Jump to content
Joffe

Gummi eller filt, ännu en gång...

Recommended Posts

Efter många år med samma kängor från Korkers är det dags att köpa nya. Jag hade egentligen bestämt mig för ett par korkers igen, men efter att ha sett Simms flyweight tvekar jag. Ni som har erfarenhet av Simms gummisula, vad är erat utlåtande om grepp i steniga älvar tex? Jag har ägt ett par kängor med gummisula tidigare, och slog mig faktiskt riktigt illa och har sedan dess inte velat ha annat än filt. Detta är cirka åtta år sedan och jag är övertygad om att det borde gått framåt.

Flyweight-kängorna verkar riktigt tilltalande så jag är beredd att omvärdera tidigare åsikter om gummisula. 

Jag skull ta gummi. Har en G3 läder med gummi och den är bra i de förhållandena samt suverän att vandra i. Har korkers med boa och utbytbara sulor med men upplever dom som lite platta... inte alls samma vandringskomfort.

vill du överväga ett tredje alternativ så spana in Patagonia Danner Boots. Jag har corduravarianten med gummisula. Den skon spöar allt jag testat. Dyr men grymt bra och med oöverträffad komfort.

Jag har kört Simms gummisula sedan 2013 och kommer inte byta tillbaka till filt. Jag går ofta mycket på mina fisketurer och då ger gummisulan överlägsen komfort och säkerhet.

Om jag hade stuga vid en älv eller vid kusten där jag vadade mycket på den steniga bottnen skulle jag ha filtsulor, men bara då. Jag skulle i så fall ha två par kängor.

Sämsta jag använt är gummisula på hemmaplan!..höll på att slå ihjäl mig..halkigare sula får en leta efter..var tvungen att montera dubb.

I Fiske slår (filt) allt i alla lägen..& ev tång under en & dock inte kanske på land..å andra sidan..jag vadar med dom.

Edited by Ismo

Provade gummisula en sommar, riktigt läskigt när det kom till all vadning. Visst, filt kan vara lite halt ibland när man knallar.  Men tryggt i vattnet. Det räcker för mig.

• Like 2

Jag tror att det är skillnad på olika gummisulor. Det är dessutom skillnad på alger i olika vatten. En gummisula kan ha bra fäste i ett vattendrag,  men tappa greppet i ett annat. Inte lätt...

Fiskar man i större älvar med lite tuff vadning är filtsula ett måste tycker jag! På fjället knallar jag ofta omkring med gummisula faktiskt!

Med gummisulan halkar du i vattnet, och med filtsula halkar du på land så jag använder olika sulor efter den för tillfället bästa kompromissen.

Simms Vibramsula tycker jag är rätt ok. jag kör dock Patagonia Lightweight nu och upplever den sulan något sämre men ok. Har haft några par Korker genom året, och gummisulan som följer med har varit rätt bedrövliga...En kompis hade ett par billiga Guidelinekängor med gummisula för en massa år sedan, och jag har aldrig sett någon ramla så mycket!!! 😎

Edited by Matte

Jag hade olika märken med filtsula, bytte till Korkers och har sen 2-3 säsonger kört på Simms Headwaters Pro med gummisula (plus alu cleats). Kortfattat så är komforten och uppbyggnaden i mina Simms hästlängder bättre än i mina Korkers, både vid vandring och mer stillastående fiske.

Jag skulle också förorda gummisulor men bara i kombination med studs eller ännu bättre; aluiminiumpuckar. Personligen skulle jag inte ge mig på vadning på stenbotten utan den förstärkningen i gummisulan.

Brorsan köpte ett par Patagonia Ultralight Sticky som han förstärkte med studs. Från att ha varit skeptisk till att byta till gummisula så verkar han riktigt nöjd nu (om än efter ganska få fiskedagar).

• Like 1

Har aldrig upplevt bra grepp med enbart gummisula i något vatten.

Inte om man jämför mot filt eller gummi+dubb..

