Hoppa till innehåll

Vision Vibe 85+ och Vibe 100+


harlequine

Recommended Posts

Har en fundering kring dessa linor i rubriken. Jag har tidigare haft en Vibe 85 #7-8 intermediate lina på 17g till ett #7 Vision Silver spö vilket fungerade  då det var hårt och snabbt. Har även testat den linan på mitt nuvarande #8 spö med rekommenderad kastvikt 18g. Med mitt nuvarande #8 spö och en Vision Kust #8-9 19g lina känns det som det är max för vad spöt hanterar bra. Om jag nu ska välja en Vibe 85 lina, är det stor risk att den i #8-9 upplevs tyngre än Kustlinan trots samma klumpvikt? När jag läser om Vibe 85 rekommenderas en #7-8 lina till en snabb sjua eller långsam åtta. Det som förvirrar mig är att på Vibe 100 linan som också har samma klassning finns inte den rekommendationen. Någon som har koll på Vision linor och kan komma med lite input???
/H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om en klump är 8,5 meter eller 10 meter spelar ingen större roll för hur spöet laddar vid vanligt överhandskast. Du kommer ju ha hela klumpen utanför spötoppen vid kast så då är det hela klumpvikten som belastar spöet. tycker du 19 gram kändes lite i överkant kommer nog 17 gram sitta riktigt fint. Sen väljer du linlängd utifrån smak samt fiskesituation.

En kort klump är bra i trängda lägen och underhandskast. Även om man vill kasta större flugor eller få luftkast. En lång klump blir lite mer delikatare, dock är 10 meter ganska kort också. På en längre klump behöver du heller inte skjuta lika många meter för kasta lika långt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...