätt forum bara.  

22 hours ago becke sa:

Hej!

Funderar lite över linval till detta spö då jag funnit mycket info om att de är underklassat enl. ATMF skalan. 

Funderar på en rio short versitip 35g nånting #9

Nån som har en och lite info?:) 

Kör på en Rio InTouch Switch Chucker #8 istället, du lär kasta till månen och tillbaka! Riktigt härlig lina!!! :) 

Länk: https://fishline.se/p/flugfiske/fluglinor/for-tvahandsspon/rio-intouch-switch-chucker-8-520grain-337gr.html