Edited by Helios

Tycker det säger sig självt!..nabba gummi mot hala stenar!..NO NO. antingen dubb lr. filt....nått skrubbit.

Det bästa kanske är att gardera med ett par filt och ett par gummi. Till fjäll och vandring får det bli gummi och filt när jag ska snubbla omkring och jaga börting. Tack för alla svar 🙂👍

De där aluminium cleatsen från Simms ger mig sånt grepp på snorhala algbeklädda stenar och klipphällar att jag gladeligen lägger några hundralappar på dem. Du sparar på sulan också :) 

Jag har kört både filt och gummisula, men föredrar gummi. Jag har kört Simms vadarkängor i ett par omgångar nu. Först ett par Rivershed som jag använde tills de var blankslitna och nu ett par Headwater. Jag är mycket nöjd. Jag går ofta en del på land och då är gummi överlägset. Jag tycker Simms gummisulor ger bra grepp i vattnet. Man måste nog tänka hur man fiskar och var man fiskar innan man bestämmer sig. Farsan kör filt. Men han vägrar också att gå långt på land.

På 2020-01-27 at 20:16 Joffe sa:

Efter många år med samma kängor från Korkers är det dags att köpa nya. Jag hade egentligen bestämt mig för ett par korkers igen, men efter att ha sett Simms flyweight tvekar jag. Ni som har erfarenhet av Simms gummisula, vad är erat utlåtande om grepp i steniga älvar tex? Jag har ägt ett par kängor med gummisula tidigare, och slog mig faktiskt riktigt illa och har sedan dess inte velat ha annat än filt. Detta är cirka åtta år sedan och jag är övertygad om att det borde gått framåt.

Flyweight-kängorna verkar riktigt tilltalande så jag är beredd att omvärdera tidigare åsikter om gummisula. 

Om du planerar att vandra lite längre sträckor så skulle jag valt gummi, men annars har filtsula bäst grepp enligt mig! 

Jag har kört Simms med gummi i säkert tio år nu, provade Patagonia som var faktiskt snäppet bättre grepp. Men pga storlek bytte jag till ett par korkers, och JÄKLAR! vilken skillnad! Filten var som att gå med klister på skorna i jämförelse. 
nej kommer inte blir mycket mer med gummi när det gäller vadning för mej framöver. Gå mycket på land fine, men då fick jag ju dessutom möjligheten att byta med Korkers.

Bara dubba tjejens gummisulor nu så hon inte ska behöva köpa nya kängor med filtsula oxå 😜

Näe jag har helt släppt det där med gummi. Höll på att halvt så ihjäl mej med ett par kängor med runda släta plattor i somras. Näe visst är det skillnad på gummi och gummi men filt är bättre när man verkligen ska vada.

• Like 2

FIIIIILLLT!!!

15 minutes ago, Ismo said:

FIIIIILLLT!!!

Precis exakt!!!!

Håller med.

Byt ut ordet reggae i denna låt!..till filt!:D

Fr. -79 mina undgdomsår:wub:

Edited by Ismo
  • Haha 1

Varför tycker jag att filt under sulan är bäst? Den är bäst!..när det gäller sötvatten å botten med dess struktur..Inte landgång alla ggr. Saltvatten(tång .m.m) har jag ingen aning om..får andra uttala sig om.

Gummi på land, filt i vattnet, filt med dubb i alger och riktigt hala förhållanden. 

Jag har Korkers och de senaste modellerna är riktigt väldesignade och bekväma. Superenkelt att byta sula efter förhållande. 👍🏻 Har knallat 1,5mil med dem utan att fötterna har fått ta stryk så för mig är de oslagbara i dagsläget 😁

FILT 100% klart.

Gummi fungerer på land´- men i vatten - No GO. PÅ mine Simms (G3) Guide har jeg studs/cleats. MEN MEN MEN

det bliver ganske dyrt - da jeg skal skifte dem efter 5-7 dage (de slides ned....!!).

Så også ud fra økonomi - > vælg filt.